بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
در بازارهای جهانی؛

نفت ۸۵ دلاری شد

نفت ۸۵ دلاری شد
 قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و ۸۱ سنت معادل ۲.۱۸ درصد افزایش به ۸۵ دلار رسید.
کد خبر : ۲۶۴۶۹۴

نفت ۸۵ دلاری شد

بورس نیوز: قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز سه‌شنبه به‌خاطر نگرانی درمورد کاهش تقاضا در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا در بحبوحه محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی در این کشور، کاهش یافت، اما پس‌از آن رو به افزایش گذاشت.

 قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و ۸۱ سنت معادل ۲.۱۸ درصد افزایش به ۸۵ دلار رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با یک دلار و ۴۰ سنت معادل ۱.۸۱ درصد افزایش، ۷۸ دلار و ۶۴ سنت معامله می‌شود.

 قیمت نفت خام برنت در روز گذشته با بیش‌از ۳ درصد کاهش به ۸۰ دلار و ۶۱ سنت رسیده بود، یعنی پایین‌ترین رقم از چهارم ژانویه سال جاری میلادی. قیمت نفت آمریکا ۱.۳ درصد در روز دوشنبه افزایش یافت، اما قبل‌از آن به پایین‌ترین رقم از دسامبر ۲۰۲۱ رسیده بود.

تحلیلگران عقیده دارند نگرانی در مورد کاهش تقاضا در چین و همچنین ترس از آسیب دیدن اقتصاد این کشور از اعتراضات گسترده به محدودیت‌های کرونایی، باعث فراگیر شدن حس بدبینانه نسبت‌به بازار نفت در آسیا می‌شود. علی‌رغم برداشته شدن اکثر محدودیت‌های کرونایی در بیشتر مناطق دنیا، پکن همچنان به سیاست کرونای صفر خود پایبند است.

 از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران در آستانه اجلاس ائتلاف اوپک پلاس در چهارم دسامبر، هنوز هم محتاطانه عمل می‌کنند. تحلیلگران عقیده دارند کاهش تقاضا در خارج از چین می‌تواند اوپک پلاس را تشویق به کاهش تولید کند.

 متخصصان بازار همچنین در حال بررسی تأثیر تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه هستند.

 کشور‌های عضو گروه ۷ و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در حال مذاکره درمورد تعیین یک سقف قیمت بین ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه برای نفت روسیه هستند و هدف آن‌ها محدود کردن درآمد روسیه برای جنگ با اوکراین و درعین‌حال جلوگیری از اختلال در بازار‌های جهانی نفت است.

 اما دولت‌های اروپایی نتوانستند در روز دوشنبه درمورد این سقف قیمت به توافق برسند. لهستان اصرار دارد رقمی پایین‌تر از ۶۵ تا ۷۰ دلار باید در نظر گرفته شود.

 طرح تعیین قیمت برای نفت روسیه در پنجم دسامبر و هم‌زمان با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت خام روسیه اجرایی خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نرخ ۳۰ دلاری برای نفت روسیه
رئیس جمهور اوکراین خواستارشد ؛

نرخ ۳۰ دلاری برای نفت روسیه

ارسال نظر