بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
در گفت‌وگو با رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران مطرح شد؛

بررسی جوانب عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا

بررسی جوانب عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا
عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا پس از موفقیت معاملات کم تیراژها، خبری مهم این روزهای صنعت خودرو و بازار سرمایه به شمار می رود که امیدها برای حذف واقعی قیمت گذاری دستوری خودرو را زنده کرده است. در همین رابطه با حمیدرضا رحمنی، رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران به گفت و گو پرداخته ایم.
کد خبر : ۲۶۴۷۴۲

بررسی جوانب عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا

بورس نیوز: 

خودروسازان خصوصی از چند ماه پیش عرضه محصولاتشان در بورس کالا را آغاز کردند اما در هفته های اخیر شاهد افزایش حجم عرضه ها از سوی آنها هستیم، دلیل رشد عرضه‌ها چیست؟

حمیدرضا رحمنی پاسخ داد: طبیعتا هر تغییری در ابتدای مسیر، کمی زمانبر است تا به شرایط مطلوب برسیم در خصوص عرضه خودرو در بورس کالای ایران نیز پس از تصویب این موضوع در شورای عالی بورس، عرضه خودروسازان با محصولات کم تیراژتر آغاز شد و به مرور با مشاهده نتایج مطلوب واقعی سازی قیمت ها در بستر بورس کالا، عرضه ها رو به افزایش گذاشته است. آمارها نیز بیانگر بهبود شرایط بازار و امکان خرید مصرف کنندگان واقعی از بورس کالا هستند که هر چه به جلوتر رویم، طبیعتا آشنایی همه متقاضیان خودرو در کشور با خرید از بورس بیشتر شده و یک زنجیره ای از شفافیت در روند عرضه، قیمت عرضه، کشف قیمت نهایی، خرید و نحوه تحویل خودروها ایجاد می شود.


آیا پس از عرضه خودروها غیرعمومی، نوبت به خودروهای پرتیراژ و عمومی تر به بورس کالا رسیده است و آیا برنامه‌ای در این زمینه وجود دارد؟


رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران در پاسخ به سوال طرح شده، گفت: طبق درخواست خودروسازان، پس از موفقیت عرضه ها در چند ماه گذشته شاهد پذیرش و عرضه خودروهای با قیمت های مناسب‌تر برای مردم هستیم به طوریکه در محصول پژو ۲۰۷ در انواع مختلف و تارا دستی و اتوماتیک شرکت ایران خودرو در بورس کالا عرضه شد که با استقبال خریداران مواجه شد و در ادامه نیز عرضه های دیگری در راه است. موضوع مهم در خصوص تمرکز عرضه خودروها در بورس کالا، اصلاح ساختارهای معیوب گذشته در زمینه فروش محصولات است به طوریکه نه تولیدکننده و نه مصرف کننده در ساختارهای قبلی امکان برنامه ریزی برای فروش و خرید را نداشتند و به نوعی دسترسی به بازار برای هر دو طرف معامله سخت بود. اما در بورس کالا همه فرآیندها براساس اصول و مقررات شفاف عملیاتی می شود و اتفاق مهم این روزهای بازار خودرو، شکل گیری رقابت عادلانه در بازار است که هم تولیدکننده و مصرف کننده از این رویه سود می برند. در این میان به دلیل کاهش فاصله شدید قیمت کارخانه با بازار آزاد و رسیدن سود حاصل از تولید به تولیدکننده در کنار خرید مصرف کنندگان با قیمت های منطقی و پایین تر از بازار آزاد، تنها واسطه ها زیان دیدند.


پیش بینی شما از عرضه خودروهای مختلف تا پایان سال در بورس کالا چه میزان است؟


این مقام ناظر تشریح کرد: این موضوع بستگی به ادامه پذیرش ها و درخواست های جدید خودروسازان دارد اما موضوعی که روشن است، اقبال به روند کشف واقعی قیمت خودروها و تلاش سیاست گذاران برای رهایی این صنعت از قیمت گذاری دستوری است که در پایان، منفعت اصلاح روندهای گذشته به تولید و سهامداران و مصرف کنندگان خودرو می رسد انتظار ما این است که با توجه به روند پذیرش ها، عرضه خودروها نیز در بورس کالا روبه افزایش باشد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در کوتاه مدت نمی‌توان ترکیب بازار سرمایه را عوض کرد اما برنامه داریم
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری اعلام کرد؛

در کوتاه مدت نمی‌توان ترکیب بازار سرمایه را عوض کرد اما برنامه داریم

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷