بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
بزرگترین خریداران آسیا، حجم بالایی نفت در نوامبر وارد کردند و تلاش کردند پیش از آغاز اجرای تحریم اتحادیه اروپا و مکانیزم سقف قیمت برای نفت روسیه از پنجم دسامبر، نفت ارزان‌تر را ذخیره سازی کنند.
کد خبر : ۲۶۴۸۴۴

رکورد واردات نفت پیش از تحریم روسیه

بورس نیوز: بزرگترین خریداران آسیا، حجم بالایی نفت در نوامبر وارد کردند و تلاش کردند پیش از آغاز اجرای تحریم اتحادیه اروپا و مکانیزم سقف قیمت برای نفت روسیه از پنجم دسامبر، نفت ارزان‌تر را ذخیره سازی کنند.

قیمت‌های پایین‌تر در بازار جهانی و تلاش برای تامین نفت پیش از آغاز تحریم‌ها علیه روسیه، ابهامات بیشتری را از نظر خدمات حمل و نقل دریایی و احتمالا کمبود نفتکش‌ها ایجاد می‌کند. برای اجتناب از مواجهه با شرایط دشوار بازار، کشور‌های چین، هند، ژاپن و کره جنوبی ماه میلادی گذشته حجم بالایی نفت وارد کردند.

طبق آمار رفینیتیو اویل ریسرچ که در مقاله کلاید راسل، ستون‌نویس رویترز در زمینه انرژی و کالا مورد اشاره قرار گرفته است، آسیا در نوامبر ۲۹.۱ میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرد که در مقایسه با واردات ۲۵.۶ میلیون بشکه در روز در اکتبر و واردات ۲۶.۶ میلیون بشکه در روز در سپتامبر، بالاتر بود. حجم بالای واردات در نوامبر ممکن است موقتی باشد، اما نشان می‌دهد خریداران آسیایی می‌خواستند نفت از همه منابع شامل نفت روسیه را پیش از آغاز اجرای تحریم اتحادیه اروپا در پنجم دسامبر و احتمالا دشوارتر شدن تجارت نفت روسیه به دلیل مسائل احتمالی در خصوص موجود بودن نفتکش‌ها، بیمه‌گران و تامین کنندگان مالی، ذخیره سازی کنند.

بزرگترین خریداران نفت در آسیا که شامل کشور‌های چین و هند هستند، به مکانیزم سقف قیمت ملحق نشدند و اعلام کردند امنیت انرژی و توانایی ادامه واردات نفت از همه صادرکنندگان در اولویت اصلی استراتژی‌های سیاست وارداتشان قرار دارد.

درست پیش از این ممنوعیت و اجرای سقف قیمت توسط گروه هفت و اتحادیه اروپا برای نفت روسیه، بعضی از خریداران چینی و هندی برای خرید محموله‌های روسی که پس از پنجم دسامبر بارگیری می‌شوند مردد بوده و منتظر روشن شدن جزئیات بیشتری درباره نحوه اجرای سقف قیمت هستند. با این حال، جولین لی، استراتژیست نفت بلومبرگ در تحلیلی نوشت: هر دو کشور چین و هند اکنون تخفیف‌های بزرگی برای نفت روسیه که مایل هستند خریداری کنند، درخواست می‌کنند.

در حال حاضر چین و هند، حدود دو سوم از صادرات نفت روسیه از طریق دریا را دریافت می‌کنند و خریداران آسیایی، قدرت چانه‌زنی بیشتری در برابر روسیه پیدا کردند. اگر روسیه بخواهد به فروش نفت خود به مشتریان بزرگ جدیدش ادامه دهد، باید تخفیف‌های بزرگی که این دو خریدار درخواست می‌کنند را فراهم کند.

تا پایان هفته پیش، نفت اورال روسیه ۵۲ دلار در هر بشکه معامله می‌شد که ۳۳ دلار و ۲۸ سنت پایین‌تر از قیمت نفت برنت بود. در حالی که اختلاف قیمت نفت اورال با میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۱، تنها دو دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه بود.

طبق آمار رفینیتیو، روسیه در نوامبر بزرگترین صادر کننده نفت به هر دو کشور چین و هند ماند و عربستان سعودی را در بازار معاملات نقدی در چین کنار کرد و از عراق به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت به هند سبقت گرفت.

این آمار نشان داد: واردات چین از روسیه در نوامبر به ۱.۹ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱.۸۲ میلیون بشکه در روز در اکتبر افزایش یافت و بالاتر از میزان واردات از عربستان سعودی بود که ماه میلادی گذشته به ۱.۷۲ میلیون بشکه در روز رسید. هند هم به نوبه خود حجم بالایی از نفت روسیه را وارد کرد که در نوامبر به یک میلیون بشکه در روز رسید. روسیه با پیش افتادن از عراق که ۹۶۰ هزار بشکه در روز نفت به هند صادر کرده بود، در رتبه نخست صادرکنندگان به این کشور ایستاد. سومین وارد کننده بزرگ نفت در جهان، به دلیل تقاضای داخلی قوی و شتاب برای خرید نفت روسیه پیش از آغاز ممنوعیت‌ها و تحریم‌های اتحادیه اروپا و گروه هفت، ماه میلادی گذشته شاهد افزایش واردات نفت به بالاترین رکورد چهار ماهه بود.

مجموع واردات نفت خام به چین در نوامبر، ۱۲.۱۶ میلیون بشکه در روز برآورد شده است که بالاترین میزان از مارس سال ۲۰۲۱ و بسیار بالاتر از واردات ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز در اکتبر بوده است. این واردات بالا از سوی چین مطمئنا نتیجه تقاضای داخلی قوی نیست بلکه بیشتر تلاش برای خرید نفت ارزان‌تر و افزایش صادرات سوخت است تا پالایشگاه‌ها از سهمیه پایان سال برای صادرات بیشتر سوخت، استفاده برده واز حاشیه سود خوب پالایش بهره‌مند شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر