بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
مدیرعامل سیمان شرق از ظهور بزرگترین شرکت تولید آهک ایران با ادغام شرکت آهک صنعتی سیمان شرق و کارخانه آهک صنعتی کردستان درآینده‌ای نزدیک خبر داد.
کد خبر : ۲۶۵۱۰۸

ظهوربزرگترین شرکت تولید آهک ایران با ادغام دو کارخانه مهم

بورس نیوز: محمد مهدی ابراهیمی، مدیرعامل سیمان شرق با اشاره به برنامه‌های آتی "سشرق"، اظهار کرد: شرکت آهک صنعتی سیمان شرق که از زیرمجموعه‌های سیمان شرق بشمار می‌رود در پی توافقی در نظر دارد با ادغام کارخانه آهک صنعتی کردستان به بزرگترین تولید کننده آهک ایران تبدیل شود. این اقدام با هماهنگی سهامدارعمده یعنی هلدینگ توسعه سرمایه و صنعت غدیردرحال انجام است.

وی ادامه داد: با این ادغام، ظرفیت شرکت آهک صنعتی سیمان شرق به ۲۲۰ هزار تن درسال افزایش می‌یابد. همچنین با ایجاد تنوع بیشتر محصولات آهک زنده و هیدراته با دانه بندی و خلوص متنوع، بازار داخلی این شرکت از شرق تا غرب ایران گسترش یافته و عرضه و صادرات محصولات به کشور‌های مجاور شرق و غرب میسر می‌شود.

مشخصات شرکت آهک صنعتی سیمان شرق

شرکت آهک صنعتی سیمان شرق از زیرمجموعه‌های سیمان شرق بوده که سال ۱۳۷۴ با پشتوانه بزرگترین معدن غیرفلزی شرق ایران به بهره‌برداری رسیده وظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزارتن آهک زنده را دارد و سال ۹۴ نیز خط تولید آهک هیدراته با ظرفیت سالانه حدود ۱۵۰۰ تن را راه‌اندازی کرد.

طبق آخرین اطلاعات صورت‌های مالی، میزان فروش آهک شرکت درسال مالی شهریور سال جاری بالغ بر ۱۱۱ هزار تن است.

مشخصات کارخانه آهک کردستان

کارخانه آهک کردستان نیز با ظرفیت تولید حدود ۷۰ هزار تن انواع آهک زنده و آهک هیدراته در مجاورت کارخانه شرکت سیمان کردستان بوده واز سال ۹۱ آغاز به تولید کرده و درسال ۹۴ عملیات تکمیلی جهت تولید آهک هیدراته به بهره برداری کامل رسیده است.

یکی از بزرگترین مزیت‌های این کارخانه نزدیکی به عراق بوده که بازار مصرف مناسبی برای آهک صادراتی ایران است. این کارخانه سال گذشته اقدامات گسترده‌ای در زمینه توسعه صادرات محصولات انجام داده و با جذب بزرگترین کارخانه فولاد شمال عراق، تفاهم‌نامه‌ای جهت تامین حداکثری آهک مورد نیاز آن شرکت منعقد کرده است. مجموع فروش داخلی و صادرات شرکت در سال مالی شهریور ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۸ هزار تن بوده که ۱۸ هزار تن آن مربوط به صادرات است.

صنعتی که با سهم ۶۷ درصدی ذخایر معدنی انجمن ندارد

طبق آخرین گزارش مرکز آمارایران، ذخیره معدنی سنگ آهک ۱۷ میلیارد تن است که ۶۷ درصد از۲۵.۷ میلیارد تن ذخایر معدنی را به خود اختصاص داده و بعداز آن سنگ آهن با ذخیره ۲.۵ میلیارد تنی ۱۰ درصد کل ذخایر معدنی را تشکیل می‌دهد. اما صنعت تولید آهک هیچ انجمن صنفی، اتحادیه یا سندیکایی نداشته و برخی حتی بدون پروانه بهره برداری اقدام به تولید می‌کنند. به همین دلیل آمار دقیقی از تولیدکنندگان و میزان دقیق تولید محصول وجود ندارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با اعلام مدیریت عملیات بازار شرکت بورس؛

۸ نماد معاملاتی آماده انجام معامله شدند

اقدامات و برنامه‌های مهم
از سوی مدیرعامل شرکت سیمان شرق؛

اقدامات و برنامه‌های مهم"سشرق" اعلام شد

ارسال نظر