بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
دستورالعمل رسیدگی به شکایات بازار سرمایه تصویب شد
رئیس اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی سازمان بورس گفت: رسیدگی و پاسخگویی به شکایات در بازار سرمایه» که به پیشنهاد اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی در مرکز تدوین، تطبیق و تنقیح قوانین و مقررات بررسی شده بود در جلسه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب و ابلاغ شد.
کد خبر : ۲۶۵۲۷۰

دستورالعمل رسیدگی به شکایات بازار سرمایه تصویب شد

بورس نیوز: محسن علیزاده، رئیس اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی سازمان بورس اظهار کرد: در راستای حمایت از حقوق و منافع سهامداران و در اجرای قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، دستورالعمل «رسیدگی و پاسخگویی به شکایات در بازار سرمایه» که به پیشنهاد اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی در مرکز تدوین، تطبیق و تنقیح قوانین و مقررات بررسی شده بود در جلسه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: این دستورالعمل با هدف افزایش سرعت و دقت در رسیدگی و پاسخگویی به شکایات حوزه بازار سرمایه و همچنین ارتقاء فرآیند نظارت بر بازار سرمایه، از طریق نظام‌مند نمودن رسیدگی به شکایات تدوین شده است.

علیزاده بیان کرد: تجمیع درگاه‌های ورودی ثبت شکایات بازار سرمایه در سامانه جدید رسیدگی به شکایات به منظور بررسی عادلانه شکایات ثبت شده، مهم‌ترین ویژگی این دستورالعمل است. بر همین اساس از این پس تمامی شکایات در بورس‌ها از جمله بورس تهران؛ فرابورس ایران؛ بورس کالا و بورس انرژی در سامانه متمرکز رسیدگی به شکایات اخذ خواهد شد. همچنین شکایات کتبی، حضوری و... وارد سامانه متمرکز شده و سپس رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: در مواردی که شاکیان امکان ثبت شکایت در سامانه را به دلایلی مانند کهولت سن، عدم توانایی کار با سامانه و... نداشته باشد، این امکان برای کارشناسان این اداره پیش‌بینی شده تا پس از احراز هویت شاکی با دریافت مدارک و مستندات، اقدام به ثبت شکایت در سامانه و ارائه کد رهگیری به شاکی نمایند. از این رهگذر، استخراج دقیق آمار شکایات واصله و همچنین اصل رسیدگی عادلانه به تمامی شکایات تضمین خواهد شد.

رئیس اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی افزود: یکی از مهم‌ترین ابتکارات دستورالعمل مزبور، پیش‌بینی ضمانت اجرا در فرض عدم پاسخگویی به شکایات، تاخیر در پاسخگوئی و یا ارائه پاسخ خلاف واقع نسبت به شکایات می‌باشد که حسب مورد مشمول عناوین تخلفاتی و ضمانت اجرای مصرح در قوانین و مقررات مربوطه گردیده و اداره رسیدگی به شکایات در صورت برخورد با موارد فوق اقدام به ارسال گزارش به مرجع رسیدگی به تخلفات و رسیدگی به جرایم در سازمان بورس خواهد نمود.

رئیس اداره رسیدگی به شکایات و حمایت‌های حقوقی سازمان بورس در ادامه بیان کرد: اهتمام به راهکار‌های پیشگیرانه در این دستورالعمل از جمله امتیازات آن است. توضیح آنکه تمامی پاسخ‌های واصله به شکایات از سوی کسانی که مورد شکایت واقع شده‌اند توسط واحد‌های نظارتی ذی‌ربط بررسی و سپس به شاکی ارائه می‌شود. از این‌رو در صورتی که واحد‌های نظارتی در این فرآیند به تخلف و یا جرمی برخورد نموده و یا پاسخ حاوی اطلاعات خلاف واقع باشد، گزارش تخلف یا جرم ارتکابی به مرجع رسیدگی مربوطه توسط ارسال خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که دستورالعمل مذکور پس از بهره‌برداری از سامانه رسیدگی به شکایات در مدت زمان سه ماهه اجرایی خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت:

کاهش زمان پرداخت سود شرکت های بورسی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مرگ و ننگ بر دزدان حکومتی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
ایا میتونیم از مقامات بالای کشور که مردمو سال 98 دعوت به بورس کردند و جیب مردمو زدن شکایت کنیم؟
پولمون یک دهم 3 سال قبل شده و تورم در بقیه بازارها 1000درصد رشد قیمت دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶
سه ماه دیگه همین الان هم هرکس میتواند سزیعار به قوه قضائیه شکایت کند بهتر هست وسریعتر از عدم نظارت وهرگونه تخلف ازجمله ایتفاده از الکورینم معاملاتی میتواند به امور حفوقی قوه قضائیه شکایت کند مطمئن وسریع
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
چرا همه چی به شکل وحشتناکی در حال گران شدن هستند و فقط زورتون به بورس رسیده چرا مردم رو باز هم در بورس فریب دادید ؟