بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
حمید شهریاری، معاون عملیات شرکت لیزینگ کارآفرین در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ می‌دهد؛

عرضه خودرو در بورس کالا چالش جدید لیزینگ‌هاست؟

عرضه خودرو در بورس کالا چالش جدید لیزینگ‌هاست؟
عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا حواشی زیادی را به همراه داشت، در حال حاضر هم برخی معتقدند که این اقدام محیطی دلالی را برای سودجویان فراهم آورده است؛ اما سوال اینجاست که آیا این عرضه ها شرکت‌های واسپاری خودرو را با چالش مواجه می‌کند و درآمد عملیاتی آن‌ها را متاثر می‌سازد.
کد خبر : ۲۶۵۳۱۸

عرضه خودرو در بورس کالا چالش جدید لیزینگ‌هاست؟

بورس نیوز:

حمید شهریاری، معاون عملیات شرکت لیزینگ کارآفرین در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: اگر شرکت‌های لیزینگی از تمام منابع خود استفاده و همه وجوه خود را صرف کنند، بازهم نمی‌توانند به‌عنوان‌مثال ۲۰ درصد از نیاز بازار خودرو را پوشش دهند. چراکه گستردگی در بازار خودرو زیاد است و این بازار وسعت بالایی دارد. ولی اگر شرکت‌های خودروسازی با لیزینگ‌ها تعامل کنند و از طریق آن‌ها خودرو‌ها را قسطی واگذار کنند، شرایط بهتری برای مشتری فراهم می‌شود. از سویی دیگر این موضوع برای لیزینگ و شرکت‌های تولیدی هم شرایط را مطلوب‌تر می‌کند.


عرضه در بورس درآمد را با چالش مواجه می‌کند


وی در پاسخ به سؤال تأثیرپذیری درآمد عملیاتی شرکت‌های لیزینگی از عرضه خودرو در بورس چنین گفت: شرکت لیزینگی در صورت فعالیت درآمد عملیاتی هم دارد، اگر هم فعالیت نکند درآمد عملیاتی آن با چالش مواجه می‌شود. وقتی کمپانی خود اقدام به عرضه خودرو در بورس کالا می‌کند، سود فروش این خودرو با یک‌دست دیگر به شرکت لیزینگ می‌رسد. در این شرایط برای مشتری خودرو گران‌تر تمام می‌شود، چراکه مشتری ناگزیر است خودرو تهیه و در لیزینگ سهم اعتباری مشخص کند تا فرآیند عملیات لیزینگ را پشت سر بگذارد. بی‌شک این موضوع اگر مستقیم از طریق تولیدکننده انجام شود آسان‌تر است.


بازار خودرو بی‌نظم است


شهریاری با تأکید بر سهم لیزینگ‌ها از بازار خودرو تصریح کرد: شرکت‌های لیزینگ با استفاده از کل ظرفیت خود شاید حداکثر ۲۰ از بازار خودرو را پوشش دهند. البته که عرضه خودرو در بورس کالا تاثیرزیادی بر فعالیت لیزینگ‌ها نخواهد داشت. بخشی از بازار خودرو دست تولیدکننده است که خود آن به‌صورت چکی تولیداتش را واگذار می‌کند. برخی از خودروسازان با شرکت‌های لیزینگ تعامل دارند و از طریق آن‌ها وام‌های خود را تسویه می‌کنند. برخی دیگر تولیدات را در بازار به هر طریقی (بورس کالا، چکی و ..) واگذار می‌کنند. این خودرو‌ها بعد از چند دست چرخش به واسطه‌ها می‌رسد، واسطه‌ها کسانی هستند که خودرو را در نمایشگاه به‌صورت قسطی و چکی به مشتریان خود واگذار می‌کنند؛ بنابراین نظمی در بازار خودرو وجود ندارد.


لیزینگ‌ها به دنبال کالایی جایگزین می‌روند


معاون عملیات شرکت لیزینگ کارآفرین در پایان به بورس نیوز گفت: اگر خودروساز با لیزینگ تعامل داشته باشد و از این طریق تولیدات را واگذار کند، لیزینگ‌ها درآمد عملیاتی خوبی را ب ایجاد می‌کنند. ولی در شرایطی که تولیدات در بازار کالایی عرضه می‌شود، لیزینگ‌ها مجبور به فعالیت هستند و به سمت دیگر کالا‌ها و یا خودرو‌های موجود در بازار می‌روند. درهرحال لیزینگ‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما نحوه‌ی آن سخت‌تر می‌شود.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در جلسه مشترک وزارت صمت و بورس کالا انجام شد؛

۶ توافق برای تعادل بازار خودرو

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

حذف دلالی با عرضه خودرو در بورس کالا

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
بورس کالا هم برای پولدارها و دلالهاست چون اکثر مردم برای تعویض خودرو از قبل پول آماده ندارن که بریزن حساب , باید خودرو قبلی خودشونو بفروشن که چون معلوم نیست بتونن بخرن این ریسک رو نمیکنن . آخرشم همون دلال 50 درصد میکشه روش و میده مردم عادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
آیا بجز این خراب شده ، کشوری هم وجود دارد که خودرو دغدغه ملت و دولت آن باشد؟؟؟