بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
حمزه کریمی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد؛

مشکل سریالی بازار سرمایه

مشکل سریالی بازار سرمایه
بودجه و تامین کسری آن از جانب دولت همیشه از ابهامات بازار سرمایه بوده ولی این بار عوامل بسیاری دست به دست هم داده است، تا ریسک بودجه را برای فعالین بورسی دو چندان کند.
کد خبر : ۲۶۵۳۵۴

مشکل سریالی بازار سرمایه

بورس نیوز:

حمزه کریمی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: بحث بودجه همه‌ساله برای بازار اهمیت ویژه‌ای داشته است، تا جایی که بسیاری از منابع تأمین‌شده در بودجه مربوط به شرکت‌های بورسی می‌شود. دولت سال گذشته تحقق بالایی ۹۰ درصد از مبحث مالیات داشته است و این موضوع، گمانه‌زنی برای تأمین منابع دولتی از بورس را بالا می‌برد. در بودجه سال آینده احتمال اینکه موارد زیادی برای بورس دیده شود، وجود دارد که یکی از آن‌ها بیمه سهام خواهد بود البته اضافه کردن بند جدید در بودجه برای بورس چندان عملیاتی به نظر نمی‌رسد. چراکه دولت تا پایان سال جاری ۳۰۰ همت کمبود بودجه دارد و به نظر نمی‌رسد که برای بازار سهام تصمیمی بگیرد.


وی افزود: شاید با تورمی که با دلار بالایی ۳۹ هزار تومان تشکیل‌شده است، دولت بی‌میل نیست همانند سال ۹۹ با یک نوسان گیری از بازار سرمایه انجام دهد و بار دیگر تأمینی مالی را از بورس داشته باشد.


بودجه ۲ مرحله‌ای کسری را به بهار موکول می‌کند


این فعال بورسی تشریح کرد: برای نتیجه‌گیری از تبعات هم‌زمانی انتشار بودجه با برنامه توسعه هفتم، باید بررسی کرد که برنامه‌های توسعه قبل چه تأثیری داشته‌اند، به نظر می‌رسد بودجه سال آینده به‌جایی ۱.۱۲ دو مرحله منتشر می‌شود و با ۲ مرحله شدن آن محتمل است که کسری بودجه در فصل بهار بررسی شود. البته که باوجود رشد افسارگسیخته نقدینگی بسیاری از برنامه‌ها به‌سادگی محقق نمی‌شود. هم‌زمانی انتشار بودجه با برنامه توسعه هفتم می‌تواند برای وضعیت اقتصادی کشور راهگشا باشد، اما باوجود تحریم، ابهام برجام، رشد نقدینگی و نرخ دلار این دست طرح‌ریزی‌ها به‌سادگی محقق نمی‌شود.


دو عاملی که می‌توان در بودجه به آن اشاره کرد


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرکت‌های صادرات محور عنوان کرد: به نظر می‌رسد که شرکت‌های صادرات محور واز طرف دیگر شرکت‌های تولیدی فعال در بورس با چالش قوانین روبه‌رو هستند و نیاز به تسهیل در آن‌ها دارند. باید اقدامی شود که شرکت‌های این‌چنینی تأمین مالی کم هزینه انجام دهند تا منجر به ارزان شدن قیمت نهایی محصول تولیدی شود. از طرفی اگر در بخش صادرات هم تسهیل ایجاد و مشوق‌های صادراتی دیده شود به نظر می‌رسد، بسیاری از بحران شرکت‌های فعال در بازار سرمایه مرتفع می‌شود.


دلار یار کمکی بازار سهام می‌شود


کریمی در پایان به بورس نیوز گفت: به‌صورت کلی محقق شدن تمام این اقدامات خود را در تابلوی معاملات نشان می‌دهند. توصیه می‌شود، سهامداران همان‌طور که تابه‌حال صبوری کردند بازهم مقداری صبور باشند چراکه با توجه به نرخ دلار و بالا رفتن بازار‌های موازی اعداد بالاتری را در سهام می‌توان، دید. فروش سهام در مقطع فعلی کار درستی به نظر نمی‌رسد، باید گفت نگهداری از آن منطقی‌تر است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
همه چشم انتظار دلار
اشکان چهره‌نگار، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

همه چشم انتظار دلار

حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ می‌دهد؛

عوامل تاثیرگذار بازار تا پایان سال کدامند؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
جرا در کشورهای دیگر بودجه هیچ تاثیری بر بورس نداره علت اینه که اینجا دست دولتها و مدیران حقوقی دولتی کثیف همیشه در جیب سهامداران خرد است.