بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
تأملی بر انتشار اوراق گام
تقریباً همه کارشناسان اقتصادی کشور بر سر این موضوع که در حال حاضر بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه های اقتصادی سهم اندکی دارد، اتفاق نظر دارند.
کد خبر : ۲۶۵۴۰۸

تأملی بر انتشار اوراق گام

بورس نیوز: تقریباً همه کارشناسان اقتصادی کشور بر سر این موضوع که در حال حاضر بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه های اقتصادی سهم اندکی دارد، اتفاق نظر دارند. در واقع، بار اصلی تأمین مالی پروژه‌های صنعتی، معدنی، ساختمانی و ... که به منظور تامین تجهیزات، سرمایه در گردش و ... صورت می‌گیرد، بطور سنتی بر عهده بانک های تجاری و تخصصی است. از آنجائیکه ایجاد تناسب و تعادل تأمین مالی بین بانک و بازار سرمایه، می تواند از بروز چالش هائی که منجر به تضعیف بازار سرمایه می شود، جلوگیری نماید، لذا اقبال از این نوع رویکرد تأمین مالی طی چند سال گذشته، افزایش یافته و آمار‌ها هم حکایت از شدت گرفتن حجم تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، هم از طرف دولت و هم از طرف بنگاه های اقتصادی دارد.

اما استفاده از روش‌ها و ابزار‌های مختلفی مانند ابزار‌های مبتنی بر بدهی و ابزار‌های مبتنی بر سرمایه می تواند در نیل به این مقصود و تقویت بازار سرمایه بسیار کمک کننده باشند. در این راستا، سازوکار انتشار اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) اندیشیده شده است که به بخش تولید در جهت رفع موانع مالی-پولی و هدایت منابع مالی شرکت ها، کمک شایان توجهی نموده است.

در این ساز و کار، بطور مثال یک شرکت قالب ساز که شرکت متعهد نامیده می‌شود به منظور تأمین سرمایه مورد نیاز خود برای خرید مواد اولیه، یک شرکت تولید ورق فولاد که شرکت متقاضی خوانده می‌شود را به بانک (یا مؤسسه اعتباری عامل) جهت صدور اوراق گام معرفی می‌کند. بانک بعد از اعتبارسنجی، اقدام به انتشار اوراق گام برای شرکت متقاضی (تأمین کننده مواد اولیه) می‌کند و وظیفه پرداخت مبلغ اسمی در سررسید را بر عهده می‌گیرد. ارزش این اوراق می¬تواند حداکثر تا ۱۲۰ درصد فروش سال قبل شرکت متعهد باشد.

از آنجایی که اوراق گام در فرابورس، بورس کالا و سامانه گام قابل معامله هستند، اگر شرکت متقاضی (که این اوراق را از بانک در ازای تحویل مواد اولیه به شرکت متعهد، گرفته است)، نخواهد این اوراق را تا سر رسید نگه دارد. می‌تواند آن‌ها را منتقل نماید. بدین معنی که بعد از انتقال اوراق از بازار پول به بازار سرمایه و طی تشریفات مربوطه، فروش و تسویه آن‌ها در این بازار، قابل انجام خواهد بود. این ویژگی، خود به نقدشوندگی و معامله مستمر اوراق تا تاریخ سررسید، کمک قابل توجهی می‌نماید.

طبق آخرین آمار منتشره، تا اواسط آذر ماه سال جاری، بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان اوراق گام منتشر شده است و شرایط حاکی از این است که ظرفیت بیشتری برای انتشار این اوراق در جهت کمک به مشکلات نقدینگی این روز‌های واحد‌های تولیدی وجود دارد. استقبال از اوراق گام و مقایسه نرخ سود آن نسبت به اسناد خزانه و سایر اوراق.

زمینه‌ای را فراهم کرده تا شرکت نوین نگر آسیا (www.novinnegarasia.com) از این ابزار استفاده نموده و به آن دسته از سرمایه‌گذاران که یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک را ترجیح ‌دهند، سود ۲۵ درصدی را پیشنهاد دهد. این سود پیشنهادی که در مقایسه با نرخ سود رسمی سپرده‌های بانکی و حتی نرخ سود مؤثر سالانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، جذاب‌تر است، می‌تواند علاوه بر اینکه از کاهش ارزش سرمایه در مقابل تورم تا حدودی جلوگیری نماید، بلکه در مقایسه با بازار‌های موازی مانند دلار و سکه و ... کاملاً بدون ریسک بوده و در نتیجه از نگرانی‌های این روز‌های سرمایه¬گذاران به شدت بکاهد.

شایان ذکر است راهکار استفاده از اوراق گام در سبد‌های سرمایه‌گذاران، فقط برای اشخاص حقیقی و یا
سرمایه‌های خرد تدوین نشده بلکه برای اشخاص حقوقی با سرمایه‌های کلان هم به دلیل معافیت مالیاتی قابل اجرا و جذاب خواهد بود.

در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر از طریق شماره تلفن ۴۵۲۸۳۱۸۰ در اختیارتان قرار داده خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اولین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت برگزار شد؛

معرفی محصولات مالی بانک صادرات ایران برای دانش‌بنیان‌های نفتی

ارسال نظر