بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
انتظار می رود صادرات جهانی سنگ آهن در سال ۲۰۲۲ تا ۵.۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته به ۱.۴۴۷ میلیارد تن برسد.
کد خبر : ۲۶۵۷۳۴

فولاد

بورس نیوز: سه صادرکننده برتر در طول سال جاری استرالیا، برزیل و آفریقای جنوبی بوده اند. در حالی که صادرات از استرالیا پایدار بود، سایرین چندان خوش شانس نبوده اند و با چالش‌های خود و کاهش گسترده تولید فولاد خام در سراسر جهان مواجه شدند. استرالیا سال ۲۰۲۲ را با ۸۵۶ میلیون تن تولید پیشرو و با ثبات به پایان می‌رساند.

تولید برزیل هم به عنوان دومین عرضه کننده بزرگ دنیا امسال احتمالا تا ۴ درصد کاهش می یابد و به ۳۴۴ میلیون تن می‌رسد. تولید افریقای جنوبی هم به عنوان سومین صادر کننده بزرگ دنیا تا ۱۴ درصد افت خواهد داشت و علت اصلی اعتصابات سراسری بخش حمل و نقل بوده است. همچنین آمار صادرات سنگ آهن هند نیز امسال تا ۵۸ درصد افت خواهد داشت که به دلیل ممنوعیت صادرات از ماه می‌بوده است.

چین بزرگترین واردکننده سنگ آهن در جهان است. با این حال، حجم واردات آن تقریباً ۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به ۱۰۹۷ میلیون تن خواهد رسید. کاهش تولید فولاد خام چین، رکود بازار مسکن آن و افزایش آمار ابتلا به کرونا بر تقاضای فولاد آن اثر گذاشته و تمایل به واردات سنگ آهن را کاهش داده است. از طرفی تولید داخلی سنگ آهن چین نیز امسال افزایش یافته است.

همچنین سایر واردکنندگان کلیدی فولاد دنیا نیز به دلیل کاهش تولید فولاد خام شاهد کاهش در خرید سنگ آهن بوده اند. داده‌های ورلد استیل نشان می‌دهد که ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد، به‌جز هند، در ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش تولید بوده‌اند.

تولید چین ۱.۴ درصد و ژاپن ۶.۹ درصد کاهش یافته است. روسیه ۷ درصد کاهش، کره جنوبی ۶.۱ درصد و ترکیه بیش از ۱۲ درصد کاهش در تولید داشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر