بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد:

دلایل اصلی تاخیر ارسال لایحه بودجه به مجلس

دلایل اصلی تاخیر ارسال لایحه بودجه به مجلس
بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم در مجمع تشخیص نظام، ضرورت هماهنگی لایحه بودجه با برنامه هفتم و مصوبه جدید مجلس مبنی بر دومرحله‌ای شدن بررسی لایحه بودجه از دلایل اصلی تأخیر در ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس است.
کد خبر : ۲۶۵۹۰۹

دلایل اصلی تاخیر ارسال لایحه بودجه به مجلس

بورس نیوز: سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: با وجود آماده بودن لایحه بودجه ۱۴۰۲ در زمان قانونی، اما زمان‌بر بودن بررسی سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در مجمع تشخیص نظام، ضرورت هماهنگی لایحه بودجه با برنامه هفتم و مصوبه جدید مجلس مبنی بر دومرحله‌ای شدن بررسی لایحه بودجه از دلایل اصلی تأخیر در ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس است.

با توجه به ضرورت تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه و نظر به اینکه سیاست‌های کلی برنامه مدت‌زمان زیادی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت، لذا دولت می‌بایست لایحه بودجه سال آتی را با این سیاست‌ها هماهنگ می‌کرد.

از سوی دیگر، نمایندگان مجلس طرح اصلاح مواد (۱۸۰) و (۱۸۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را به‌صورت دوفوریتی تصویب کرده‌اند که بر اساس این طرح، نحوه تدوین و ارائه لوایح بودجه سنواتی به مجلس تغییر خواهد کرد و لایحه بودجه در دو مرحله مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت؛ لذا با توجه به اینکه دولت خود را برای اجرای طرح مذکور در صورت تأیید شورای نگهبان نیز آماده کرده بود، ایجاد تأخیر در ارائه لایحه اجتناب‌ناپذیر می‌کرد.

با توجه به اینکه فرایند تدوین لایحه برنامه هفتم نیز به‌طور موازی و هم‌زمان در سازمان برنامه و بودجه کشور در جریان است، لذا می‌بایست هماهنگی لازم بین دو لایحه مذکور نیز ایجاد شود به‌نحوی که لایحه برنامه هفتم به بلوغ نسبی رسیده تا بتواند اثرگذاری لازم بر لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را داشته باشد، به همین منظور تدوین لایحه بودجه زمان بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر