بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
تعطیلی صحن علنی جهت تشکیل کمیسیون تلفیق/ از سال آینده بودجه در دو مرحله بررسی می شود
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در جهت اینکه ما بتوانیم اسفندماه بودجه را تقدیم دولت کنیم بلافاصله رئیس مجلس جلسه صحن علنی را تعطیل کرد و برای تشکیل کمیسیون تلفیق نمایندگان ملت به کمیسیون‌های مختلف رفتند.
کد خبر : ۲۶۶۲۲۱

تعطیلی صحن علنی مجلس برای تشکیل کمیسیون تلفیق/از سال آینده بودجه در دو مرحله بررسی می شود

بورس نیوز: علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: طبق ماده ۱۸۰ قانون مجلس، دولت می‌بایست در خردادماه برنامه را به مجلس تقدیم کند، اما چون سیاست‌های کلی نظام در شهریور ابلاغ شد، امروز رئیس جمهور در مجلس حضور پیدا کرد و لایحه بودجه ۱۴۰۲ را با توضیحاتی تقدیم مجلس کرد.

وی افزود: در جهت اینکه ما بتوانیم اسفندماه بودجه را تقدیم دولت کنیم بلافاصله رئیس مجلس جلسه صحن علنی را تعطیل کرد و برای تشکیل کمیسیون تلفیق نمایندگان ملت به کمیسیون‌های مختلف رفتند. هنوز یک ساعتی از رفتن آقای رئیس جمهور نگذشته است، اما مجلس انقلابی وارد انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق شد تا بتواند کارش را آغاز کند. بعد از پایان کار کمیسیون تلفیق، این کمیسیون جهت تحویل بودجه به صحن مجلس می‌آید. سپس پیشنهاد نمایندگان و مباحث دیگر ادامه می‌یابد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دراین باره ادامه داد: طبق ماده ۱۸۲، دولت باید بودجه را در ۱۵ آذر به مجلس بدهد. اما از آنجا که علت دیر تحویل دادن بودجه توسط دولت ابلاغ دیرهنگام سیاست‌های کلی نظام است، ما باید دو کار را انجام دهیم. یکی اینکه لایحه بودحه به چند دوازدهم نخورد. هرچند که ماده ۱۸۴ قانون می‌گوید اگر دولت به موقع بودجه را تحویل مجلس ندهد باید چنددوازدهم بشود.

نیکزاد درباره زمان تحویل بودجه بیان کرد: ما سعی می‌کنیم که بودجه را تا اسفند به دولت بدهیم. همان طور که می‌دانیم یکی از بزرگترین سند مالی کشور بودجه سالانه است. همچنین دولت قول داده برنامه هفتم را منطبق با سیاست‌های کلی نظام به مجلس بدهد. شاید رسیدگی به برنامه هفتم همزمان با بودجه باشد یا شاید بعد از اتمام بودجه آن را ما انجام دهیم.

وی درباره بررسی دو مرحله‌ای بودجه نیز خاطرنشان کرد: قبلا احکام بودجه و جداول همزمان داده می‌شد، اما در سال‌های آتی ما در دو مرحله به بودجه رسیدگی می‌کنیم. اول احکام و سپس جداول.

نایب رئیس مجلس توضیح داد: مجلس دارد برای اعضای کمیسیون تلفیق رای گیری می‌کند. پس از آن بررسی بودجه شروع می‌شود. علی رغم اینکه ما یک ماه حق قانونی را از دست دادیم، اما قطعا مجلس انقلابی با کار زیاد و چند نوبته کار کردن بودجه را در اسفند به دولت تحویل خواهد داد.

در بودجه سال آینده که تقریبا ۲ هزار میلیارد تومانی است، نکته قابل توجه آن هزینه‌های جاری است. ما با دولت هم نظر هستیم.  

گفتنی است، پس از تقدیم لایحه بودجه به مجلس، رئیس مجلس از رئیس جمهور درخواست کرد تا در روز یکشنبه ۲ بهمن ماه برای دفاع از کلیات بودجه در مجلس حاضر شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر