بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
کاهش ۱۰ میلیون بشکه واردات نفت چین
آمار اداره کل گمرک چین نشان داد مجموع واردات نفت چین در سال ۲۰۲۲، به ۵۰۸.۲۸ میلیون تون معادل ۱۰.۱۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۰.۹ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهش داشت.
کد خبر : ۲۶۶۲۷۰

کاهش ۱۰ میلیون بشکه واردات نفت چین

بورس نیوز: واردات نفت چین در سال ۲۰۲۲ با وجود افزایش خرید در سه‌ماهه چهارم، تحت تاثیر تدابیر کنترل کووید ۱۹ سختگیرانه در این کشور که باعث کندی رشد اقتصادی و تقاضا برای سوخت شد، برای دومین سال پیاپی کاهش پیدا کرد.

آمار اداره کل گمرک چین نشان داد مجموع واردات نفت چین در سال ۲۰۲۲، به ۵۰۸.۲۸ میلیون تون معادل ۱۰.۱۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۰.۹ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهش داشت.

واردات نفت چین در سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار در دو دهه گذشته، با کاهش سالانه روبه رو شد در حالی که واردات نفت این کشور در سال ۲۰۲۰، به رکورد بالای ۱۰.۸ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

واردات نفت چین در طول سال ۲۰۲۲ که پالایشگاه‌ها با حاشیه سود ضعیف و تقاضای راکد برای سوخت دست و پنجه نرم می‌کردند، آهسته شد، اما در اکتبر که پکن در راستای حمایت از صنعت، برای افزایش چشمگیر صادرات سوخت اقدام کرد، اوج بیشتری پیدا کرد.

پالایشگاه‌های چین در دسامبر، چهار درصد نفت بیشتری در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ خریداری کردند و واردات آن‌ها به ۴۸.۰۷ میلیون تن معادل ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز رسید که سومین رکورد بالا در سال ۲۰۲۲ بود، زیرا پالایشگاه‌های دولتی نفت عربستان را با قیمت رسمی پایینتری خریدند و پالایشگاه‌های خصوصی، از سهمیه واردات خود استفاده کردند.

به گفته معامله گران و تحلیلگران، پالایشگاه‌های دولتی خرید نفت عربستان را به دلیل قیمت پایین آن نسبت به نوامبر افزایش دادند در حالی که پالایشگاه‌های خصوصی به خرید نفت تخفیف دار ایران پرداخته و تلاش کردند از سهمیه واردات خود پیش از پایان سال استفاده کنند.

با تمرکز دولت به احیای رشد اقتصادی در سال میلادی جاری پس از خاتمه دادن به تدابیر سختگیرانه برای کنترل شیوع کووید، بعضی از تحلیلگران انتظار دارند واردات نفت خام چین در سال ۲۰۲۳ بهبود قوی پیدا کند.

سون جیانان، تحلیلگر بازار چین در شرکت "انرژی اسپکتس" در این باره گفت: انتشار سهمیه‌های واردات نفت نشان می‌دهد که پکن انتظار دارد پالایشگاه‌های خصوصی در واکنش به تقاضای قوی‌تر پس از بازگشایی این کشور، بیشتر فعالیت کنند.

آمار جدید همچنین نشان داد صادرات سوخت چین شامل بنزین، دیزل، سوخت هواپیما و سوخت دریایی، در دسامبر به ۷.۷ میلیون تن رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ و بالاتر از ۶.۱۴ میلیون تن در نوامبر بود.

با این حال، صادرات سالانه سوخت ۱۱ درصد کمتر از آمار ۵۳.۶۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ بود که به دلیل کاهش صادرات در ابتدای سال ۲۰۲۲ بود که دولت تلاش کرد پالایش داخلی بیش از حد را محدود کند.

واردات گاز طبیعی چین ماه میلادی گذشته از طریق خط لوله و در قالب گاز طبیعی مایع (ال ان جی)، به ۱۰.۲۸ میلیون تن رسید که ۱۲ درصد بر مبنای سالانه کاهش داشت. واردات سالانه ۹.۹ درصد کاهش داشته و به ۱۱۰.۲۵ میلیون تن رسید.

بر اساس گزارش رویترز، خرید کمتر به دلیل افت چشمگیرخرید ال ان جی بود که نخستین کاهش بزرگ از سال ۲۰۰۶ را تجربه کرد، زیرا افزایش شدید قیمت‌های جهانی و اقتصاد ضعیف، قدرت خریداران چینی را کاهش داد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر