بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
حسین درودیان، اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

تورم تبی که ناشی از عفونت در بدنه اقتصاد است

تورم تبی که ناشی از عفونت در بدنه اقتصاد است
تورم تبی بوده که حاکی از عفونت‌های بدنه سیستم اقتصادی است. این عفونت‌ها را نباید نادیده گرفت یا فراموش کرد و صرفاً بیان کرد که تبی در بدنه اقتصادی ایجادشده است، از این باب نقدی به تمرکز زیاد بانک مرکزی بر تورم وارد می‌شود.
کد خبر : ۲۶۶۳۰۷

تورم تبی که ناشی از عفونت در بدنه اقتصاد است

بورس نیوز:

حسین درودیان، اقتصاددان مطرح کرد: برای آشنایی مقامات بانک مرکزی با فضای تحلیلی و فکری اقتصاددانان برگزاری جلسات همفکری میان بانک مرکزی و اقتصادیون می‌تواند مفید باشد. البته اگر موارد مطروحه در این جلسات جامه عمل بر تن نکند این دست همفکری‌ها بیشتر جنبه نمادین به خود می‌گیرد. محوریت جلسه کنترل تورم بود و این مورد طبیعی است. تورم در اکثریت جامعه ملموس شده به همین دلیل فشار افکار عمومی زیادی را ناشی می‌شود، گرچه معتقدم که تورم تبی بوده که حاکی از عفونت‌های بدنه سیستم اقتصادی است. این عفونت‌ها را نباید نادیده گرفت یا فراموش کرد و صرفاً بیان کرد که تبی در بدنه اقتصادی ایجادشده است، از این باب نقدی به تمرکز زیاد بانک مرکزی بر تورم وارد می‌شود.


بیشتر بخوانید: رئیس کل جدید بانک مرکزی با بورس در تقابل است؟



وی ادامه داد: این نقد بر کم‌اهمیت بودن تورم نیست و اینکه باید تورم را معلول یکسری عوامل و وقایع در کشور دانست، تا حدودی هم در جلسه اقتصاددان با بانک مرکزی به این موضوع اشاره شد؛ که اگر این عوامل اساسی و بنیادی موردتوجه قرار نگیرد پرداختن به موضوع تورم هم ساقط اهمیت می‌شود. در چنین شرایطی باوجود تمرکز زیاد بانک مرکزی بر تورم، ولی تصمیمات نتیجه جدی را منجر نمی‌شود در صورت تحقق نتیجه هم، قیمت گزافی را به همراه خواهد داشت.


دیگر مواردی که در جلسه مطرح‌شده است


این کارشناس اقتصادی تبیین کرد: در ادامه جلسه به نرخ ارز اشاره و در مورد نرخ سود بانکی هم‌صحبت‌های مطرح شد که این موضوعات بافاصله زیاد از مطالب اصلی بودند. دراین‌بین تا حدودی هم درباره رشد نقدینگی و مقداری هم به موضوع خروج سرمایه پرداخته شد. برای این دست موضوعات راه‌کار‌های متنوعی ارائه شد، ابتدا جلوگیری از واگرا شدن نرخ ارز برای تثبیت قیمت ارز بود، از طرف دیگر بیشتر کارشناسان نسبت به کارایی افزایش نرخ بهره در مهار تورم و اثر منفی که بر وضعیت بانک‌ها دارد (این موضوع پررنگ بود در بحث سود بانکی) بدبین بودند. اگر در کشورمان تورم بالاست و وضعیت نرخ ارز به این شکل درآمده، به دلیل چشم‌انداز منفی مناسبات سیاسی بوده در این حالت بانک مرکزی نباید بیش از توان ابزار‌های مانند، نرخ سود بانکی را برای مواجه با این مشکلات به کار گیرد.

وی افزود: همچنین در این جلسه بر تنوع‌بخشی به مصارف ارزی تأکید شد تا بتوانیم از دارایی ارزی که در اختیار کشورمان (چه بانک مرکزی و دیگر اورگان‌ها) قرار دارد، بهتر استفاده کنیم.


محوریت جلسه مطلب دیگری بود


درودیان در پایان به بورس نیوز: FATF بحث شفافیت در مراودات بانکی است و در این جلسه هیچ سخنی از آن به میان نیامده است، بحث FATF زمانی مطرح می‌شود که تحریم‌ها به‌طور کامل و موثر مرتفع شده باشد و برای انجام تراکنش بانکی کشورمان با مشکل مواجه شود در این شرایط موضوعیت پیدا می‌کند باید گفت کشورمان فاصله زیادی با این موضوع دارد، در جلسه میان بانک مرکزی و اقتصادیون هم موضوعاتی این‌چنینی مطرح نیست و بیشتر به مباحث کلان اقتصادی پرداخته می‌شود. درنهایت امیدوارم که تیم فکری بانک مرکزی بتواند بهترین اقدامات و تصمیمات را اتخاذ کند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
انتظار رکود در یک سوم از اقتصاد جهانی
آینده بازار جهانی طلا چه می‌شود؟

انتظار رکود در یک سوم از اقتصاد جهانی

عایدی برای گرفتن مالیات وجود ندارد
مرتضی اکبریان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

عایدی برای گرفتن مالیات وجود ندارد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
درود بر درودیان،
من هم متعجبم چرا هیچ رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصادی بیان نمیکند که تورم ریشه در بهره وری پایین اقتصادی و عدم موازنه ی درآمذها و هزینه ها دارد که نیاز به هزاران اقدام سازنده برای افزایش بهره وری دارد!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
عدم سرمایگذاری مردم و مصرف گرایی و دلالی و سود های بی زحمت که از سودهای موهومی بانکی که به 4 درصدی ها می دهند و یا قرعه کشی خودرو و هزاران تصمیم غلط که به ضرر فعالان واقعی اقتصاد است نتیجه اش می شود یک فرهنگ فرصت طلبی ؛ آن افراد غیر مفید و رانت طلب در درآمدهای بالا و بی خبر از زحمت تولید و کار واقعی و با افزایش2 درصدی تخفیف مالیات نمی توان فرهنگ تولید و کار را گسترش داد و افراد ترغیب به سرمایگذاری مفید در اقتصاد شوند ؛اول باید جلوی ثروت های بادآورده را گرفت تا افراد با زحمت به رفاه برسند و یا پول خود را به اقتصاد واقعی بیاورند و دوم با گروهی که با ریاکاری و ظاهرالصلاح بودن به بیت المال چنگ می اندازند باید مبارزه کرد و هزاران اصلاحات دیگر که با حرف نیست و مرد عمل می خواهد
این مالیات بر عایدی سالهاست در مجلس تاب می خورد و مردم هر روز نا امیدتر ؛ جای بسی تاسف