بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

اقداماتی که ممکن است منجر به دست‌کاری شود

اقداماتی که ممکن است منجر به دست‌کاری شود
برخلاف اینکه سازمان بورس و ارکان آن مدعی این موضوع هستند که در بازار دست‌کاری نمی‌کنند اما تغییرات بنیادی به صورت خلق الساعه از اصل و اساس احتمال اثرگذاری دارد.
کد خبر : ۲۶۶۴۱۷

اقداماتی که ممکن است منجر به دست‌کاری شود

بورس نیوز:

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: روال قبل به‌طوری بود که هر چهارشنبه آخرین روز معاملاتی به‌یک‌باره تمام فعالین متوجه اطلاعیه جدید از سمت فرابورس ایران می‌شدند. از طرفی بسیاری در جریان اطلاعیه اخیر فرابورس نیستند، اما نکته اینجاست که دو رویکرد برای این موضوع مطرح می‌شود، ممکن است که بورس متوجه بالا رفتن تقاضا شده است و اقدام به تغییر در زیرساخت‌های معاملات (که قبلاً مانع شناخته می‌شد به‌عنوان‌مثال تیک قیمت، لات تعداد و امثال آن) کرده است و درباره موضوع بعد می‌توان گفت که سازمان و ارکان بورس قصد فروکش کردن هیجان بازار را دارند. برخلاف اینکه سازمان بورس و ارکان آن مدعی این موضوع هستند که در بازار دست‌کاری نمی‌کنند، اما این دست اقدامات از اصل و اساس احتمال اثرگذاری را دارد.


بیشتر بخوانید: تغییر دامنه نوسان در ۶ نماد معاملاتی فرابورس



وی افزود: به نظر می‌رسد از شنیده‌های زمان مدیریت قبل در فرابورس و خاصیت آن‌که OTC به معنایی کپی از بورس نیست و تشکیلاتی موازی‌ای نباید فعالیت داشته باشد، نتیجه می‌گیریم که ساختار فرابورس با بورس متفاوت است، در عمل هم باید این‌چنین باشد.


۳ محدودیتی که در فرابورس جایی ندارند


این فعال بازار سرمایه تشریح کرد: درواقع فرابورس و بازار توافقی که از دیرباز نام‌گذاری شده است باید با همان روال پیش رود، نباید محدودیت نوسان قیمت، محدودیت اردر تعدادی و لات سهام در آن وجود داشته باشد. معتقدم که طرحی بلندمدت در جهت تطبیق و سازگاری موضوع فعالیت فرابورس در دستور کار قرارگرفته است، یعنی متولیان سازمان در زمان روشن شدن موتور بازار و از بین رفتن نگرانی از تغییرات متأثر از اتفاقات کوچک به دنبال اصلاحات لازم هستند. حال مقصود از این اقدامات و هدف از مطرح‌شدن این موضوع در چهارشنبه و آخرین روز هفته را کسی نمی‌داند. البته که عمده نتایج اطلاعیه‌ها محدود به زمان انتشار نیست و چند ماه مطالعه در پس آن‌ها وجود دارد.
وی ادامه داد: شاید بهتر باشد که ابتدا برای این دست اقدامات اطلاع‌رسانی انجام شود، همانند آن زمانی که دسته‌بندی و رنگ‌بندی بازار‌ها مطرح‌شده بود، ابتدا اطلاع‌رسانی و همفکری انجام و پس‌ازآن رونمایی شد. به نظر می‌رسد این علامتی مبنی بر حرکتی نو پس از دو سال پی‌درپی رکود در بازار بوده، فرابورس متولی شده است و احساس نگرانی نمی‌کند که ساختار را تغییر دهد.


با روال اشتباه قبلی، ادامه ندهید


آقابزرگی در پایان به بورس نیوز گفت: انتظار فعالین برای اینکه اطلاعیه‌ها در آخر وقت فعالیت بازار منتشر نشود کاملاً به‌حق است. با توجه به استنباط من هدف از انتشار این دست اطلاعیه‌ها واردکردن، شک منفی به بازار نیست، اما بهتر است که مقدمه‌ای مطرح شود چراکه بسیاری از فعالین حتی اشخاص حرفه‌ای هم به‌مرورزمان به این مطلب عادت کرده‌اند که فرابورس کپی از چارچوب بورس را با تغییر نام ارائه می‌دهد. فرابورس از ابتدای تا سیس نباید این دست محدودیت‌ها را تجربه می‌کرد، این تغییرات به‌مرور انجام می‌شود. باید گفت انتشار اطلاعیه‌ها در چهارشنبه رویه است که بر مبنای اشتباهات گذشته انجام‌شده و مطابق همین روال ادامه پیدا می‌کند، البته بهتر بوده که اطلاع‌رسانی شود که این نوع تصمیم در حال اتخاذ است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
شکست از نقطه شروع
لزوم بازگشت نهاد ناظر به انجام وظایف اصلی خود

شکست از نقطه شروع

ارسال نظر
نظرات بینندگان
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
دولت دزد بیکفایت.
دلار شد45هزار تومن تومن اما سهمی که من 3 سال پیش خریدم 2600 (وساپا) تومن هنوز زیر 600 تومنه.