بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

متولیان امر قادر به پیش‌بینی‌های اقتصادی نیستند

متولیان امر قادر به پیش‌بینی‌های اقتصادی نیستند
همیشه در تهیه بودجه با مشکل مواجه هستیم و همواره این سیگنال را از موضوع دریافت می‌کنیم که متولیان امر قادر به پیش بینی دقیق شرایط احتمالی کشور نیستند. بنا بر این تمام موارد مرتبط با بودجه نشانگر نا اطمینانی، بی ثباتی و ناهماهنگی در بدنه دولت است.
کد خبر : ۲۶۶۵۲۱

متولیان امر قادر به پیش‌بینی‌های اقتصادی نیستند

بورس نیوز:

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: در کشورمان بجز ۱ تا ۲ دوره در دیگر ادوار، بودجه معمولا با تاخیر به مجلس ارائه می‌شود، یعنی اینکه همیشه در تهیه بودجه با مشکل مواجه هستیم و همواره این سیگنال را از موضوع دریافت می‌کنیم که متولیان امر قادر به پیش بینی دقیق شرایط احتمالی کشور نیستند. بنا بر این تمام موارد مرتبط با بودجه نشانگر نا اطمینانی، بی ثباتی و ناهماهنگی در بدنه دولت است. امسال، اما زمزمه‌های از تنخواه گردانی دولت مطرح شد یعنی درصدی به بودجه سال قبل اضافه می‌شود و به صورت ماهیانه پیش می‌رفت تا اتفاقات رقم بخورد، اما این روش صورت نگرفت. از طرفی برخی دلیل تاخیر در ارائه بودجه به مجلس را تغییر بین برنامه ششم و هفتم توسعه می‌دانستند، بعضی هم باعث آن را مشخص نبودن شرایط کشور بیان کردند.
وی ادامه داد: در این بین به یکباره با خبر ارسال پیش نویس بودجه به مجلس مواجه شدیم که نشانگر ابهام زیاد، عدم شفافیت و نبود برنامه ریزی دقیق اقتصادی برای مشخص شدن آینده است. یعنی مدیریتی ناپایدار، ناهماهنگ و نااطمینانی و همچنین بی ثباتی را در تهیه بودجه شاهد هستیم که همه سال این اختلاف نظر‌ها بیشتر می‌شود، این موارد درکنار فضای سیاست خارجی، شرایط تحریم و شرایط رشد اقتصادی نمایانگر وضعیت نامطلوب اقتصاد کشور است.


اقتصاد کشور مولد نیست


این فعال بازار سرمایه بیان کرد: کشور در شرایطی قرار دارد که وضعیت بدتری را نسبت به سال قبل تجربه می‌کند، فقط افزایش هزینه و افزایش ۴۰ درصدی در ردیف‌های بودجه مبحث اصلی نیست. الان بر نرخ نیما پافشاری و بودجه بندی بر اساس آن انجام می‌شود. ابهامات و ناهماهنگی در بودجه بندی دیده می‌شود و حتی این موارد نسبت به سال قبل بیشتر هم شده است که خود سیگنال منفی را به بازار سرمایه مخابره می‌کند. چند موضوع در اقتصاد کشور مطرح است ابتدا فرار سرمایه از سوی دیگر نرخ تشکیل سرمایه، در دهه ۸۰ حدود ۳۱ درصد نرخ تشکیل سرمایه کشور بود و همه سال کاهش پیدا می‌کند، اگر در کنار تورم استهلاک سرمایه را در نظر بگیریم، عملا بخش مولد اقتصادی به جایی پذایرای سرمایه بودن آن را فراری می‌دهد. یعنی در کنار فرار سرمایه کاهش نرخ تشکیل سرمایه را شاهد هستیم که نمایانگر عدم جذابیت سرمایه مولد در ساختار اقتصادی کشور است. به همین دلیل همزمان شاهد خروج سرمایه، بی میلی سرمایه گذار به بخش‌های مولد و افزایش ریسک‌های سیستماتیک در زمینه تولید هستیم که منجر به افزایش همزمان تورم با کاهش قدرت پول ملی و کاهش خالص تولید ملی هم می‌شود.


بیشتر بخوانید: تورم تبی که ناشی از عفونت در بدنه اقتصاد است



وی ادامه داد: باید بند‌های مختلف بودجه را بررسی و تاثیرات آن در بازار‌های موازی را رصد کرد. بودجه ۱۴۰۲ بیشتر در مبحث اشتغال تمرکز دارد همچنین تمرکز بودجه بر وضعیت معیشتی کشور است. این موضوع بیانگر صرف بودجه برای هزینه‌های جاری است که همگام با تولید ناخالص ملی نیست یعنی تولید نمی‌شود و صرفا مصرف خواهد شد که خود باعث ایجاد تورم می‌شود، به دلیل اینکه این دست بودجه بندی تنها از طریق چاپ پول امکان پذیر است.


تورمی که صرفا به نفع بازار سرمایه است


محبی در پایان به بورس نیوز گفت: بنابراین شاید اتفاقات سال ۹۹ بار دیگر در اقتصاد کشور تجربه شود، تاثیر این موضوع بر بازار سرمایه را می‌توان از جانب علاقه زیادش به تورم بررسی کرد. با توجه به افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها در زمان تورم به طور غیر واقعی می‌توان رشد قیمت را در بورس مشاهده کرد. رشدی که ناشی از بهبود عملکرد شرکت نیست بلکه به دلیل کاهش قدرت پولی ملی است. پس رشدی را در بورس مشاهده می‌کنیم، اما به معنای کسب درآمد نیست، صرفا بخشی از کاهش پول ملی را در خود حذف می‌کند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سجاد بوربور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

کسری بودجه ساختاری است

بودجه متکی بر مالیات محقق می‌شود؟
محمد یوسف امین داور، کارشناس بازار سرمایه پاسخ می‌دهد:

بودجه متکی بر مالیات محقق می‌شود؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
معلوم نیست کی تو این مملکت برای عرضه خودرو تصمیم میگیره.
تو گور .تر زدن دوباره تو بورس و ضرر میلیونها سهامدار خرد بیچاره.