بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
در نشست تخصصی مسئله اعتماد در بازار سرمایه و راهکار‌های بهبود آن؛

مسئولین بی تخصص نظر کارشناسی می‌دهند/ در برخی موارد باید از سکوت رسانه ملی تشکر کرد

مسئولین بی تخصص نظر کارشناسی می‌دهند/ در برخی موارد باید از سکوت رسانه ملی تشکر کرد
مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با همکاری انجمن مالی اسلامی ایران نشست تخصصی را با محوریت «مسئله اعتماد در بازار سرمایه و راهکارهای بهبود آن» برگزار کرد که در آن محمد علی دهقان دهنوی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار و علی سعیدی، کارشناس بازار سرمایه حضور داشتند.
کد خبر : ۲۶۶۹۰۴

بورس نیوز:

مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با همکاری انجمن مالی اسلامی ایران نشست تخصصی با موضوع «مسئله اعتماد در بازار سرمایه و راهکارهای بهبود آن» را برگزار کرد.


مشکل بازار سرمایه پیدا شد


محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد: اینکه در بازار سرمایه محصولاتی ارائه شود که کم ریسک هستند و تقریباً نزدیک به سود سپرده بانکی باشند موضوعی خوبی است. اتفاقاً بازار سرمایه کارا بازاری است که برای تمام ذائقه‌های ریسک‌پذیری محصول متفاوت داشته باشد. از صندوق نوع دوم با سودی نزدیک به بانک تا آپشن‌های با نوسانات ۶۰ تا ۹۰ درصد مطلوب است که در بازار حضور داشته باشند. پس اگر ذائقه عامه مردم به سمت محصولات کم ریسک باشد و در بازار سرمایه ارائه شود خوب است به شرطی که دامنه ریسک و بازده آن متناسب داشته باشد. اما رابطه میان این موضوع با اعتماد نوع نگاه سیاست‌گذار است که نباید با حذف یا کم کردن ریسک اعتماد ایجاد شود، با تفهیم ریسک‌پذیری به افراد می‌توان بازار را به سمت اعتماد بیشتر برد. این موضوع باید تفهیم شود که خود معامله‌گر مسئول خریدوفروش است که همین مورد مشکل بازار سرمایه است.


مسئولین بی تخصص نظر کارشناسی می‌دهند


وی تشریح کرد: بازار پایه فرابورس مقرر شد که OTC واقعی باشد، ولی به دلیل اینکه تفهیم و پذیرش (برخلاف اینکه بیانیه این موضوع ندیده و نخوانده امضا می‌شود) این موضوع که سازمان بورس در این بازار مسئولیت و نظارتی ندارد، مشکلات رخ داد و همه مدعی زیان خود شدند. واکنش سازمان درگذشته خوب نبود، سازمان بورس به‌جای اینکه سعی بر ایجاد بستر در بدنه خود کند، اقدام به نظارت و وضع قوانین بر این بازار کرد. وضع این قوانین نظارتی منجر به بازاری شد که نه OTC، نه EXCHANGE و نه بدون نظارت و نه تحت نظارت باشد، همچنین نمی‌توان گفت این بازار آزاد است. از طرفی برای اصلاح این معضلات هم با مسئولانی مواجه هستیم که موارد مطروحه را متوجه نمی‌شوند، جزئیات بازار از منظر فنی و تخصصی را نمی‌دانند، ولی در تمام مسائل دخالت می‌کنند. با چنین پدیده‌ای مواجه هستیم که سؤال می‌شود چرا برخی از موکلین ما در بازار پایه با خرید سهمی ۴۰ درصد متضرر شده‌اند و به پاسخ این سؤال هم گوش‌داده نمی‌شود. از طرفی برای حرکت با سرعت به سمت حالت مطلوب، نه شرایط فراهم، نه مسیر موجود است و حتی اجازه این حرکت داده نمی‌شود.


نمایندگان مجلسی که اعمال رای می‌کردند


دهقان دهنوی عنوان کرد: در همه ادوار بازار سرمایه باید تصمیمات سختی گرفته می‌شد، اما گاهی نتایج مطلوب بوده بعضی‌اوقات هم عملکرد خوبی را نشان نداده است. کاهش نقدپذیری بهای بود برای جلوگیری از نزول بیشتر بازار و تبعات بدتر آن و سپس عبور از شرایط خاص را شاهد بودیم. شرایطی را سپری کردیم که به فرض مثال، نماینده مجلسی عنوان می‌کرد که دولت قبل قصد دارد نرخ دلار را ۱۲ هزار تومان نگه دارد و تحویل دولت جدید دهد، تا با رسیدن به قیمت واقعی بیان کند که ما دلار را پایین نگه داشتیم، اما دولت جدید در تثبیت دلار ناکارآمد بود. از طرفی توقع دولت و رئیس‌جمهور هم بر دلار ۱۵ هزارتومانی بود، اما تحلیلگران واقعی باور داشتند که قیمت دلار ۱۲ و ۱۵ هزار تومان نیست. زمانی که از شرایط بحران عبور کردیم و انتظارات از دلار منطقی شد بازار سرمایه شروع به رشد کرد، چراکه همه به این باور رسیدند که دلار در محدوده ۲۰ هزار تومان قیمت می‌خورد.


شورای عالی بورسی که ۷۰ درصد حاضران آن جزیات را نمی‌داند


علی سعیدی، کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: زمانی یکی از نمایندگان مجلس سؤالی درباره ریزش اندک در شاخص مطرح کرد با توجه به سلسله‌مراتب باید پاسخگو می‌بودیم و با ارائه گزارش از روند یک ماه عنوان شد که این موضوع در شاخص طبیعی است. در این روز‌ها هم هنوز سؤالات در همین حد است و اگر ادعا می‌شود که ظرف چند روز مسئله بورس را حل می‌کنیم نمایانگر عدم آشنایی افراد با بورس است. در نهاد مالی برای عضویت در هیئت‌مدیره یا سهامداری فرآیند تعین صلاحیت وجود دارد که به چند ماه هم می‌کشد، اما این امر را در شورا پول و اعتبار و شورای عالی بورس نمی‌بینیم، شاید ۷۰ درصد از افراد حاضران در شورای عالی بورس با جزئیات بازار سرمایه آشنایی ندارند. در زمان ریاست قبلی سازمان، شورای رقابت اعلام کرد که چرا مجوز کارگزاری صادر نمی‌شود این موضوع رقابت میان کارگزاری‌ها را خراب کرده است، این سؤال یا نشاءت گرفته از عدم فهم رقابت یا ندانستن سبک فعالیت کارگزاری است این موضوع برای عرضه خودرو در بورس هم تکرار شد.


در برخی موارد باید از سکوت رسانه ملی تشکر کرد


این فعال بورسی تصریح کرد: بسیاری از تحولات در مدل کار و نظارت برای پاسخ به بحران اقتصادی اتفاق افتاده است و کشور‌های در این زمینه موفق هستند که واکنش سریع نشان دهند. بازار سرمایه باید نسبت به محیط خارج از خود واکنش نشان دهد، عمل و عکس‌العمل نیاز است. اتفاقی در بازار رخ می‌دهد نهاد باید نسبت به آن واکنش نشان دهد، گا‌ها برخی اقدامات شبیه ملانصرالدین می‌شود نهاد ناظر هم خود بلاتکلیف می‌ماند. از طرفی بازخواست از اقدامات و تصمیمات گذشته اقدام مطلوبی نیست صحبت درباره آن خوب است، اما گفت‌وگوی زیاد هم درباره موضوعات مختلف خود منجر به بی‌اعتمادی می‌شود. چند وقت قبل شاهد واریزی مبلغ هنگفتی در حساب بعضی از مردم بودیم یکی از شبکه‌های داخلی که معمولاً اطلاعات کاملی ندارند پول پاشی را بیان کرد، این خود جو نا اطمینانی را ایجاد می‌کند.
وی افزود: صداوسیما به‌شدت درباره بازار مالی کشور بی‌اطلاع و اثرگذار است، بدون اینکه مطلع باشد ریشه موضوعات چه می‌شود جو نا اطمینانی را شارژ می‌کند. رسانه‌ای که اعتمادسازی را بلد نیست بهتر است سکوت کند، در خیلی از موارد اگر رسانه ملی مطلبی منتشر نکند باید از آن تشکر هم کرد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
غلامرضا شریعتی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

سیاست های بورس ها به شورای عالی بورس مرتبط است نه شورای رقابت

میز تخصصی صنعت فلزات اساسی
در سازمان بورس اتفاق افتاد؛

میز تخصصی صنعت فلزات اساسی

ارسال نظر