بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
در نشست خبری صندوق جسورانه ارغوان مطرح شد؛

صندوق جسورانه ارغوان؛ بزرگترین صندوق جسورانه بورسی کشور

صندوق جسورانه ارغوان؛ بزرگترین صندوق جسورانه بورسی کشور
مدیرعامل سرمایه گذاری دی گفت: صندوق جسورانه ارغوان در حال حاضر بزرگترین صندوق جسورانه کشور محسوب می‌شود. این صندوق با سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومان بزرگترین صندوق جسورانه بورسی است.
کد خبر : ۲۶۷۰۰۰

صندوق جسورانه ارغوان؛ بزرگترین صندوق جسورانه بورسی کشور

به گزارش بورس نیوز، فروغی، مدیرعامل گروه مالی غدیر در معرفی صندوق جسورانه ارغوان اظهار کرد: ما در آستانه پذیره نویسی صندوق جسورانه ارغوان با عنوان بزرگترین صندوق خطرپذیر کشور هستیم. همانطور که می‌دانید در تاریخ ۱۸ تا ۲۶ بهمن ماه پذیره نویسی صندوق آغاز می‌شود و تا و لازم بود مزیت‌ها و ویژگی‌های صندوق را اطلاع رسانی کنیم.

فروغی بیان کرد: شاید بتوان گفت که مهمترین عوامل موفقیت یک صندوق در موسسه یا شرکای توانمند، دسترسی به بازار‌های هدف و داشتن تیم اجرایی متخصص و مجرب است که این پارامتر‌ها در صندوق ارغوان تحقق یافته و اتکا به متخصصان توانمند باعث می‌شود صندوق در مسیر موفقیت خود گام بردارد.

در ابتدای جلسه عبادی، مدیرعامل سرمایه گذاری دی اظهار کرد: صندوق جسورانه ارغوان در حال حاضر بزرگترین صندوق جسورانه کشور محسوب می‌شود. این صندوق با سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومان بزرگترین صندوق جسورانه بورسی است. همان طور که می‌بینید سهامداران ممتاز صندوق؛ گروه مالی غدیر با در اختیار داشتن ۱۶.۵ درصد سهام ممتاز، سرمایه گذاری دی با داشتن ۱۶.۵ درصد سهام ممتاز، سرمایه گذاری مهرگان تامین پارس با داشتن ۳۳ درصد سهام ممتاز، موسسه توانمندسازی بازنشستگان ۳۳ درصد سهام ممتاز و ۱۶.۵ درصد از کل سهام را در اختیار دارد.

صندوق جسورانه ارغوان؛ بزرگترین صندوق جسورانه بورسی کشور

وی افزود: ترکیب سهامداران و موسسین به گونه‌ای چیده شده که عملا بتوانیم بحث سرمایه هوشمند را داشته باشیم. تامین سرمایه دماوند وظیفه مدیریت را برعهده دارد. متولی، موسسه حسابرسین است و موسسه رهیافت نیز وظیفه حسابرسی را برعهده دارد. مدیریت اجرایی این صندوق به دلیل ارتباطی که بین سرمایه گذاری دی و اکوسیستم نوآوری کشور وجود دارد و ماموریت اصلی سرمایه گذاری دی توسعه اکوسیستم نوآوری در سرمایه گذاری غدیر است، مدیریت اجرایی صندوق به این شرکت سپرده شده است.

مدیرعامل سرمایه گذاری دی خاطرنشان کرد: زمینه‌های سرمایه گذاری صندوق براساس امیدنامه صندوق در ۶ حوزه است. فناوری‌های پزشکی و سلامت، فناوری ارتباطات و اطلاعات، تجارت الکترونیک، بایوتک یا زیست فناوری، فناوری مالی، ریزفناوری یا نانوفناوری. این ۶ حوزه پیش بینی شده را در این صندوق خواهیم داشت. اما با توجه به سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومانی روی دو حوزه به طور خاص تمرکز بیشتری خواهیم داشت. در این دو حوزه ما دارای مزیت بیشتری هستیم. یکی حوزه فناوری‌های پزشکی و سلامت و دیگری حوزه فین تک است.

وی بیان کرد: هدف استفاده از ظرفیت اکوسیستم نوآوری و ظرفیتی که در شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد برای حل مسائل جامعه بازنشستگی است. چون ظرفیت‌های خوبی در فضای اکوسیستم‌های نوآوری کشور وجود دارد که بعضا به نیاز‌های موجود جامعه مرتبط نمی‌شود. پیر شدن جمعیت مساله‌ای است که داریم با چشم مشاهده می‌کنیم.

عبادی توضیح داد: تا سال ۲۰۲۰، حدود ۱۰ درصد از جمعیت ما سالمند بودند و تا ۲۰۲۵ این میزان به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. اگر به این موضوع فکر نکنیم در این حوزه حتما با مشکل مواجه می‌شویم. اگر به طور خلاصه مزیت‌های این صندوق را نسبت به سایر صندوق‌ها بگویم، بحث اسمارتمانی است. در ترکیب شرکا موسسه بازنشستگی را داریم که ظرفیت خوبی دارد.

مدیرعامل سرمایه گذاری دی ادامه داد: موضوع دوم امکان دسترسی به بازار بزرگ صندوق‌های بازنشستگی است. ترکیب اعضای صندوق به گونه‌ای چیده شده که هم ظرفیت مالی خوبی از طریق شرکا پشت صندوق قرار بگیرد و هم به نیاز‌های هدف خوب پاسخ داده شود. ذباتوجه به اینکه ماموریت سرمایه گذاری دی این بود که بتواند یک اکوسیستم نوآوری را در داخل شرکت سرمایه گذاری غدیر ایجاد کند. زیرا ارغوان در دل یک زنجیره ارزش قرار می‌گیرد و این زنجیره ارزش خیلی مهم است که برای این صندوق شرکت‌های مستعدی را بیاورد. ما نهاد‌های مکمل این صندوق را در آن زنجیره داریم. قرار گرفتن در این اکوسیستم به ارغوان کمک می‌کند که عملکرد مطلوبی نسبت به سایر صندوق‌ها داشته باشد.

وی عنوان کرد: از طریق اسمارتمانی و فراهم کردن بازار‌های جذاب به دنبال این هستیم که سرمایه گذاری موفقی داشته باشیم و مجموعه‌های سهامدار خود را برای ورود بیشتر به این اکوسیستم ترغیب کنیم.

صندوق جسورانه ارغوان؛ بزرگترین صندوق جسورانه بورسی کشور

در ادامه این نشست، فدایی، مدیرعامل تامین سرمایه دماوند در پاسخ به خبرنگار بورس نیوز، درباره پشتوانه صندوق ارغوان بیان کرد: تامین سرمایه دماوند جزو معدود تامین سرمایه‌هایی است که سهامدار بانکی ندارد و مشمول محدودیت‌های قانون نمی‌شود. گروه مالی غدیر در نظر داشت که پکیج محصولاتش را کامل کند و باتوجه به شرکایی که داشتیم این صندوق را با چند هدف تاسیس کردیم.

وی افزود: از نگاه تامین سرمایه دماوند هدف اول بحث تکمیل زنجیره ارزش تامین سرمایه بود. ما در تامین سرمایه دماوند در نظر داریم صندوق‌های مختلفی رابه بازار عرضه کنیم. تامین سرمایه دماوند در مدیریت دارایی یکی از برند‌های خوشنام بازار سرمایه خواهد شد. این هفته صندوق جسورانه ارغوان و در هفته آینده صندوق‌های سهامی با استراتژی‌های جذاب را معرفی می‌کنیم.

مدیرعامل تامین سرمایه دماوند ادامه داد: صندوق VC یکی از صندوق‌هایی است که افراد می‌توانند بخشی از پورتفوی خود را به این حوزه اختصاص دهند. صندوق VC ارغوان باتوجه به شرکایی که دارد بازار هدف مشخص و قابل دسترسی دارد. ما در این صندوق باتوجه به سیاستی که کمیته سرمایه گذاری صندوق ترسیم کردند حوزه بازنشستگی را انتخاب کردیم. در کشور در حوزه بازنشستگی الان یک جامعه هدف مشخص داریم. به لحاظ تضمین سعی می‌کنیم منابع صندوق را تازمانی که ایندکس صورت بگیرد در ابزار‌هایی با بازدهی خوب قرار دهیم. از نظر سرمایه گذاری، چون سه گروه سهامداری داریم دقت نظر خاصی روی سرمایه گذاری انجام می‌شود. درصندوق‌هایی که متعلق به یک گروه است شاید خیلی دقت نظر وجود نداشته باشد. اما در صندوق ارغوان، چون سه گروه سهامداری مختلف وجود دارد با کمیته سرمایه گذاری خوبی که شکل گرفته دقت نظر انجام می‌شود تا در طرح‌های خوبی سرمایه گذاری شود.

در ادامه این نشست، علیدوستی، نماینده موسسه توانمندسازی بازنشستگان درباره مزیت‌های رقابتی ادامه داد: ما در موسسه توانمندسازی بسیار علاقمند هستیم که ارکان مختلف توانمندسازی را پوشش دهیم و هدف بازنشسته توانمند را تحقق بخشیم. همراستا شدن موضوع خدمت و سرمایه گذاری؛ هدف ما از حضور در این صندوق است. جدا از دسترسی به بازار وظیفه ما خدمت رسانی به بازنشستگان بوده و چه بهتر که از سرمایه گذاری که وظیفه دوم ماست استفاده کنیم تا برای این خدمت رسانی پوشش بهتری داده باشیم.

وی توضیح داد: حوزه‌های سرمایه گذاری صندوق ارغوان مشخص شده و تمرکز این صندوق بر سبد سرمایه گذاری راند دی است. ما در بقیه حوزه‌های سرمایه گذاری حضور قطعی خواهیم داشت. در این صندوق بنا داریم بازار را هم با نگاه بازار و هم با نگاه توسعه خدمات ببینیم. این علامت خیلی خوبی برای سرمایه گذارانی است که بخواهند در این صندوق سرمایه گذاری کنند و در ایندکس به ما کمک باشد.

وی درخصوص ریسک‌های صندوق VC به بورس نیوز خاطرنشان کرد: صندوق VC صندوق ریسک پذیر است. خاصیت این صندوق پذیرش ریسک است، اما نکته درست این است که باید ریسک‌ها در مسیر درست و در مسیر بازدهی قابل انتظار متناسب با ریسک مدیریت شود.

همچنین، در ادامه این نشست، نظیفی، عضو هیات مدیره هلدینگ سرمایه گذاری مهرگان درباره مکانیزم مدیریت ریسک در صندوق ارغوان ادامه داد: نکته مدیریت ریسک بخشی از ماهیت و قابلیت VC هاست؛ بنابراین در معرض ریسک قرار گرفتن ما یک امر بدیهی است. اما باید ببنیم که این ریسک در چه شرایط و با چه اهدافی و به چه نهادی تحمیل می‌شود و چه بسا ریسک نکردن ما را بیشتر متضرر می‌کند. وقتی از تغییر و تحول صحبت می‌کنیم طبیعتا میزان قابل توجهی از ریسک را داریم تحمل می‌کنیم.

وی افزود: ما یکی از سازوکار‌هایی که در نظر گرفتیم بحث انتخاب راند سرمایه گذاری است. راند دی به عنوان راندی که شرکت‌های هدف صندوق باید در آن نیاز سرمایه‌ای خود را ارائه دهند در نظر گرفته شده است؛ بنابراین ما وارد شرکت‌هایی که ریسک بسیار بالاتری را دارند نمی‌شویم. ترکیبی که شرکای این صندوق را کنار هم قرار داده یک مکانیزم دیگری است که از این طریق تلاش کردیم که ریسک صندوق را به حداقل برسانیم.

نظیفی تصریح کرد: این صندوق به نوعی اسمارتمانی محسوب می‌شود. زیرا یکی از سهامداران این صندوق که موسسه توانمندسازی بازنشستگان است همین حالا تجربه خدمات رسانی به سالمندان و سلامت را دارد. ما به کار VC اصطلاحا قضاوت می‌گوییم. می‌گوییم قضاوت خوب نتیجه تجربه و نتیجه تجربه قضاوت بد است. اگر شرکای این صندوق تجربه کارکردن در این حوزه را نداشتند ما ریسک بیشتری را به وجود می‌آوردیم. بحث مدیریت ریسک موضوع جدی است البته این هم واقعیتی است که صندوق‌های بازنشستگی در کشور محتاج این هستند که یک سرمایه گذاری جایگزین داشته باشند و اراده‌ای که در این مجموعه شکل گرفته محدود به صندوق ارغوان نیست. یعنی اراده ورود به بحث سرمایه گذاری‌های جایگزین متضمن تداوم فعالیت‌ها در حوزه صندوق‌های VC و صندوق‌های خصوصی است که می‌خواهند تاسیس شود.

فروغی در پایان گفت: شاید به اشتباه لفظی ما ریسک را مترادف خطر معنی می‌کنیم. ریسک هم بار منفی و هم مثبت دارد. جایی که بار مثبت پیدا می‌کند متناسب با بازدهی است. به همین دلیل در صندوق ارغوان صحبت از صندوق خطرپذیر نمی‌کنیم. صحبت از صندوق ریسک پذیر می‌کنیم. چون قائل به این هستیم که ریسک، جنبه مثبت نیز دارد و به سراغ جنبه‌های مثبت می‌رویم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر