بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:

حوزه اقتصادی؛ اولویت ایران و چین

حوزه اقتصادی؛ اولویت ایران و چین
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور ایران و چین را پیش از این امضا کردیم و این سفر می‌تواند جهش مناسبی را در اجرایی کردن برنامه‌های پیش بینی شده در این برنامه جامع ایجاد کند.
کد خبر : ۲۶۷۲۱۹

حوزه اقتصادی؛ اولویت ایران و چین

به گزارش بورس نیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: حضور گسترده آحاد ملت ایران در جشن‌های پیروزی به ویژه در ۲۲ بهمن که در همه شهر‌های بزرگ و کوچک برگزار شد، نشان داد ملت ایران با وجود همه سختی‌ها و دشمنی‌ها و تبلیغات مسموم که دشمنان علیه نظام داشته و دارند در حمایت از کشور و نظام‌شان در کنار آرمان‌های امام خمینی و رهبری در وسط میدان هستند و در حمایت از آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی در این سال‌ها ایستادند. این پیام مهمی بود برای کسانی که دنبال بلوا بودند و به دروغ با ادعای حمایت از ملت ایران کشور را آماج حملات مسموم خود قرار دادند.

وی درباره سفر رییس جمهور به چین تصریح کرد: موضوعات مهم و مورد توجه دو کشور درحوزه‌های سیاسی، اقتصادی فرهنگی و ... مورد تبادل نظر است. نفس انجام سفر از منظر سیاسی وجود فضای مناسب سیاسی در مناسبات دو کشور و عالی‌ترین اراده سیاسی نزد رهبران دو کشور برای گسترش مناسبات با تاکید برمنافع مشترک حایز اهمیت ویژه است.

کنعانی گفت: این سفر در حوزه اقتصادی هم زمینه‌هایی را فراهم می‌کند که اولویت دو کشور است و دو کشور ظرفیت خوبی برای این همکاری دارند. ما برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را پیش از این امضا کردیم و این سفر می‌تواند جهش مناسبی را در اجرایی کردن برنامه‌های پیش بینی شده در این برنامه جامع ایجاد کند. این برنامه نقشه راهی است که مسیر بلند مدت همکاری‌ها را ترسیم کرده و توافق‌های خوبی هم آماده شده و اسنادی در این سفر امضا می‌شود. برنامه جامع همکاری‌های دو کشور تا این مرحله نتایج خوب و ملموسی در حوزه تجاری و اقتصادی با وجود تحریم‌های آمریکا داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که نسبت به سال۹۹ حدود ۵۸ درصد رشد داشته است. عموما در سال ۱۴۰۰ ما ۴۳ درصد شاهد رشد مناسبات اقتصادی با چین بودیم و چین مقصد اول تجاری ایران بوده است. در سال گذشته هفت سند با ماهیت اقتصادی و صنعتی و معدنی امضا کردیم و امیدواریم با این سفر شاهد برداشتن گام‌های بلندتری به جلو در مسیر تامین منافع مشترک دو کشور در حوزه‌های مختلف باشیم.

وی درباره تبادل زندانیان با آمریکایی‌ها گفت: آقای وزیر نکاتی که در حوزه رسانه قابل طرح بود گفتند. ما گفتیم برای تبادل زندانیان به طور غیرمشروط و بدون گره زدن آن به موضوعات دیگر آمادگی داریم و حسن نیت خود را با آزاد کردن یک زندانی دو تابعیتی با نگاه به وضعیت وی ثابت کردیم. متاسفانه ما اقدام متقابل و تشویق کننده‌ای شاهد نبودیم. موضع ما واضح است امیدواریم دولت آمریکا با همین نگرش انسانی گام عملی برای اجرای این توافق بردارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر