بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
سلمان نصیر زاده، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

دلار ۵۰ هزارتومانی در بازار چه می‌کند؟

دلار ۵۰ هزارتومانی در بازار چه می‌کند؟
تنها بازاری که نسبت به دلار واکنش نشان نداده همین بورس بوده و با دلار ۳۰ هزار تومان خود را هماهنگ کرده است، درحالی‌که الان دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان قرار دارد. در بازار سرمایه هم تقریباً ۶۰ درصد از شرکت‌ها مستقیماً با دلار مرتبط هستند و دلار و صادرات محور تلقی می‌شوند.
کد خبر : ۲۶۷۵۲۰

دلار ۵۰ هزارتومانی در بازارچه می‌کند؟

بورس نیوز: 


سلمان نصیر زاده، کارشناس بازار سهام عنوان کرد: تنها بازاری که نسبت به دلار واکنش نشان نداده همین بورس بوده و با دلار ۳۰ هزار تومان خود را هماهنگ کرده است، درحالی‌که الان دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان قرار دارد. در بازار سرمایه هم تقریباً ۶۰ درصد از شرکت‌ها مستقیماً با دلار مرتبط هستند و دلار و صادرات محور تلقی می‌شوند، با فاکتور گرفتن شرکت‌های هلدینگ و سرمایه‌گذاری بی‌شک افزایش نرخ دلار بر صورت‌های مالی این شرکت‌ها تأثیرگذار است. در ۱۱ ماه گذشته بورس حدود ۱۱ درصد (به دلیل نرخ تسعیر هماهنگی بورس با نرخ دلار عقب افتاد) بازدهی را داشته است و از سوی دیگر بازار‌های موازی از کف حدود ۶۰ درصد بازدهی را نشاند داده‌اند؛ بنابراین رشد نرخ دلار اتفاق مهمی برای بورس خواهد بود تا بتواند عقب‌ماندگی خود را جبران کند.
وی ادامه داد: در بورس کالا از بهمن‌ماه شاهد رقابتی‌تر شدن نرخ‌ها در رینگ فلزات، صادراتی و محصولات پتروشیمی بودیم. به دلیل اینکه برای شرکت‌ها صادرات توجیه اقتصادی نداشت، محصولات در بازار داخل عرضه می‌شد که این موضوع منجر به رقابتی شدن قیمت برای مصرف‌کننده و از سوی دیگر هم کالایی انباره شده حالت سرمایه (بحث فلزات) به خود می‌گرفت. شرکت‌ها با نرخ دلار بالا معامله کردند دراین‌بین اتفاقی که رخ می‌دهد این است که با تأخیر زمانی (سیکل اول در فصل زمستان است، گزارش‌ها به‌واسطه جهش نرخ ارز و بالا رفتن ۲۰-۳۰ درصدی قیمت خوب منتشر می‌شود، همین‌طور گزارش بهار خوبی هم شاهد خواهیم بود) گزارش‌های خوب منتشر می‌شود. این عملکرد که با ۱-۲ فصل تأخیر در صورت‌های مالی خود را نشان می‌دهد بی‌شک به بازار P/E هم خواهد داد، انتظارات را بالا می‌برد و عقب‌ماندگی در بازدهی برای بازار را چه ریالی چه دلاری جبران کند. اولویت سرمایه‌گذاران هم سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دلار محور است که مجبور بودند در ماه‌های گذشته با دلار ارزان‌تر ارز را بفروشند پس جهش قیمت دلار اتفاق خوبی است و بی‌شک در بازار سرمایه هم اثرگذار خواهد بود.


آینده برای صنعت پتروشیمی چگونه است؟


این فعال بورسی تشریح کرد: دولت پیشنهاد غیرمنصفانه‌ای ارائه داد و نرخ خوراک را با مبنای دلار ۲۸۵۰۰ تومان ۲۵ سنت پیشنهاد شد درصورتی‌که هاب آمریکا و تولیدکننده ۸-۹ سنت است؛ بر اساس فرمول وزارت نفت هم ۱۴ سنت پس ۲۵ سنت غیرمنصفانه بود. اما اگر فرض بر نرخ تثبیت ۵ هزار تومان باشد به‌اضافه اینکه نکته دیگری هم وجود دارد و ۱۰ درصد هزینه نرخ به خوراک افزود شد. با تصویب این دست پیشنهاد‌ها غیرمنصفانه با توجه به نرخ اوره زیر ۳۰۰ دلار و متانول ۳۰۰ دلاری احتمال ورود به زیان شرکت‌های پتروشیمی که خوراک گاز دارند بالا ببرد. با فرض تثبیت ۵ هزار تومان و با توجه به توقف روند سرکوب دلار (برای سال آینده مفروضات با دلار ۴۰ هزار تومان مطابق شود) متانول‌ها و اوره سازان تهدید افت سودآوری قابل‌توجه یا حتی زیان ده شدن آن‌ها پایین می‌آید.
وی افزود: درواقع دو گلوگاه برای شروع سال آینده پیشروی بازار قرار داشت ابتدا بحث سیاست ارزی که تا چه میزان بانک مرکزی برای سرکوب نرخ ارز شرکت‌های صادرکننده تاب می‌آورد و دوم بحث نرخ خوراک با فرض حذف از سمت کمیسیون تلفیق در بودجه هم حذف می‌شود. آن زمان دو گلوگاه مهم از منظر فایندامنتال که بر سودآوری شرکت‌ها به‌عنوان پیش‌ران و محرک بازار اثرگذار بوده مرتفع شده است. مرحله بعد موضوع اقبال فعالین به بازار سهام است که بخشی از جریان نقدی سایر بازار‌ها که در سود‌های قابل‌توجه هستند به سمت بورس سریز شود، نگاه انفعالی دولت به بازار به نگاه پویا تغییر کند.


گلوگاه‌ها برای رشد از بین رفته تهدیدات باقی‌مانده است


نصیرزاده تبیین کرد: از طرفی در اواخر سال آتی انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم، معمولاً در زمان‌های انتخابات تا ۶ ماه قبل از باب تأمین مالی و تبلیغات بازار سرمایه مقداری پویاتر خواهد شد. به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۲ با توجه رفع گلوگاه‌ها (البته تهدیدات همواره وجود دارد، سیاست خارجی و مباحث امنیتی) و با توجه به این موضوع که بازار سرمایه از میانگین سایر بازار‌ها کاملاً بازمانده نرخ رشد بازده آن می‌تواند نسبت به سایر بازار‌ها در سال ۱۴۰۲ بهتر خواهد بود. البته که بورس برخلاف بازار‌های موازی بازاری کاملاً دولتی (بازیگر، بازیگردان، بازی‌ساز، سیاست‌گذار، رگلاتور و سهامداران آن عمدتاً دولتی یا شبه‌دولتی) است و نقش مهمی را در پویایی و توقف حرکت آن ایفا می‌کنند.


همواره نگاه دولت منفعلانه بود


وی در پایان به بورس نیوز گفت: متاسفانه در تمام ادوار دولت شاهد نگاه منفعلانه یا حتی سرکوبگرانه نسبت به بازار سرمایه بودیم، به‌طوری‌که جریان نقدینگی را به سمت بازار‌های غیر مولد و سوداگرانِ و پویایی را بیشتر در آن بازار‌ها می‌دیدیم. البته که تجربه نمایانگر این موضوع است که بورس همواره دیرتر حرکت رشدی دارد و با شروع حرکت بازدهی عقب‌مانده خود را نیز جبران می‌کند. بسیاری از صنایع با مشکل مواجه هستند، چه از منظر خوراک برای پتروشیمی و عوارض گمرکی برای صادرکنندگان امید است این موانع با سرعت مرتفع شود تا اینکه این بازار مولد به پویایی برسد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
۳ عامل رشد نرخ دلار/ دو ابهام در سیاست اتخاذی بانک مرکزی
پویان مظفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد؛

۳ عامل رشد نرخ دلار/ دو ابهام در سیاست اتخاذی بانک مرکزی

سیاست دلار ۲۸۵۰۰ تومانی اشتباه است/ سردرگمی در بازار ارز
آرش علوی، کارشناس بازار ارز در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

سیاست دلار ۲۸۵۰۰ تومانی اشتباه است/ سردرگمی در بازار ارز

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
لعنت بر ذات کثیفتون.دیروز با 65000 واحد رشد شاخص سهام مختلف یک یا 2 درصد مثبت خوردند.ولی امروز با نزول تنها 2000 واحد شاخص 10 سهم مختلف سبد من همگی از دم از 5 تا 7 درصد منفی خوردند. 3 اسفند
مسن شکاری
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
سپاه الان چهل و چند سال است که از کنترول نرخ دلار عاجز شده .و از سرکوب طغیان دلار غافل شده .