بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
سجاد بوربور، کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد؛

شناسایی ۴ عامل تاثیرگذار بر نرخ دلار

شناسایی ۴ عامل تاثیرگذار بر نرخ دلار
موضوع را اگر از منظر فاندامنتال بررسی کنیم نتیجه می‌گیریم که برای رشد کالا یا سهامی پارامتر‌های زیادی وجود دارد که تمام آن‌ها بررسی نمی‌شود، معمول این است که ۳-۴ شاخصه که بیشتر از سایر موارد وزن دارد و ۹۰ درصد احتمال تحلیل درست را ایجاد می‌کند، خطای انسانی را کمتر و تحلیل را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند بررسی می‌شود.
کد خبر : ۲۶۷۵۷۲

شناسایی ۴ عامل تاثیرگذار بر نرخ دلار

بورس نیوز:

سجاد بوربور، کارشناس بازار ارز بیان کرد: ابتدا باید این موضوع را تفهیم کرد که چرا دلار باید رشد کند، عوامل تأثیرگذار و مهم بر قیمت آن چیست. این موضوع را اگر از منظر فاندامنتال بررسی کنیم نتیجه می‌گیریم که برای رشد کالا یا سهامی پارامتر‌های زیادی وجود دارد که تمام آن‌ها بررسی نمی‌شود، معمول این است که ۳-۴ شاخصه که بیشتر از سایر موارد وزن دارد و ۹۰ درصد احتمال تحلیل درست را ایجاد می‌کند، خطای انسانی را کمتر و تحلیل را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند بررسی می‌شود. حال عوامل مهم تأثیرگذار بر نرخ دلار رشد نقدینگی، رشد اقتصادی، خروج سرمایه و انتظار تورمی هستند و غیرازاین ۴ مورد عامل مهم دیگری وجود ندارد. رشد نقدینگی مطابق آمار بانک مرکزی ۶۰۰۰ همت است، پیش‌بینی بر ۶۴۰۰ هزار میلیارد تومان (۶۴۰۰ همت) برسد که محقق نشده پس‌ازاین منظر دلار رشد نکرده است. رشد اقتصادی ناپایدار مثبت ۳ تا ۳.۵ را پیش‌بینی کرده بویدم این‌که به منفی ۱۰ یا منفی ۲۰ نرسیده است پس‌ازاین منظر هم دلار متأثر نشده است.


بیشتر بخوانید: کسری بودجه ساختاری است


وی با اشاره به خروج سرمایه ادامه داد: سال جدید بی‌شک خروج سرمایه زیادی را تجربه خواهیم کرد، در ۶ ماهه ابتدای سال نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه ثبت‌شده است و نیمه دوم سال به دلیل اعتراضات خروج سرمایه زیادی اعلام خواهد شد. سال ۹۶ میزان خروج سرمایه ۱۹ میلیارد دلار بود، امسال هم اگر به ۱۹ تا ۱۹ و نیم میلیارد دلار برسد نباید دلار را به ۵۰ هزار تومان برساند. دراین‌بین تنها عامل انتظار تورمی است که بیشترین وزن را در عوامل ماثر داشته و توانست قیمت دلار را جهشی کند.

دلار روی کاغذ چقدر ارزش دارد؟


بوبور تشریح کرد: مطابق تحلیل‌های شخصی دلار بر روی کاغذ ۴۳-۴۴ هزار تومان قیمت می‌خورد و بیشتر از آن هیجان تلقی می‌شود، همین‌الان به فرض مثال دلار سکه طلا به ۶۹ هزار تومان رسیده است. یعنی خریداران سکه طلا، بر این باورند که دلار ۶۹ هزار تومان برای سکه طلا معقول است درصورتی‌که با دلار ۶۹ هزار تومان فاصله زیادی داریم و باید رشد نقدینگی بسیاری ایجاد شود همچنین باید رشد اقتصادی منفی بالایی به وجود بیاید. از طرفی دلار ۶۹ هزارتومانی نیاز به خروج سرمایه ۳۰-۴۰ میلیارد دلاری دارد. درنتیجه این ارقام چیزی بیش از هیجان نیست و باید گفت که قیمت دلار پر است و به‌هیچ‌عنوان الان زمان خرید سکه، دلار و طلای آب‌شده نیست یا حتی کالا‌های دلار بیس که رابطه مستقیم با دلار دارند.

مرکز مبادله ارز و طلا تنها عامل نظارت است


این کارشناس ارزی اظهار داشت: جای تعجب دارد که عنوان می‌شود مرکز مبادله ارز و طلا که ابزار نظارتی است کاهش تورم را به همراه داشته باشد. این دست مراکز ارتباطی با تورم ندارند تنها انتظار تورمی را کنترل می‌کند شاید هم منظور از کاهش تورم، تورم سکه دلار باشد که مقداری قابل‌قبول است. تورم کلی در جامعه ارتباطی با مرکز مبادله ارز و طلا ندارد و باید گفت تنها ابزاری نظارتی است و مختص تأمین نیاز ارزی و طلا برای اقشار جامعه خواهد بود با این اقدام تنها مشخص می‌شود که افراد چه مقداری دلار خریدوفروش کرده‌اند و الا عرضه و تقاضا را تعدیل نمی‌کند. هر خبر ساده مثبت با کمترین وزن باعث ریزش قیمت دلار می‌شود چراکه قیمت دلار به‌شدت از ارزش آن فاصله گرفته است. مشابه این اتفاق در سال ۹۶ دیده شد که دلار تا مرز ۱۹۳۰۰ تومان بالا رفت، اما تا ۱۰ هزار تومان ریسد، چون قیمت واقعی دلار ۱۳ هزار تومان بود، مشابه این اتفاق سال ۹۹ هم تکرار شد. زمانی که قیمت فاصله زیادی باارزش می‌گیرد ناگزیر باید گفت که پایه آن خالی است و احتمال ریزش آن وجود دارد و با همان هیجانی که بالا رفته است پایین خواهد آمد.

شیوه ارزش‌گذاری دلار 


بوربور در بخش دیگر سخنان خود گفت: با برابری قدرت خرید می‌توان قیمت منطقی برای دلار شناسایی کرد. ارزش دلار واقعی به نرخی اطلاق می‌شود که در بازه از زمان که عرضه و تقاضا آسان، دلار تک‌نرخی، تحریم‌ها در کمترین حالت، صادرات و واردات سهل بوده باشد این مشخصات در سال ۸۱ دیده می‌شود. معتقدم که تورم است قیمت کالا‌ها را بالا می‌برد ازجمله دلار که باید آن را کالا تلقی که به‌واسطه صادرات و واردات در حال آمدوشد است. بانک مرکزی ۱۴-۱۵ درصد تورم را برای دهه ۸۰ اعلام کرد، اما تحلیل‌ها می‌گوید نقدینگی ۲۷ درصد و رشد اقتصادی به‌سختی ۴ درصد بود تفاضل این ۲۳ درصد تورم واقعی بود، دلیل اعلام تورم ۱۵ درصدی سرکوب نرخ دلار بود. دلار آن دوره که تمام کالا‌ها در دهه ۸۰ به‌طور میانگین سالی ۱۵ درصد رشد می‌کردند دلار تنها ۳ درصد رشد داشت، این موضوع باعث از بین رفتن تولید با جنس‌های بی‌کیفیت چینی شد. 


بیشتر بخوانید: دلار هنوز با قیمت واقعی خود فاصله دارد


وی افزود: بنابراین اگر از دهه ۸۰ تورم را حساب کنیم و تورمی که در سطح جهان حاکم شده (شرکای تجاری کشور یا کشور‌های حوزه خلیج) میانگینی را محاسبه کنیم و در دلار ۸۰۰ تومانی سال ۸۱ لحاظ کنیم الان ارزش واقعی دلار ۴۳-۴۴ هزار تومان خواهد بود. این نوع محاسبه چندان سخت نیست و همواره جواب داده است؛ 

سال آتی بهترین برای بازار مسکن 


این کارشناس بازار‌های مالی در پایان به بورس نیوز گفت: باید بررسی کرد از سال ۹۶ تابه‌حال (سال ۹۶ نزدیک سالی بود که تحریم‌ها جدی نبودند و شرکت‌های خارجی به‌موجب از بین رفتن تحریم در انتظار همکاری با کشور بودند.) دلار به‌طور میانگین ۴ هزار تومان بود والان ۵۰ هزار تومان است، حدوداً ۱۲.۵ برابر شده است. شاخص بورس معیار دقیقی برای محاسبه رشد بورس نیست، ولی در آن زمان شاخص بورس ۱۰۰ هزار واحد بود الان در محدوده ۱.۷ میلیون واحد قرار دارد که نمایانگر رشد ۱۷ برابری است. از سال ۹۶ تابه‌حال سکه با رشد ۳۰ برابری در رتبه اول بازدهی، بازار سرمایه بعدازآن، خودرو، دلار و در انتهای مسکن که فاصله بسیار زیادی با این بازار‌ها دارد و عرضه و تقاضا در این حوزه نمایانگر حمایت نشدن تقاضا از جانب عرضه است. دلایل بسیاری وجود دارد که سال آتی حوزه املاک و مستغلات با استقبال مواجه می‌شود.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دلار ۵۰ هزارتومانی در بازار چه می‌کند؟
سلمان نصیر زاده، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

دلار ۵۰ هزارتومانی در بازار چه می‌کند؟

سیاست دلار ۲۸۵۰۰ تومانی اشتباه است/ سردرگمی در بازار ارز
آرش علوی، کارشناس بازار ارز در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

سیاست دلار ۲۸۵۰۰ تومانی اشتباه است/ سردرگمی در بازار ارز

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
1. دولت
2. مجلس
3...دولتی
4..... حکومتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
بورسو نابود کردن تا دلار بیشتر بالا بره.بازار بورس منفی و رو به صف فروش شدنه و شاخص حدود 80.000 واحد مثبته.کی میگه شاخص قلابی نیست؟
احسان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
اصلا از افزایش نرخ ارز حمایت نمیکنم ولی از بد روزگار با آمارسازی های غیر واقعی دراینهمه سال سرانجام فنر ارز پاره شده و نرخ دلار با تورم واقعی و میزان حجم پول چاپ شده خدش را ذاتا دارد همگام میسازد همچنین فرار سرمایه جدیدا از طریق بازار مجازی دیجیتال اوج گرفته که در هیچ آمار مصنوعی من درآوردی هم نمیتوان به آن اشاره کرد

این آقا به اصطلاح کارشناس از افزایش دامنه شرکت های شاخص ساز از 5 درصد به 7درصد و بیشتر شرکت های کوچک که همون دامنه 5 درصد قبل را دارند

و افزایش سرمایه های سنگین شرکت های شاخص ساز از سال 96 تا کنون اصلا نظری نداده و صحبتی نکرد که برای شاخص سازی از این موارد همیشه کمک میگیرند
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
هر مقداری از سال 96 تا به امروز شرکت های بمانند فولاد ملی صنایع مس بانک ملت و.... افزایش سرمایه داده اند همان میزان پول هم چاپ شده این شرکت ها نمیتوانند
این حجم از افزایش سرمایه های سنگین را بدون انتشار پول انجام دهند همچین میزان اوراق و اسناد بهره دار دولتی را هم حساب کنید از صندوق های تازه تاسیس و شرکت های تامین سرمایه هم غافل نشید تازه این بخشی از علل بالا رفتن واقعی نرخ ارز میباشد عوامل اقتصادی کلان دیگری هم خارج بازار سرمایه را هم لحاظ نمایید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
یکی هم از مسئولین .. رانتزدایی کنه. به اسم واگذاری سهام خودروسازان سهام را در قیمتهای بالا به مردم فروختند و بعد نزول دادند ..همش میگن تا اخر سال واگزاری انجام میشه ولی معلوم نیست کدوم سال منظورشونه.