بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
با ورود شورای رقابت و بازنگری در قیمت خودرو‌؛

دیگر نیازی به عرضه در بورس نیست

دیگر نیازی به عرضه در بورس نیست
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: :با ورود شورای رقابت و بازنگری در قیمت خودرو‌ها، دیگر نیازی به عرضه در بورس نیست، بورس یک راه حل موقت برای حالتی است که ما می‌توانیم بگوییم قیمت گذاری نامتعادل یا غیر واقعی داریم.
کد خبر : ۲۶۸۱۰۰

دیگر نیازی به عرضه در بورس نیست

به گزارش بورس نیوز، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت درخصوص عرضه خودرو در بورس اظهار کرد: یک فرایند غلط را جلو رفتیم مثلا فرض کنید واگذاری در بورس به عنوان یک ایده آل شده، فرایند غلط این طور است؛ ما گفتیم که بر روی خودرو‌ها قیمت می‌گذاریم و قیمت را هم تغییر نمی‌دهیم قیمت‌هایی که در حال حاضر روی خودرو است برای سال ۹۹ است، خیلی از عوامل تغییر پیدا کرده، چون این مکانیسم را کسی نمی‌خواهد تغییر دهد بنابراین عرضه در بورس مطرح شد.

وی افزود: وقتی خودرو در بورس عرضه می‌شود رقابت می‌خورد و نهایتا نسبت به قیمت پایه به قیمتی میرسد که در حد قیمت بازار است.

منطقی ادامه داد: قیمت خودرو در بورس ۶۰ تا صددرصد افزایش قیمت داشت که البته حداقل ۲۰ درصد نسبت به قیمت بازار پایین‌تر بود، این فرایندی است که طی شده، حالا، اما در فرایند عقلایی که شورای رقابت وارد شده و قیمت‌ها را بازنگری می‌کند قیمت‌ها که تعیین شود دیگر نیازی نیست در بورس عرضه شود می‌تواند بیاید و بر مبنای قیمت پایه‌ای که می‌گذارند مشتری‌ها متناسب با درآمدی که دارند انتخاب کنند، بورس یک راه حل موقت برای حالتی است که ما می‌توانیم بگوییم قیمت گذاری نامتعادل یا غیر واقعی داریم.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: روش‌ها در کشور‌های مختلف، متفاوت است، اولین بحث این است که تعداد عرضه بیش از تقاضا است برای اینکه صادرات انجام می‌دهند، بحث دوم علاوه بر تولید یکسری خودرو‌های دیگری هم دارند که وارد می‌شوند بحث سوم این است که طیف جمعیتی را که از نظر قدرت مالی است همه را در برمی گیرد این سه مولفه باعث می‌شود همه به صورت رقابتی عمل کنند.

وی بیان کرد: در واقع هیچ کدام از این سه ویژگی در کشورمان وجود ندارد، یک این است که ظرفیت تولید نسبت به تقاضا پایین‌تر بود که سال آینده برطرف می شود. نکته بعدی اینکه می‌توانیم تقاضارا پاسخگو باشیم، تقاضایی که در شرایط نرمال انباشته نشده باشد و خودرو هم کالای سرمایه‌ای نباشد، با برنامه ریزی تولیدی که برای سال آینده کردیم حداقل ۱/۸ خودرو عرضه خواهد شد که انتظار می‌رود شرایط را مطلوب کند. نکته‌ای وجود دارد که شورای رقابت می‌گوید جایی قیمت گذاری می‌کند که انحصار وجود داشته باشد بنابراین به آن سمت می‌رویم که عوامل انحصار که این سه عامل است به نوعی از بین ببریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر