بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
کدام رانت خواران در مقابل رهبری ایستاده اند؟

حضور قد کوتوله ها بر سر سفره مخصوص خودروسازی

سفره ای که شرط نشستن بر سر آن، نسبت خانوادگی، سیاسی و زد و و بند سیاسی و رفیق بازی است
کد خبر : ۲۶۸۵۶۴

حضور قد کوتوله ها بر سر سفره مخصوص خودروسازی/کدام رانت خواران در مقابل رهبری ایستاده اند؟

به گزارش بورس نیوز، طی یک دهه اخیر علی رغم ورود متخصصان اهل فن و دارای اهلیت به عرصه سهامداری و بنگاه داری، ولی روند عملکرد شرکت‌های خودروسازی سیر نزولی داشته است. علت این شرایط کاملا مشخص است که به نحوه اداره این شرکت‌ها برمی گردد.

طی این سال‌ها در سایه زد و بند‌های سیاسی و جولان رانت خواران، سهامداران استراتژیک خصوصی که از همه بیشتر صلاحیت و توان اداره شرکت را دارند، در حاشیه به اسارت گرفته شدند تا صرفا نظاره گر باشند.

سهامداران خصوصی صاحب حقی که علی رغم تاکید بالاترین مقام سیاسی کشور بر اجرای خصوصی سازی، شاهد ورشکستگی خودروسازی و تضییع حقوق شان در جاده مخصوص هستند و در عوض سیاسیون غیر متخصص عنان امور را به دست گرفتند.

سیاسیونی که برخی از آنان، خودروسازی را با سفره‌های خانوادگی اشتباه گرفته اند و به جای جلب رضایت سهامداران خصوصی واقعی، جیب خود را پر می‌کنند.

سیاسیونی که برخی از آنان، خودروسازی را با جنگ داخلی اشتباه گرفته اند و به جای تقسیم سود بین سهامداران خصوصی واقعی، غنایم بین خود و دوستان شان تقسیم می‌کنند.

این افراد در ظاهر مدعی اطاعت از فرمان رهبری هستند، ولی برخلاف نظر رهبر ایشان تلاش می‌کنند تا بخش خصوصی واقعی را سرکوب کنند چرا که اداره خودروسازی توسط سهامداران خصوصی واقعی به معنای جمع شدن سفره شیرین رانت و فساد است.

سفره‌ای که شرط نشستن بر سر آن، نسبت خانوادگی، سیاسی و زد و و بند سیاسی و رفیق بازی است. کافی است رفیق باشید تا بر سر سفره بشینید و از حقوق‌های نجومی، امکانات رفاهی، پورسانت‌های رنگین و … بهره ببرید و هر سال شرکت را زیان ده‌تر کنید.

برای حضور در سفره مخصوصِ خودروسازی کافی است پدال دار باشید. کافی است اهل شورا باشید تا یک شبه ره صد ساله را طی کنید و مدیر شوید.

در این سفره مخصوص هر چه افراد مخالف حضور بخش خصوصی در خودروسازی باشند، شانس شان برای در دست گرفتن فرمان مدیریت شرکت‌های خودروسازی بیشتر است. هرچه قد تخصص افراد کوتاه‌تر باشد شانس شان برای جولان در سطوح مدیریتی بیشتر است.
مخالفت جنون آمیز با بخش خصوصی به جایی رسیده که چند سال است دستور رهبری درباره خصوصی سازی روی زمین مانده و هیچ کسی نیز معترض آن نیست.

منبع:خط بازار

اشتراک گذاری :
ارسال نظر