بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
در هفته پایانی فروردین رقم خورد؛

جایگاه نخست زعفران در بازار گواهی سپرده کالا

جایگاه نخست زعفران در بازار گواهی سپرده کالا
بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا در هفته پایانی فروردین ۱۴۰۲ میزبان معامله شدن نزدیک ۲۸ میلیون ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش بیش از هزار و ۲۲۶ میلیارد تومان بود که به لحاظ حجم رشد ۱۰۰ درصدی و از نظر ارزش رشد ۱۲۳ درصدی را شاهد بود.
کد خبر : ۲۶۹۱۷۷

جایگاه نخست زعفران در بازار گواهی سپرده کالا

به گزارش بورس نیوز، بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا در هفته پایانی فروردین ۱۴۰۲ میزبان معامله شدن نزدیک ۲۸ میلیون ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش بیش از هزار و ۲۲۶ میلیارد تومان بود که به لحاظ حجم رشد ۱۰۰ درصدی و از نظر ارزش رشد ۱۲۳ درصدی را شاهد بود.

زعفران از لحاظ حجم و ارزش معاملات برتر از سایر دارایی ها، در جایگاه نخست ایستاد و دارایی جدید این بازار یعنی شمش طلا نیز با معامله ۴۰۶ هزار و ۴۵۰ گواهی، آمار قابل قبولی را به ثبت رساند.

همچنین،  ۲۷ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۵۲۷ ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش بیش از هزار و ۲۲۶ میلیارد تومان در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا در هفته گذشته معامله شد که نسبت به هفته قبل با افزایش ۱۰۰ درصدی در حجم و ۱۲۳ درصدی در ارزش همراه بود. ارزش معاملات مربوط به ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ نیز نزدیک ۵۴۹ میلیارد تومان برای ۱۳ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۱۱۲ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود.

در هفته منتهی به ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۷ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۶۰۱ گواهی سپرده زعفران به ارزش نزدیک ۷۱۰ میلیارد تومان منعقد شد که این دارایی پایه، با سهم ۶۳ درصدی در حجم و ۵۸ درصدی در ارزش جایگاه اول را در دو آیتم به خود اختصاص داد.

در جریان معاملات هفته گذشته، ۹۳۵ هزار و ۲۰۰ اوراق گواهی سپرده سکه طلا (تمام سکه) در حالی منعقد شد که این دارایی پایه ارزش بیش از ۲۹۲ میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان را ثبت کرد.

اوراق مبتنی بر تمام سکه طلا با کسب سهم ۲۴ درصدی در ارزش معاملات در جایگاه دوم بعد از زعفران ایستاد. سکه طلا (تمام سکه) سهم ۳ درصدی در حجم معاملات داشت و جایگاه سوم را در حجم کل بازار گواهی سپرده کالایی پس از زعفران و سیمان از آن خود کرد.

سیمان با ثبت معامله ۸ میلیون و ۳۱۸ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست از نظر حجم را به ثبت رساند و ارزش معاملات این دارایی بیش از ۷ میلیارد و ۵۳۶ میلیون تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۳۰ درصد بود که از لحاظ حجم در جایگاه دوم ایستاد.

ارزش معاملات ۶۴۶ هزار و ۹۹۱ گواهی سپرده شیشه نیز بیش از ۷۶ میلیارد و ۵۰۶ میلیون تومان شد و این دارایی توانست مقام چهارم را از لحاظ حجم به صورت مشترک با شمش طلا بعد از زعفران، سیمان و تمام سکه طلا و مقام چهارم را از نظر ارزش پس از زعفران، سکه طلا (تمام سکه) و شمش طلا از آن خود کند. این دارایی پایه توانست سهم ۲ درصدی از حجم کل معاملات گواهی سپرده کالایی و سهم ۶ درصدی از ارزش کل این معاملات را به خود اختصاص دهد.

در هفته‌ای که گذشت معامله ۳۰ هزار و ۵۵ گواهی سپرده برنج به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۳۳۵ میلیون تومان در بازار مالی بورس کالای ایران نیز به ثبت رسید. همچنین ۲۳۰ گواهی سپرده زیره سبز به ارزش نزدیک ۵۰.۶ میلیون تومان منعقد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر