بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
سرمایه گذاری حوزه انرژی باید افزایش یابد
تضاد فاحشی بین قیمت انرژی و قیمت واقعی آن وجود دارد، در کشور‌های اطراف قیمت انرژی بسیار بالاتر است و سرمایه‌گذاری بیشتری نیز در این حوزه شکل می‌گیرد و حتی در حوزه انرژی‌های پایدار مثل انرژی خورشیدی و بادی سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام می‌شود.
کد خبر : ۲۷۰۰۹۱

حسن رضایی پور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، درباره ابلاغیه شرکت توانیر که حاکی از کاهش بار صنایع فولاد و سیمان از میانه خرداد ماه الی شهریور ماه است را مورد بررسی قرار داد.

 

سرمایه گذاری حوزه انرژی باید افزایش یابد

 

وی در پاسخ به تاثیر این سهمیه بندی بر تولید و تبعات آن چنین بیان کرد: متاسفانه چندسالی است که با مشکلات مربوط به انرژی مواجه هستیم، به خصوص امسال که با راهبرد‌های بازدارنده می شد که هیچ مشکلی در این رابطه نداشته باشیم، اما متاسفانه چنین نشد. اقتصاد ما شوربختانه درگیر کمبود‌هایی متعددی، چون مسکن، خودرو و حتی کالا‌های اساسی است. ریشه اکثر این کمبود‌ها را می توان معضل دستوری بودن قیمت‌گذاری دانست که حالا حوزه انرژی نیز در رابطه مستثنی نیست. این کمبود‌ها هم به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده است و در صورت مالی‌های شرکت‌ها نیز نمود پیدا خواهد کرد. ما بایستی به سمتی پیش برویم که سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی را به وفور شاهد باشیم. قطعا شرکت‌هایی، آمادگی در این رابطه خواهند داشت، اما برای امسال نمی توان زیاد امیدوار بود.

 

 

وی در رابطه با علل عدم سرمایه‌گذاری تصریح کرد: ما کشوری هستیم که در حوزه انرژی از منابع ارزان قیمتی بهره می بریم یعنی سوخت‌های فسیلی، از طرفی با قیمت‌هایی در این صنعت سروکار داریم که صرفه اقتصادی چندانی برای سرمایه‌گذار ندارد. زیرا همانطور که پیش‌تر اشاره نمودیم قیمتگذاری دستوری می تواند ایجاد فرصت و انگیزه برای تولیدکننده و چه سرمایه‌گذار را از بین ببرد.

 

در واقع تضاد فاحشی بین قیمت انرژی و قیمت واقعی آن وجود دارد، در کشور‌های اطراف قیمت انرژی بسیار بالاتر است و سرمایه‌گذاری بیشتری نیز در این حوزه شکل می گیرد و حتی در حوزه انرژی‌های پایدار مثل انرژی خورشیدی و بادی سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام می‌شود. پس به صورت خلاصه میتوان گفت بخاطر عدم صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذار بابت قیمت‌های مطرح شده و به علاوه استفاده صرفا از انرژی ارزان قیمت، ما خلا در این حوزه را شاهد هستیم.

 

رضایی پور در رابطه گفته اخیر وزیر نیرو حول محور آمادگی رشد ۲۵ درصدی ظرفیت تبادلی برق بیان داشتند: در ادامه گفته دلایل مطرحه بابت عدم اشتیاق سرمایه‌گذاران که گفتیم؛ حرکت به سمت و سویی که باعث شود صادرات انرژی به شهر‌های مرزی داشته باشیم و به نحوی این دسته تبادلات مستحکم‌تر باشند، مسبب ایجاد توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار خواهد بود. هرچند بایستی دید این طرح عظیم بیان شده از جانب وزیر نیرو به چه صورت در دستور کار قرار خواهد گرفت. اگر مقصود وزیر نیرو چنین باشد که سهم عمده‌ای برای سرمایه‌گذار خصوص اختصاص داده و بعد به تبادلات پرداخته خواهد شد، در این صورت بسیار مفید و اثربخش می تواند باشد. اما اگر همین حالا بخواهند اقداماتی انجام داده آن هم بدون در نظرگیری هدف جذب و سوق سرمایه‌گذاران میتوان بیان داشتد که تناقض خالص خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر