بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
رئیس کل بانک مرکزی گفت: در حوزه تجارت خارجی بر اساس برآورد‌های اولیه، کل ارزش تجارت کالایی اقتصاد ایران با دنیای خارج در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۶۰ میلیارد یورو بوده که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۸.۱ درصد رشد داشته است.
کد خبر : ۲۷۰۱۹۶

رشد ۱۸ درصدی تجارت کالایی ایران در سال ۲۰۲۲

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره­ به مشخصه ­های مالی و تجاری اقتصاد ایران اظهار کرد: اقتصاد ایران اگرچه دهه ­ها است که با تحریم­ های کشور‌های غربی مواجه است، ولی در یک دهه اخیر این تحریم­ ها شدت یافته و بخش ­های پولی و مالی کشور را هدف قرار داده است. اما با این وجود اقتصاد ایران توانسته با اتکا به توانمندی‌های داخلی و همکاری با کشور‌های منطقه همچنان از بخش مالی گسترده و پویایی برخوردار باشد.

فرزین با اشاره به ظرفیت‌های اقتصاد ایران ادامه داد: در حوزه تجارت خارجی بر اساس برآورد‌های اولیه، کل ارزش تجارت کالایی (گمرکی) اقتصاد ایران با دنیای خارج در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۶۰ میلیارد یورو بوده که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۸.۱ درصد رشد داشته است. همچنین کل ارزش تجارت خدمات در سال ۲۰۲۲ در حدود ۲۵ میلیارد یورو برآورد می­گردد که حاکی از رشد ۴۴.۰ درصدی آن نسبت به سال ۲۰۲۱ است. در این ارتباط لازم به اشاره است که ۱۵۰ کشور دنیا جزء مقاصد صادرات کالایی اقتصاد ایران و ۱۲۱ کشور نیز مبداء کالا‌های وارداتی به مرز‌های گمرکی کشور را پوشش می‌دهند. حجم بالای تجارت کالا و خدمات و تنوع طرف‌های تجاری زمینه مناسبی را برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد نموده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در حوزه گردشگری نیز با توجه به ظرفیت‌های گسترده تاریخی، فرهنگی، طبیعی و اقتصادی ایران، هر ساله افراد زیادی از کشور‌های مختلف به ایران سفر می‌کنند. در سال گذشته بیش از ۴.۸ میلیون نفر از اتباع کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شدند. همچنین در این سال حدود ۹.۸ میلیون ایرانی نیز از کشور‌های مختلف بازدید کرده‌اند که نشان از علاقه مردم ایران به آشنایی با فرهنگ‌ها و ملیت‌های دیگر دارد.

رئیس شورای پول و اعتبار عنوان کرد: در کنار ظرفیت‌ها و فرصت‌های بخش تجاری اقتصاد ایران، بخش مالی نیز از ظرفیت‌و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در حال حاضر ۳۲ بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی در اقتصاد ایران مشغول به فعالیت هستند که با حدود ۱۹ هزار شعبه بانکی در سرتاسر کشور به فعالان اقتصادی و آحاد مردم خدمات بانکی ارائه می­دهند. در این میان با تصویب قانون حضور بانک‌های خارجی در ایران، شرایط حضور بانک‌های خارجی در ایران تسهیل شده و به رغم اعمال تحریم‌های اقتصادی و بانکی در حال حاضر شاهد حضور برخی بانک‌های خارجی و یا تاسیس بانک‌های مشترک در ایران هستیم. بیش از ۸ بانک با مالکیت بانک‌های ایرانی در خارج از کشور مشغول فعالیت هستند و ۴۹ شعبه بانک‌های ایرانی در کشور‌های مختلف از جمله انگلستان، آلمان، روسیه، عراق، امارات متحده عربی، فرانسه و ... فعال هستند.

فرزین با اشاره به پیشرفت و توسعه زیرساخت­های بانکی و گستره شبکه پرداخت نظام بانکی ایران (اعم از خدمات پرداخت الکترونیک) در سال­های اخیر گفت: این پیشرفت به گونه‌ای بوده است که تمامی تراکنش‌های خرد و کلان مشتریان نظام بانکی با درصد اطمینان نزدیک به ۱۰۰ درصد انجام شده است. این وضعیت با اتکا به توان متخصصان ایرانی در این عرصه و به رغم وضع تحریم‌های شدید نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موجود در حوزه‌های پرداخت و پشتیبانی الکترونیک تحقق یافته است. هم اکنون بالغ بر ۹۷ درصد معاملات ایرانیان بدون استفاده از پول نقد و از طریق خدمات بانکی صورت می­پذیرد و دسترسی تمام نقاط کشور به اینترنت باعث شده تا خدمات پرداخت الکترونیک در کلیه نقاط کشور امکان­پذیر باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
راه اندازی صندوق تثبیت ارزی؛ به زودی
رئیس کل بانک مرکزی خبر داد:

راه اندازی صندوق تثبیت ارزی؛ به زودی

خرید مستقیم ارز صادرکننده توسط بانک مرکزی
به دنبال حذف واسطه ها رقم می خورد؛

خرید مستقیم ارز صادرکننده توسط بانک مرکزی

ارسال نظر