بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۳
کد خبر : ۱۰۰۱۷۱
دنیای‌اقتصاد- تحولات سیاسی داخلی با از بین بردن نگرانی‌ها نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی، امیدواری‌ها را برای تصمیم‌گیری‌های سازنده تا به آنجا پیش برد که اکنون همگان شاهد افزایش حضور سرمایه‌گذاران، حرکت یکپارچه نمادها در بورس تهران و افزایش بهبود شاخص‌هاي بازدهي هستند؛ به‌طوری که شاخص کل بورس توانست از ابتدای سال تا به امروز از بازدهی 38 درصدی برخوردار شود. در میان رشد شتابدار بورس و حاشیه‌نشینی بازار‌های موازی، این روزها صحت سرمایه‌گذاری‌ها در گزارش‌های سه‌ماهه مناسب از سوی شرکت‌های بورسی نمود دارد. 
جنب پل حافظ
بازدهی 38 درصدي بازار؛ رشد 48 درصدي خريداران
گروه بورس- همایون دارابی: رشد شتابدار بورس اوراق بهادار در هفته گذشته نيز همچنان ادامه داشت و به‌رغم عرضه‌های سنگین، اين بازار توانست به بازدهي 69/6 درصدي دست یابد.
بر اين اساس با ثبت رشد مزبور، بازدهی شاخص کل در سال جاری از مرز 6/38 درصد عبور کرده است که بازدهی فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود. با رشد بازار اینک نگاه‌ها به سوی مسوولان بازار و سازمان خصوصی‌سازی است که با توجه به حضور نقدینگی تازه در بازار اقدام به عرضه سهام جدید در بازار با هدف افزایش تنوع بازار و توزیع نقدینگی در بازار كنند؛ هر چند در شرایط کنونی، بازار شاهد حرکت یکپارچه نمادها است امری که سال گذشته با محدود بودن به یک يا دو صنعت نگرانی‌هايي را ایجاد کرده بود. در حال حاضر بيشتر کارشناسان با تاکید بر افزایش پی بر ای بازار به عنوان عامل رشد کنونی تاکید دارند، از دیدگاه کارشناسان، کاهش نگرانی‌ها نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی و انتظار برای تصمیم‌گیری‌های سازنده، موجب افزایش امیدواری سرمایه‌گذاران و به تبع آن پی برای بازار شده است. در همین حال رشد بازار موجب افزایش حضور سرمایه‌گذاران در بازار شده است، به طوري كه هفته گذشته شمار خریداران با رشد 4/48 درصدی به 109هزار نفر رسید که رکورد جالبی به شمار می‌رود.
اين در حالي است كه در تحولات سیاسی معامله‌گران در انتظار موضع‌گیری ريیس‌جمهوری منتخب در مورد مذاکرات هسته‌اي هستند، امری که تا‌کنون ريیس‌جمهوری در دو سخنرانی خود اشاره مستقیمی به این مسائل نکرده است و انتظار می‌رود با تعیین تیم کابینه ريیس‌جمهوری جدید این بحث نیز مورد توجه قرار گیرد. در اين رابطه خبرگزاری فارس به نقل از اینترفکس نوشت: سرگئی ریابکوف، معاون وزیرامور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه نسبت به انجام نشدن دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 ابراز نگرانی کرد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین تصریح کرد که «تلاش‌های دیپلماتیک برای شکل دادن به دور جدیدی از مذاکرات پس از پیروزی فردی نسبتا میانه‌رو در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، به نتیجه‌ای نرسیده است.»
ریابکوف افزود: «در حال حاضر توافقی درخصوص زمان و مکان مذاکرات آتی وجود ندارد و این مساله ما را نگران می‌کند.»
در آخرین دور مذاکرات ایران و شش کشور، طرف غربی روند مذاکرات را به علت نیاز به زمان، به منظور بررسی پیشنهاد ایران متوقف کرد، اما هنوز زمان مذاکرات جدیدی بین دو طرف مشخص نشده است.
در مسائل اقتصادی معامله‌گران شاهد ادامه مباحث در مورد نحوه تسویه بدهی دولت به بانک مرکزی بودند كه این امر با انتقاداتی در مورد احتساب نرخ 25هزار ریالی برای کل ارز فروخته شده دولت در سال 91 و اختصاص آن به تسویه بدهی دولت همراه شده است. در همین حال با این تصمیم عملا بهای ارز مرجع حذف شده تلقی خواهد شد که این مساله برای شرکت‌های دارویی و غذایی می‌تواند خبری مثبت تلقی شود. در همین حال در هفته گذشته آمار صادرات و واردات سه ماهه نخست امسال از سوی گمرک منتشر شد که براساس این آمار میزان صادرات متانول از ابتدای امسال به 956هزار تن رسیده است که 61درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. صادرات قیر، سیمان و الكیل بنزن نیز به ترتیب 26درصد، 32درصد و 307درصد رشد را نشان می‌دهد. این در حالی است که صادرات اوره 23درصد و صادرات بيشتر گازها با افت همراه شده است.
در تحولات اقتصادی جهانی بهای فلزات همچنان با نوسان همراه است؛ در آخرین قیمت‌های خارج از بورس لندن بهای مس به 6هزار و 848دلار در هر تن رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم ،سرب و روی به ترتیب یک هزار و 748دلار، دو هزار و 42دلار و یک هزار و 824دلار رقم خورده است. 
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازاری کاملا مثبت بود که در آن بيشتر نمادها به ویژه نمادهایي که انتظار می‌رفت گزارش‌های سه ماهه مناسبی را منتشر کنند با رشد قیمتی همراه شدند.در میان گزارش‌های سه ماهه منتشر شده، فولاد خوزستان گزارش مناسبی را منتشر کرد که می‌تواند برای شرکت‌های سنگ آهنی مثبت باشد.
براساس این گزارش «فخوز» هر کیلو شمش بلوم را 1647 تومان به فروش رسانده است. از طرفي چون شرکت‌های سنگ‌آهنی نرخ‌گذاری محصولات خود در سال 92 را بر اساس شمش 1260 تومانی انجام داده‌اند، به طور قطع با توجه به شمش 1647 تومانی در سه ماهه تعدیل خوبی خواهند داد. البته باید به قابلیت‌های دو شرکت سنگ‌آهني در رشد تولید و فروش نیز اشاره کرد که این مورد در کنار افزایش نرخ فروش محصولات تعدیل مثبت حداقل 20 درصدی را برای آنها در گزارش سه ماهه رقم خواهد زد.
در همین حال انتشار گزارش سه ماهه پاکسان شگفتی ساز شده است. پاکسان سود سال مالی 92 خود را با تعدیل 466 درصدی نسبت به آخرین پیش‌بینی خود با سرمایه 135 ميليارد ریال، مبلغ 4هزار و 192 ریال به طور خالص اعلام کرد كه عمده دليل تعديل مثبت مزبور را افزایش فروش نسبت به پیش‌بینی قبل به مبلغ 38 میلیارد ریال به‌رغم کاهش مقدار فروش به دلیل افزایش قیمت فروش محصولات داخلی و تغییر در ترکیب محصولات فروش رفته و اصلاح تخفیفات فروش اعلام كرده است.
همچنين علت عمده کاهش قیمت تمام شده محصولات فروش رفته نسبت به پیش‌بینی قبل به مبلغ 525 میلیارد ریال به دلیل کاهش مقدار فروش و کاهش نرخ ارز خرید‌های خارجی و باز‌بینی قیمت خرید‌های داخلی است. انتظار می‌رود بازگشایی نماد پاکسان بتواند تاثیر مثبتی را بر نماد توسعه صنايع بهشهر بگذارد به ویژه که «وبشهر» با تعدیل قریب الوقوع شرکت‌های روغنی نیز مواجه است.
در بازار روز چهارشنبه نگاه‌ به سوی پالایشگاه‌ها با اقبال مواجه شد که در این اقبال گزارش 12ماهه حسابرسی نشده شرکت لاوان از اهمیت بالايي برخوردار بود. در این گروه امروز، نماد پالایشگاه تبریز برای برگزاری مجمع سالانه متوقف خواهد شد. در بازار روز چهارشنبه شایع شده بود مدیران پالایشگاه بندرعباس جلسه‌ای را با مدیران بورس برای بازگشایی نماد این شرکت برگزار کرده‌اند.
در بازار چهارشنبه معامله‌گران شاهد ادامه اقبال معامله‌گران به گروه واسطه‌گری مالی بودند، رشد بازار سرمایه موجب شده است ارزش خالص دارایی‌هاي شرکت‌های سرمایه‌گذاری با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شود. در این گروه، توسعه صنعتی با توجه به سال مالی منتهی به 31 شهریور‌ماه موفق شده در 9 ماهه منتهی به پایان خرداد 92 مبلغ 381 ریال به ازای هر سهم سود شناسایی کند؛ شرکت در 6 ماهه منتهی به 30/12/91 مبلغ 315 ریال به ازای هر سهم محقق کرده بود. همچنین شرکت در 9 ماهه سال قبل 180 ریال سود اعلام کرده بود. علت تفاوت سود 381 ریالی امسال با سال گذشته افزایش سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین افزایش قابل توجه سایر درآمدهای عملیاتی است. در این گروه سرمایه‌گذاری ملی ایران امروز مشمول ضوابط رفع گره‌های مالی است.
در گروه پتروشیمی‌ها بازار روز چهارشنبه شاهد تشکیل صف خرید بود که در این میان صف خرید زاگرس خودنمايي كرد. انتظار می‌رود سه شرکت زاگرس، خراسان و شازند گزارش‌های بهتری را نسبت به دیگر نمادهای این گروه اعلام کنند.در این گروه هلدینگ خلیج فارس با انتشار صورت‌های برخی از شرکت‌های زیر مجموعه، در انتظار برگزاری مجامع و انتشار گزارش‌های باقی شرکت‌های زیر‌مجموعه است. در همین حال انتظار می‌رود  معامله بلوک 17درصدی هلدینگ خلیج فارس در میانه هفته جاری قطعی شود؛ این بلوک بر خلاف شایعات منتشره به صورت مستقیم و بدون حضور سهامدار دیگری به صندوق بازنشستگی نفت رسیده است.
در همین حال هلدینگ خلیج فارس تلاشی را براي پذیرش شرکت‌های زیر مجموعه در بورس و فرابورس صورت داده است. همچنين پتروشیمی فناوران در آستانه برگزاری مجمع سالانه خود با احتمال تقسیم سود بیش از 5هزار ریالی و احتمال تصمیم‌گیری برای افزایش سرمایه مواجه است. پتروشیمی آبادان نيز با برگزاری مجمع از یک هزار و 493ریال سود محقق شده، یک هزار و 400ریال را تقسیم کرد.
در گروه دارویی داروسازی اسوه در گزارشی به شفاف‌سازی وضعیت افزایش نرخ اخذ شده و همچنین رشد بهای تمام شده این شرکت به دلیل حذف ارز مرجع پرداخت. در این گروه بازار در انتظار گزارش‌های شفافی است که در آن مشخص شود آیا افزایش بهای مصوب برای داروها می‌تواندافزایش هزینه شرکت‌های دارویی ناشی از تحریم و حذف ارز مرجع را پوشش دهد یا خیر؟
در همین رابطه مدیرمالی شرکت لقمان‌دارو در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز گفت: نرخ فروش محصولات تولیدی شرکت‌های دارویی داروسازی لقمان طی سال جاری در حالی با رشد حدود 30 تا 40 درصدی همراه شده که در مقابل بهای خرید مواد اولیه مصرفی نیز حدود دو تا سه برابر افزایش یافته است.
در گروه دارویی، جام دارو نیز در مجمع سالانه خود 600ریال به ازاي هر سهم، سود تقسيم كرده است.
در این گروه روز چهارشنبه نماد پارس دارو برای اعلام تعدیل متوقف شد.
در گروه غذایی نیز احتمال افزایش بهای شکر موجب افزایش اقبال به نمادهای این گروه شده است.
در گروه تجهيزات چهارشنبه نماد تراکتور سازی ایران پس از تقسیم سود 180ریالی بازگشایی شد که با جهش بیش از 20درصدی همراه شد.
در گروه فلزی، جلسه مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت لوله و ماشین‌سازی با  تقسیم سود 80 ریال مواجه شد. در این گروه فجر امیرکبیر سپاهان سهامداران خود را تنها با 12ریال سود راهی خانه کرد.
در گروه مالی لیزینگ رایان سایپا با برگزاری مجمع سالانه خود اقدام به تقسیم سود 250ریالی به ازای هرسهم کرده است.
در گروه سیمانی، شركت سیمان داراب كه برای سال 92 خود سود 653 ریالی را به ازای هر سهم اعلام كرده بود، با تعدیل مثبت 26 درصدی همراه و سود جدید خود را در سطح 820ریال به ازای هر سهم اعلام كرده است.
این شركت علت تعدیل مثبت خود را افزایش نرخ سیمان اعلام كرده است. انتظار می‌رود این تعدیل تاثیر مثبتی بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری به ویژه سپه، مالک 19درصدی سهام سیمان داراب داشته باشد. در این گروه  سیمان خزر هم با تعدیل مثبت 64 درصدی در سود سال 92 خود همراه شده است. به‌این ترتیب، سیمان خزر كه برای سال 92 خود سود 458 ریالی را به ازای هر سهم اعلام كرده بود، با تعدیل مثبت 64 درصدی، سود خود را تا سطح 751 ریال به ازای هر سهم افزایش داده است. سیمان خزر بیش از 11 میلیون یورو بدهی ارزی دارد كه با نرخ مرجع تسعیر كرده و در صورت تسعیر ارز با نرخ‌های مبادلاتی شاهد كاهش قابل توجه سود این شركت خواهیم بود. در این گروه سیمان اصفهان نیز درمجمع خود 2هزار و 900ریال سود نقدی پرداخت كرد. در گروه خودرویی وضعیت نامناسب نمادهای این گروه همچنان ادامه دارد. در این گروه نصیر ماشین با برگزاری مجمع خود تقسیم سود 100ریالی را اعلام کرده است  در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص 888واحد رشد کرد و به 52هزار و 753واحد رسید. ارزش معاملات روز چهارشنبه نيز به 290میلیارد تومان رسید که 62/5 درصد آن را معامله 3/76 میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل داد. از 231نمادی که به روی تابلو رفتند نیز تنها 12واحد با کاهش قیمت مواجه شدند و 216نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقيه بدون تغيير قيمت بودند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر