بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
کد خبر : ۱۰۰۱۷۵
اکبر ترکان . وزیر راه دولت سازندگی
انتهای هفته گذشته، گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در دولت‌های نهم و دهم، با تکیه بر حوزه اقتصاد به مردم ارایه شد. درباره این مصاحبه تلویزیونی، حرف بسیار است. سخن موجز را برمی‌گزینم. این هفته، ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود. فضایل این ماه چنان است که می‌توان توشه‌های زیادی اندوخت. خوب است تمام سیاسیون تصمیم بگیرند به احترام ماه رمضان، سخنی نگویند که باعث فریب مردم شود. به احترام ماه مبارک رمضان همه سیاسیون باید تصمیم بگیرند تا مردم را فریب ندهند. حقیقت را وارونه جلوه‌دادن و گاه نیمی از حقیقت را گفتن، می‌تواند مصداق فریب مردم باشد. از احکام دینی است که نباید انسان‌ها را فریب داد. مصاحبه را که تماشا می‌کردم به یاد فرمایشات حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی افتادم که در آن دیدار معروف، با استناد به کلام معصوم فرمودند: «حتی حیوانات را هم نمی‌توان فریب داد.» حالا چه رسد به انسان‌ها.     
دوستی می‌گفت کنار زاینده‌رود نشسته بودم و کودک بامزه‌ای مشغول بازی بود. مشتم را بستم تا به سمت من بیاید. پدرش بلافاصله شکلاتی در مشت دیگرم گذاشت تا به فرزندش بدهم. پدر نمی‌خواست وقتی کودکش، مشت را باز کرد احساس کند فریب خورده است. اگر کسی بدون قصد فریب، نصف حقیقت را بگوید شاید بتوان از خطای آن اغماض کرد. اما اگر با علم به واقعیت و به قصد نگفتن حقیقت، آمار واقعی را نگوید واقعا ناپسند است. کسی نباید فکر کند با ارایه آمار غلط یا دستکاری‌شده یا حتی آمار غیرواقعی، می‌تواند ذهن جامعه را منحرف کند. در درازمدت هزاران شمع روشن می‌شود و بر ابعاد تاریک خواهد تابید. آفتاب حقیقت برای همیشه پشت ابر نخواهد ماند. جوان‌های روزگارمان در این مواقع اصطلاح جالبی دارند. «پیچاندن.» این اصطلاح را از جوان‌ها وام می‌گیرم.
 مسوولان نباید طوری آمار دهند که مردم و جوان‌ها بگویند فلانی ما را «پیچانده» است. بیایید به احترام ماه مبارک رمضان، به احترام حماسه سیاسی و حرکت شکوهمند مردم در 24 خرداد، به احترام پشتیبانی‌شان از نظام اسلامی و به احترام اینکه بعد از 35سال یک روحانی جلیل‌القدر را دوباره به ریاست‌جمهوری ایران برگزیده‌اند، تصمیم بگیریم «مردم را نپیچانیم.» اگر خواستیم مردم را بپیچانیم و مرتب گفتیم میلیون‌میلیون شغل ایجاد کرده‌ایم آن‌وقت یک‌نفر مثل آقای دکتر نیلی، استاد محترم دانشگاه صنعتی‌شریف، به برنامه تلویزیونی خواهد آمد و با آمار دقیق علمی و کارشناسی، نشان خواهد داد که در هفت‌سال گذشته تنها حدود صدهزار شغل خالص ایجاد شده است. یعنی سالی حدود 14هزار شغل. یا اگر درباره افزایش حقوق بازنشسته‌ها و کارمندان دولت و قدرت خریدشان صحبت کردیم، آن‌وقت خانواده‌های ایرانی نگاهی به سفره‌هایشان و وضعیت بد معیشتی‌شان خواهند انداخت و به‌راحتی درباره حرف‌هایمان قضاوت خواهند کرد. جوان‌ها، معنای «پیچاندن» را به‌خوبی می‌دانند. ما جامعه جوانی داریم. بیایید «مردم را نپیچانیم.»
اشتراک گذاری :
ارسال نظر