بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸
مستطيل شيشه اي تالار

یک روز خاطره انگیز

امروز معاملاتی به یاد ماندنی در تالار شیشه ای رقم خورد و شاخص کل با صعود دو پله ای در حالی برای نخستین بار وارد کانال 54 هزار واحدی شد که با حرکت دسته جمعی اکثر قریب به اتفاق صنایع 1554 واحد به سمت بالا اوج گرفت تا بورس روز تاریخ ساز دیگری را از خود برجای گذارد.
کد خبر : ۱۰۰۲۱۷
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 92.04.15 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 1237 واحد رشد به رقم 42600 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 2533 واحد صعود عدد 92787 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 1554 واحد افزایش به رقم 54289 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 3881 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 177 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت.

براساس گزارش بورس نیوز، امروز معاملاتی به یاد ماندنی در تالار شیشه ای رقم خورد و شاخص کل با صعود دو پله ای در حالی برای نخستین بار وارد کانال 54 هزار واحدی شد که با حرکت دسته جمعی اکثر قریب به اتفاق صنایع 1554 واحد به سمت بالا اوج گرفت تا بورس روز تاریخ ساز دیگری را از خود برجای گذارد.

بدین ترتیب سرمایه گذاران با خوش بینی به آینده در برخی سهام که پتانسیل رشد سودآوری دارند، اقدام به خرید کردند و در شرایطی که حجم سنگین عرضه ها نتوانست در برخی نمادها جوابگوی میزان تقاضای بالای خریداران باشد، توجه بازار متوجه سایر سهامی شد که در روند پرشتاب صعودی بورس در روزهای گذشته جا مانده بودند.

از این رو از ابتدای صبح تقاضای خریداران برای تمام سهام فعال در بازار افزایش یافت و هر چند عرضه ها نیز بسیار سنگین بود، اما به دلیل عدم وجود بازاری جایگزین برای کسب سودآوری مطلوب، حقیقی ها همچنان با قدرت هرچه تمام تر اقدام به خرید سهام مورد نظر خود کردند.

البته نکته قابل توجه این است که بازار همچنان با ارزش 100 میلیارد دلاری سال گذشته خود فاصله زیادی دارد، در نتیجه با فرض عدم بروز ریسک جدید، بازار همچنان می تواند به راه خود روی پله های صعود ادامه دهد.

در این میان حجم عرضه سهام در برخی صنایع بسیار سنگین بود و این امر موجب شد حجم معاملات امروز تالار شیشه ای رقمی قابل توجه باشد.

بانک ها یکی از این صنایع بودند که فروش قابل توجهی در اکثر نمادهای آن به چشم می خورد. بطوریکه معامله حدود 242.5 میلیونی سهام بانک پاسارگاد، 68 میلیونی سهام بانک ملت و 26 میلیونی بانک انصار طی روز جاری رقم خورد.

اما اهالی تالار این نکته را یادآور می شوند که گروه بانکی در حالی معاملات خود را پرحجم پیگیر هستند که نمی توان یک شبه انتظار بروز اتفاق خاصی را در این گروه داشت، هرچند نمی توان پتانسیل سودآوری آنها را نیز نادیده گرفت. افزون بر این، برخی خبرها از احتمال لغو تحریم های بانک صادرات حمایت دارد که این امر می تواند دلیل دیگری بر تقاضای بالای خرید سهام صنعت بانکداری باشد.

در میان تجهیزاتی ها نیز کارکنان گروه مپنا عرضه های سنگینی را در نماد مپنا رقم زدند، با این وجود خریداران بی وقفه متقاضی خرید سهم مذکور بودند و با این روند نزدیک به 120 میلیون سهم طی روز جاری مورد معامله قرار گرفت. اما در پایان ساعات کاری امروز تقاضای خرید حدود 15 میلیونی سهام مپنا بدون پاسخ ماند.

"بترانس" نیز در گروه برقی صف سنگین خریداران را شاهد بود و به دلیل عدم عرضه مناسب در این نماد حجم سهام معامله شده به اندازه حجم مبنای آن نیز نبود.

خبرهای واصله پیرامون دریافت بخشی از مطالبات این شرکت برقی و احتمال دریافت بخش دیگری از مطالبات معوق، دلیل مهمی محسوب می شود که طی روزهای گذشته اقبال سرمایه گذاران را به سهام شرکت ایران ترانسفو در پی داشته است.

شرکت های سرمایه گذاری نیز هم اکنون به دلیل رشد NAV پرتفوی سرمایه گذاری ها با قدرت بالای خریداران سهام خود رو به رو شده اند. "وغدیر" امروز بیش از 9.5 میلیون سهم معامله شد و تقاضای خرید حدود هفت میلیونی این سهم نیز بدون پاسخ ماند.

"وامید" نیز همین رویه را در پیش گرفت و معامله حدود 9 میلیونی سهام خود را به نظاره نشست.

"وبانک" نیز در این گروه پرقدرت ظاهر شد و معاملات 14 میلیونی سهام خود را با پابرجایی صف خرید حدود 1.5 میلیونی به پایان رسانید.

سرمایه گذاری صنعت و معدن نیز این روزها با استقبال چشمگیر سرمایه گذاران مواجه بوده و صف های پرحجم خرید این سهم اتفاقی است که طی روزهای اخیر در نماد معاملاتی شرکت مذکور به وضوح مشاهده می شود. بطوریکه در پایان معاملات در حالی صف خرید بیش از 100 میلیونی سهام "وصنعت" به چشم می خورد که این سهم در معاملات امروز تنها به اندازه حجم مبنا مورد داد و ستد قرار گرفت.

قدرت بالای سهام شرکت های فعال در گروه سرمایه گذاری بورس آنچنان بالا است که "ونیکی" با وجود آنکه مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد، اما پس از رشد حدود 12 درصدی قیمت سهام خود نیز نتوانست از سنگینی تقاضای خریداران بکاهد.

و اما امروز اتفاقی که در صنایع پالایشی، پتروشیمی و معدنی روی داد، پیوستن نمادهای آنها به جرگه عظیم سهام رو به رشد بورس بود که به اعتقاد اهالی تالار گروه های مذکور در تلاش هستند تا از روند مثبت چند روزه بورس قدری نصیب ببرند.

بدین ترتیب "فارس" با افزایش اقبال معامله گران تا دامنه نوسان مثبت حداکثری افزایش قیمت را شاهد بود و صف خرید نزدیک به 9.5 میلیونی این سهم پس از جابه جایی حدود 13 میلیونی آن همچنان در سیستم معاملاتی باقی ماند.

امروز در حالی پاکسان نیز در این گروه مورد بازگشایی قرار گرفت که این شرکت سود سال 92 خود را براساس عملکرد سه ماهه 22 درصد نسبت به پیش بینی قبلی افزایش داد و این رقم در مقایسه با آخرین اطلاعیه منتشره آن در اسفند ماه سال گذشته 355 درصد رشد را نشان می دهد. در نتیجه سهام پاکسان با افزایش 355 درصدی قیمت به تابلوی معاملات بورس بازگشت و معامله گران نزدیک به چهار میلیون از این سهم را مورد داد و ستد قرار دادند.

در میان معدنی ها و فلزی ها نیز حجم قابل توجهی از سهام معامله شد و فولاد با جابه جایی 22 میلیونی سهام خود پیشتاز فلزی ها بود.

اما قدرت معدنی ها به ویژه "ومعادن" و دو قلوهای سنگ آهنی بیشتر از دو گروه پتروشیمی ها و پالایشی ها بود و این امر موجب تداوم صف های خرید در نمادهای آنها شد.

پرتفوی مناسب و فاصله قیمت سهام "ومعادن" با NAV آن دلیلی به شمار می رود که اقبال بالای سرمایه گذاران را به سهم مذکور در پی داشته است.

گروه هایی همچون سیمانی، دارویی و قندی نیز همچنان روند مثبت خود را با تداوم تقاضای سنگین خریداران خود ادامه دادند و برخی نمادهای گروه های مذکور پس از برگزاری مجامع و اعلام تعدیل مثبت عایدی سهام به تالار شیشه ای بازگشتند تا برای حرکت دسته جمعی با هم گروهی هایشان معاملات خود را از سرگیرند.

به عنوان مثال سهام کیمیدارو پس از انتشار اطلاعات عملکرد 9 ماهه و اعلام تعدیل مثبت 7 درصدی عایدی هر سهم خود با رشد 241 درصدی کشف قیمت شد تا سایر نمادهای دارویی را در روند صعودی قیمت ها همراهی کند.

سیمان اصفهان، غرب و داراب نیز امروز با رشد قابل توجه قیمت سهام، پس از وقفه چند روزه معاملات خود را از سر گرفتند.

"کفرا" نیز در حالی پس از غیبت دو ماهه به تابلوی بورس برگشت که قیمت سهام آن 87 درصد رشد یافت. طبق گزارش عملکرد 9 ماهه سال مالی 91، شرکت فرآورده های نسوز ایران افزون بر پوشش 74 درصدی بودجه برآوردی تعدیل مثبت 37 درصدی سود سهام را برای سهامدارانش به ارمغان آورده است.

در مجموع بورس روزی به یاد ماندنی و خاطره انگیز را با شیرین کردن کام بسیاری از سهامداران به پایان رسانید تا همچنان پیروزی خود را به رخ سایر بازارهای رقیب بکشاند.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز هم اکنون منتظر انجام معامله و برابر شدن قیمت تقاضا و عرضه معامله گران است.

در این شرایط هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد به قیمت یک میلیون و 130 هزار تومان معامله شده و هر دلار آمریکا به بهای 3345 تومان خرید و فروش می شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر