بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر : ۱۰۰۲۶۶
تحولات بازار خریدوفروش خودرو که تا اندازه زیادی بیانگر فعالیت صنعتی و رشد اقتصادی کشورهاست، در هفته‌ای که گذشت قابل توجه بود. در اروپا بازار خودرو همچنان کساد است، اما در سایر کشورها اعم از آمریکا و چین، اقتصادهای نوظهور فروش و تولید خودرو از رشد خوبی برخوردار بوده است. شرکت پژو سیتروئن، چند روز پیش سومین کارخانه تولیدکننده خودرو را در شهر ووهان چین افتتاح کرد. ظرفیت تولید این کارخانه که با شراکت گروه چینی دانگ‌فنگ راه‌اندازی شده، امسال از 450/000 واحد به 600/000 واحد رسید و تا سال 2015 ظرفیت تولید خود را به 750/000 عدد خودرو خواهد رساند. پژو سیتروئن‌درصدد تولید مدل جدیدی از خودرو به نام سی-الیزه (C-Elysée) است، مدلی که به‌طور مشخص برای بازار اقتصادهای نوظهور تولید خواهد شد.
 پژو قصددارد به هدف خود یعنی کسب پنج‌‌درصد از سهم بازار اتومبیل چین دست یابد. گفتنی است در سه ماهه اول سال‌جاری فروش خودروهای پژو در چین از افزایش 33‌درصدی برخوردار بوده است. این در حالی است که پژو سیتروئن در بازارهای اروپایی وضعیت بحرانی را پشت سر می‌گذارد. کاهش فروش خودروهای نو در اروپا موجودیت بسیاری از واحدهای تولیدکننده خودرو را تهدید می‌کند. مارتین وینترکورن، مدیرعامل شرکت فولکس واگن وعده داده است که شرکتش تا پیش از سال 2018 سالانه نزدیک به 10‌میلیون عدد خودرو بفروشد.
 فولکس واگن آلمانی امیدوار است با این رقم به اولین تولیدکننده جهانی خودرو تبدیل شود. با این حال فولکس واگن برای تبدیل شدن به تولیدکننده شماره یک راه درازی در پیش دارد؛ زیرا در حال حاضر این رتبه متعلق به شرکت ژاپنی تویوتاست. این شرکت ژاپنی در سال‌جاری نزدیک به 9/9‌میلیون خودرو روانه بازار کرد. فروش فولکس‌واگن در پنج‌‌ماه سال‌جاری با افزایش 5/9درصد به 3/87 میلیون واحد رسید.
 در حالی‌که فروش این برند آلمانی در قاره اروپا کاهش 3/5‌درصد را نشان می‌داد اما در مقابل در آمریکا و چین به ترتیب از افزایش 11/2 و 18/2 درصد برخوردار بوده است. مدیرعامل گروه خودروسازی رنو-نیسان اعلام کرده است که با پیوند دو گروه خودروسازی طی سال مالی 
2017-2016 این گروه فروش خود را به 10‌میلیون عدد خواهد رساند. گروه خودروسازی آاودی پیش‌بینی کرده است فروش خود را در سال 2014 به 1/5 ‌میلیون عدد برساند. این گروه خودروسازی وابسته به فولکس‌ واگن در سال گذشته با افزایش فروش معادل 11/7 ‌درصد نزدیک به 1/455/123 عدد خودرو روانه بازار کرد. گفتنی است گروه آاودی توانسته است فروش خود را در پنج ماه اول سال‌جاری با افزایش 6/7 ‌درصد به 640/200 عدد برساند. گفته می‌شود دلیل این مسئله، متقاضی زیاد در بازارهای چین است. آاودی سال گذشته از سرمایه‌گذاری 13‌میلیارد یورویی این گروه تا سال 2016 خبر داد؛ رقمی بسیار بالا برای برندی همچون آاودی که در مقایسه با پژو رقم بالایی است. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر