بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۴
کد خبر : ۱۰۰۳۴۶
مجيد اسكندري: روند رو به رشد بازار فرابورس، ديروز تغيير كرد و اين بازار شاهد عرضه‌هاي سنگيني بود و برخي نمادها كه روزهاي گذشته مثبت بودند، با افت قيمت روبه‌رو شدند و شرايط بازار به گونه‌اي بود كه حتي تعدادي صف فروش را تجربه كردند.

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته گروه‌هاي قندي و دارويي، همچنان با صف خريد روبه‌رو بودند، در حالي كه برخي نمادها از جمله ليزينگ ايرانيان و بانك سرمايه كه روزهاي گذشته مثبت بودند با صف فروش روبه‌رو شدند.در همين حال نمادهايي چون توكاريل، زرين معدن آسيا و «كنور» معاملات مثبتي را به ثبت رساندند.
براساس آمارهاي منتشرشده روز گذشته بيش از 70 ميليون اوراق بهادار به ارزش حدود يك هزار و 116 ميليارد ريال در 15 هزار و 620 دفعه دادوستد شد.در جريان اين دادوستدها پتروشيمي زاگرس با معاملات 93 ميليارد ريالي، بيشترين ارزش مبادلات بازار را به خود اختصاص داد. در اين ميان ذوب‌آهن اصفهان و قند چهارمحال به ترتيب با ارزش معاملات 74 ميليارد ريالي و 43 ميليارد ريالي در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند.
در همين حال ذوب‌آهن اصفهان با حجم معاملات 24 ميليون سهمي در رتبه نخست قرار گرفت و پس از اين نماد مسكن شمال شرق و مسكن تهران با حجم معاملات 7 ميليون سهمي و 6 ميليون سهمي بيشترين حجم معاملات بازار را كسب كردند.
براساس اين گزارش، ديروز نمادهاي سبحان‌دارو و پخش البرز با افزايش قيمت 5 درصدي بيشترين رشد را تجربه كردند و پس از آنها مسكن شمال شرق و فولاد آلياژي يزد با 99/4 درصد رشد و روان‌فن‌آور و بيمه سامان با 98/4 درصد رشد به كار خود پايان دادند.
اين در حالي است كه تدبيرگران فارس و خوزستان، شمال شرق شاهرود و بانك سرمايه به ترتيب افت 95/4 درصدي، 87/4 درصدي و 84/4 درصدي را تجربه كردند.
روز گذشته بازار فرابورس دادوستد 96 نماد را به ثبت رساند كه در اين ميان 22 نماد با افزايش قيمت و 42 نماد با كاهش قيمت روبه‌رو شدند و 32 نماد نيز بدون تغيير ماندند.
شاخص فرابورس (آيفكس) نيز با 3 واحد افت به 605 واحد رسيد.
همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین حجم معاملات را نماد اوراق مپنا، 201 هزار و 580  برگه، اجاره امید 96هزار و 10 برگه و مشارکت نفت فصلی 88 هزارو 880 برگه داشتند.
طبق پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت شیراز و پتروشیمی امیر کبیر ، به دلیل تعدیل سود عملکرد سال 91، متوقف شد.
همچنين نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه نوبت دوم و اوراق اجاره چوبار، به منظور پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق در 18تیر متوقف شدند. 
افزون بر این در ادامه روند نزولی قیمت هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن بیشترین کاهش قیمت به امتیاز تسهیلات مسکن مرداد ماه 91 متعلق بود و با افت 5درصدی به نرخ 416هزار و 753ریال رسید.
رشد چشمگیر معاملات بهاری فرابورس  
مدیر بازار فرابورس گفت: در سه ماهه نخست سال جاری هشت میلیارد و 373 میلیون و 739 هزار برگه اوراق بهادار در بازارهای فرابورس دادوستد شد و ارزش کل معاملات این بازار به 68 هزار و 215 میلیارد و 706میلیون ریال رسید.
بهنام محسنی افزود: بر این اساس در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ارزش معاملات فرابورس رشد چشمگیر 307 درصدی را به ثبت رسانده، همچنین حجم کل معاملات نیز 158 درصد رشد را در مقایسه مزبور تجربه کرده است. در بهار سال گذشته ارزش کل معاملات بازار فرابورس با دادوستد 3 میلیارد و 243 میلیون و 307 هزار برگه اوراق بهادار معادل 16 هزار و 729 میلیارد و 699 میلیون ریال بوده است. 
وی جهش شاخص فرابورس را در این مدت بسیار سریع دانست و گفت: شاخص فرابورس با رشد چشمگیر 123 واحدی از ابتدای سال 92 تا پایان خرداد ماه توانست بازدهی 7/27 درصدی را به ثبت رساند که 52 واحد از رشد مزبور مربوط به دوره یک ماهه خرداد ماه بوده و به‌این ترتیب در ماه گذشته بازدهی 10 درصدی را در پی داشته است.
محسنی به جزئیات معاملات فرابورس اشاره کرد و گفت: در سه ماهه نخست سال بازار اول فرابورس شاهد جابه‌جایی بیش از 681 میلیون و 451 هزار سهم به ارزش 3 هزار و 110 میلیارد ریال بود که حدود یک هزار میلیارد ریال از این رقم به معاملات خرداد ماه تعلق داشت.وی ادامه داد: بازار دوم نیز با ثبت دادوستد بیش از 6 میلیارد سهم، بیشترین حجم معاملات را در فصل بهار به خود اختصاص داد؛ ارزش معاملات این بازار نیز معادل 46 هزار و 594 میلیارد ریال بود.
محسنی افزود: در مدت مزبور ارزش کل معاملات بازار پایه با جابه‌جایی بیش از یک میلیارد و 531 میلیون سهم به حدود 2 هزار و 317 میلیارد ریال رسیده است.
مدیر بازار فرابورس در ادامه اظهاراتش به صنایع پیشرو در بازار فرابورس اشاره کرد و گفت: در فصل بهار گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با ارزشی معاملات دو هزار و 208 میلیارد ریالی 45 درصد از کل معاملات فرابورس را به خود اختصاص داده و به عنوان برترین صنعت در این دوره شناخته شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر