بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
مدیر مالی شرکت توسعه شهری توس گستر عنوان کرد:

رکود بازار مسکن در پی رونق بورس

همراه با استقبال بسیاری از معامله گران جهت سرمایه گذاری در بورس و ورود حجم زیادی از نقدینگی به این بازار، به نظر می رسد طی سال جاری شاهد رکود بازار مسکن و افت قیمتی آن باشیم.
کد خبر : ۱۰۰۴۵۳
همراه با استقبال بسیاری از معامله گران جهت سرمایه گذاری در بورس و ورود حجم زیادی از نقدینگی به این بازار، به نظر می رسد طی سال جاری شاهد رکود بازار مسکن و افت قیمتی آن باشیم.

مدیر مالی شرکت توسعه شهری توس گستر با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اگرچه کاهش قیمت مسکن در نگاه کلی اثر منفی بر سودآوری شرکت های فعال در صنعت ساختمان خواهد داشت، اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از پروژه های ساخته شده توسط شرکت های مذکور، قبل از شروع روند رو به رشد قیمت نهاده های ساخت به مرحله اجرا درآمده، به طوریکه هم اکنون بسیاری از آنها آماده برای فروش هستند. از این رو تفاوت قابل اهمیتی میان نرخ فروش و بهای تمام شده این پروژه ها ایجاد شده است، و می توان گفت برآیند این دو تنها موجب کاهش اندک سود برآوردی آنها خواهد شد.

مجید باقریان در ارتباط با آثار رشد قیمت مواد و مصالح بر بهای تمام شده ساخت ابراز داشت: با توجه به اینکه اجرای بسیاری از پروژه ها از سال های گذشته شروع شده و در حال حاضر مراحل پایانی را سپری می کنند، می توان گفت افزایش قیمت نهاده های ساخت اثر با اهمیتی بر افزایش هزینه های تحمیلی بر "وتوس" نداشته است. حال آنکه این افزایش قیمت ها موجب تحقق زیان در بسیاری از شرکت های زیرمجموعه همچون شرکت نیایش به دلیل توقف عملیات اجرای پروژه ها تحت تأثیر افزایش هزینه های ساخت شده است.

وی در ارتباط با پروژه های در دست اجرای شرکت بیان کرد: پروژه عدالت که شامل 300 واحد تجاری است و یکی از سود آورترین پروژه های "وتوس" به شمار می آید، مراحل پایانی اجرا را طی می کند. همچنین تعدادی از واحدهای پروژه مذکور به صورت اقساطی به فروش رسیده و درآمد ناشی از آن شناسایی شده است. البته فروش واحدهای ساخته شده پروژه مذکور همچنان طی دو سال آینده در برنامه کاری شرکت قرار دارد و پوشش کامل سود برآوردی امسال با پیش فروش تعدادی از این واحدها امکان پذیر است.

این مقام مسئول افزود: علاوه بر این اجرای پروژه اراضی ذکریا برمبنای قرارداد مشارکتی میان شرکت و سازمان مسکن و شهرسازی به اتمام رسیده است. البته این شرکت در حال مذاکره با سازمان مذکور در خصوص درصد مالکیت و سهم "وتوس" از درآمدهای حاصل از اجرای پروژه و نیز انعقاد قراردادی برای ساخت و آماده سازی مابقی زمین های مربوط به این پروژه است.

مدیر مالی شرکت توسعه شهری توس گستر در ارتباط با پروژه های جدید "وتوس" گفت: از جمله برنامه های جدید این شرکت می توان به پروژه های آسمان، کوثر و آگرین اشاره کرد که مراحل ابتدایی اجرای آنها در حال پیگیری است، به گونه ای که درآمد های ناشی از اجرا و پیش فروش واحدهای مربوط به پروژه های مذکور در بودجه سال مالی آینده لحاظ خواهد شد.

وی افزود: در همین راستا برنامه افزایش 76 درصدی سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران طی سال گذشته به منظور تأمین نقدینگی لازم جهت ساخت واحدهای مربوط به پروژه های جدید، به مرحله اجرا درآمده است.

این مقام مسئول در خاتمه پیرامون عملکرد شش ماهه نخست سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 92 تصریح کرد: از جمله دلایل عمده تحقق سود 234 ریالی و پوشش 85 درصدی بودجه برآوردی در دوره عملکردی مذکور می توان به شناسایی سود 36 میلیارد تومانی از محل واگذاری سهام شرکت بناگستران هشتم اشاره کرد. علاوه بر این درآمدهای شناسایی شده از محل فروش اقساطی پروژه عدالت نیز در صورت های مالی دوره مذکور لحاظ شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر