بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۴
کد خبر : ۱۰۰۵۲۳
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد استقبال معامله‌گران از عرضه بزرگ هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین اجتماعی بود و 45/1 میلیارد سهم این شرکت در بازار خریداری شد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که انتظار برای عرضه اولیه سهام هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)موجب شد تا اکثر معامله‌گران تصمیم برای ساير خريدهاي خود را به بعد از این عرضه موکول کنند. در این شرایط در حالي كه در 24 ارديبهشت‌ماه معامله‌گران حاضر به خرید سهام تاپيكو در نرخ 3هزار و 300ریال نشدند، این بار رشد قابل ملاحظه ارزش سهام شرکت‌های موجود در پرتفوی این شرکت موجب شد تا سهام شرکت با استقبال معامله‌گران مواجه شود.
دیروز سهام تاپیکو به قیمت هر سهم 3هزار و 500ریال از طريق 921 ايستگاه فعال معامله شد.
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران درخصوص اين عرضه تاكيد كرد: با این عرضه 10 هزار و 150 میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه اضافه شد و ارزش بازار به 268 هزار میلیارد تومان رسید. 
وی با بیان این‌که کل یک میلیارد و 450 میلیون سهم این شرکت با قیمت مناسب در بازار جذب شد، از عرضه بقيه سهام خبر داد و گفت:‌ از امروز پنج درصد دیگر از سهام این شرکت به صورت خرد و تدریجی در بورس تهران عرضه می‌شود. 
به گزارش خبرگزاري فارس، تاپیکو بیش از 38 درصد سهام شرکت پالایش نفت خلیج فارس را در اختیار دارد و با توجه به واگذاری 28 درصد دیگر از این هلدینگ(پالایشگاه) به تامین اجتماعی، انتظار می‌رود که این سهام به تاپیکو واگذار شود.
هلدینگ تاپیکو پس از سال مالی سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه 92 اقدام به فروش سهام پالایش نفت اصفهان به ارزش حدود 13480 میلیارد ریال کرده است. این شرکت سود 347 ریالی به ازای هر سهم از بابت فروش سهام این پالایشگاه کسب کرد و نقدینگی 13480 میلیارد ریالی وارد شرکت شده است.
در صورتی که نقدینگی حاصل شده توسط سهامدار عمده خارج نشود می‌تواند صرف افزایش سرمایه پالایش نفت ستاره خلیج فارس و خرید بلوک‌های پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت لاوان شود. همچنین از تحولات اساسی در سرمایه‌گذاری‌های تاپیکو، سوددهی پتروشیمی برزویه پس از چند سال زیان‌دهی است.
اين در شرايطي است كه روز گذشته با اعلام زمان برگزاري مجامع شركت‌هاي بزرگ، بازار در انتظار دريافت اطلاعات جديد از اين شركت‌ها است. بر اين اساس شركت فولاد مباركه در اطلاعيه‌اي اعلام كرد در تاريخ 29 تيرماه اقدام به برگزاري مجامع عادي و فوق‌العاده خواهد كرد تا به اين ترتيب براي افزايش سرمايه از مبلغ 25 هزار و 800 ميليارد ريال به مبلغ 36 هزار ميليارد ريال تصميم‌گيري كند. همچنين ذوب‌آهن 30 تيرماه به مجمع مي‌رود. در گروه بانكداري، پست بانك، بانك تجارت و صادرات و بانك ملت نيز زمان برگزاري مجامع خود را اعلام كردند. در اين گروه، بانك ملت ديروز را نيز با معاملات پرحجم و صف خريد به پايان برد.
در بازار دیروز معامله‌گران همچنین با شوک گزارش هیات مدیره پالایشگاه تهران مواجه شدند؛ مدیران پالایشگاه تهران در گزارش خود خبر کاهش سود سال 91 شرکت را دادند. این در حالی است که همچنان از انتشار گزارش پیش‌بینی سود سال 92 پالایشگاه تهران و دیگر نمادهای متوقف خبری نیست؛ بر اين اساس شتران که در 12 ماهه واقعی سال 91 پيش از اين 35590 ريال به ازای هر سهم محقق کرده بود آن را به 15924 ریال کاهش داده است و با تعدیل منفی 55 درصدی روبه‌رو‌ شده است. شرکت در مجمع نیز قصد تقسیم 10 درصدی سود خود را دارد، 97 ميليارد و 488 میلیون ریال که معادل 1590 ريال به ازای هر سهم می‌شود. مجمع شرکت روز 29 تیر برگزار می‌شود. همچنين در گروه پالایشگاهی مجمع پالایشگاه تبریز با تقسیم 93درصد سود معادل یک هزار و 350ریال موافقت کرد.
در معاملات روز گذشته در گروه سیمانی، سیمان فارس و خوزستان با 48درصد رشد سود خود را به 510ریال رساند که در بازگشایی با جهش 9درصدي مواجه شد.در همین حال سیمان فارس و خوزستان همراه گزارش خود صورت وضعیت مالی سیمان آبیک بزرگ‌ترین واحد تابعه این شرکت را نیز منتشر کرد که این صورت‌ها حاوی سود بوده و احتمال عرضه سهام را افزایش داده است. سفارس اعلام کرده است به دلیل آنکه برخی شرکت‌های زیرمجموعه در سال مالی قبل بابت تسهیلات ارزی دریافتی در حساب‌های خود ذخیره منظور كرده‌اند، این امر باعث کاهش سود مصوب مجامع شده که منجر به کاهش سود سال 92 به 224 ریال شده است. البته این امر به دلیل آنكه منابع لازم را برای تسعیر نرخ ارز مرجع به مبادله‌ای در نظر گرفته، برای شرکت سودمند است.
در اين گروه، دیروز بازگشایی نماد صوفیان با جهش 43درصدی قیمت همراه شد.
در گروه معدنی دیروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از احتمال عرضه مواد معدنی در بورس کالا خبر داد.
وجیه‌الله جعفری در گفت‌وگو‌ با خبرگزاري «مهر» با بیان اینکه محصولاتي مانند فولاد که در بورس عرضه می‌شود تاثیر مستقیمی از قیمت‌ها می‌گیرد، اظهار كرد: به دنبال این هستیم که بیشتر مواد معدنی از طریق بورس عرضه شود و حداقل آنهایی که ضرورت بیشتری دارند وارد بورس شوند. 
در گروه غذايي، ديروز نمادهاي اين گروه همچنان با رشد قيمت و صف خريد همراه بودند و توسعه صنايع بهشهر با معاملات سنگين مورد اقبال بود.
در گروه واسطه‌گري مالي نيز در حالي كه نمادهاي «وصفا»، «وصنعت»، «ونيكي» مورد توجه بودند؛ آتيه دماوند نيز از ميانه بازار با صف خريد مواجه شد.
در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و تحت تاثیر عرضه هلدینگ تاپیکو بود که در آن شاخص با کاهش 4/81 واحدی به 54هزار و 534واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز 722میلیارد تومان بود که 70درصد آن را معامله 45/1 میلیارد سهم تاپیکو تشکیل داد. از 247نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 101نماد با کاهش ارزش و 142نماد با رشد قیمت معامله شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر