بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر : ۱۰۰۸۶۰
در آخرین طبقه‌بندی صورت گرفته از شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران، سه شرکت از فهرست نرخ های بورس کنار گذاشته شدند.

به گزارش روابط عمومی بورس تهران، سید روح الله حسینی مقدم، مدیر امور ناشران با اعلام خبر فوق گفت: در آخرین طبقه بندی صورت گرفته از شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران، سه شرکت جوش و اکسی‍‍ژن ایران (فجوش)، ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران (تراک) و گروه صنعتی سدید (وسدید) از فهرست نرخ های بورس کنار گذاشته شدند، ولی هنوز لغو پذیرش نهایی این شرکت ها توسط هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: براساس مفاد دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، شرکت های حاضر در فهرست بازار دوم بورس باید حداقل 200 میلیارد ریال سرمایه، حداقل 10 درصد سهام شناور آزاد، وضعیت سودآوری مطلوب و وضعیت گزارشگری مورد قبول داشته باشند.

 تشریح وضعیت جوش و اکسیژن ایران

حسینی مقدم به (فجوش) اشاره کرد و توضیح داد: جوش و اکسیژن ایران شرکتی است که 10 میلیارد ریال سرمایه دارد و به صورت خانوادگی اداره می شود. این شرکت در سال 1391 معاملات چندانی نداشت و با توجه به امتیاز اطلاع رسانی 18، از وضعیت مطلوب در گزارشگری برخوردار نبوده است، به این دلیل به هیات پذیرش معرفی شد و پس از تایید، رای هیات پذیرش مبنی بر لغو پذیرش به شرکت ابلاغ شد.

مدیر امور ناشران به فرصت شرکت های برای خروج از وضعیت لغو پذیرش اشاره کرد و اظهار داشت: طبق دستورالعمل، شرکت ها فرصت دارند تا برنامه های خود را برای خروج از موارد عدم رعایت به بورس ارائه کنند که این اتفاق برای این شرکت افتاد و مدیران محترم فجوش اطلاعات و برنامه های خود را ارائه کردند و تصمیم گیری نهایی در خصوص لغو پذیرش با هیات مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود که به محض اعلام، به بازار و شرکت اطلاع رسانی می شود و شرکت به فهرست نرخ های بازار پایه فرابورس منتقل خواهد شد.

آخرین وضعیت گروه صنعتی سدید

وی در مورد وضعیت شرکت گروه صنعتی سدید توضیح داد:‌ این شرکت 200 میلیارد ریالی با 12 درصد سهام شناور آزاد در بازار دوم جای داشت و در چند سال اخیر وضعیت سودآوری شرکت مناسب نبوده به طوریکه سال به سال به زیان شرکت افزوده شده است.

حسینی مقدم داد و ستد سهام این شرکت را در 9 درصد روزهای معاملاتی بورس طی سال گذشته عنوان کرد و افزود: با توجه به تغییر مدیریتی در سال 1390 در این شرکت، در طبقه بندی سال 1391 به این شرکت فرصت داده شد، اما به دلیل مشکلات و چالش هایی که شرکت در اخذ پروژه ها داشت، زیان آن افزایش یافته و شرکت 2 سال در زمره شرکت های مشمول ماده 141 قرار داشت.

وی ادامه داد: به همین دلیل این شرکت نیز به هیات پذیرش معرفی شد و هیات پذیرش، لغو پذیرش این شرکت را با توجه به مفاد دستورالعمل پذیرش تایید کرد. پس از ابلاغ رای هیات پذیرش، مدیران شرکت برنامه های خود را به بورس و هیات مدیره سازمان بورس اعلام کردند که توسط سازمان بورس در حال بررسی است و چنانچه رای نهایی اعلام شود، مراتب به بازار اطلاع رسانی خواهد شد.

 تشریح وضعیت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی

مدیر امور ناشران بورس وضعیت شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی را تشریح کرد و گفت: سرمایه این شرکت 51 میلیارد ریال است و با توجه به زیان انباشته، شرکت در زمره شرکت های مشمول ماده 141 قانون تجارت قرار دارد. با توجه به نمره اطلاع رسانی شرکت و همچنین روزهای معاملاتی شرکت، گزارشگری و نقدشوندگی مناسبی نداشته است.

این شرکت هم به دلایلی که اشاره شد به هیات پذیرش برای لغو پذیرش پیشنهاد شد که آن هیات با لغو آن موافقت کرد.

بر این اساس پس از ابلاغ رای هیات پذیرش به ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی، این شرکت اعتراض به رای صادره را ارائه نمود و برنامه های خود را برای برون رفت از موارد عدم رعایت ارائه کرد که توسط سازمان بورس در دست بررسی است.

 تشریح فرآیند لغو پذیرش

حسینی مقدم خاطرنشان کرد: فرآیند لغو پذیرش شرکت ها معمولا چند ماه به طول می انجامد و در این فاصله زمانی همواره مکاتباتی از طریق بورس با شرکت ها برای دریافت آخرین وضعیت و برنامه های شرکت صورت می گیرد. برخی از برنامه های ارائه شده مورد پذیرش قرار می گیرد و به شرکت ها فرصت داد می شود، ولی برخی از برنامه ها هیچ کمکی نمی کند. ‌در حال حاضر شرکت هایی وجود دارند که در سال های گذشته با توجه به برنامه هایی که ارائه دادند، از آنها بازدید هایی انجام شد و به آنها فرصت داده شد که نتایج آن رصد می شود.

وی به صف خرید برخی شرکت ها که در حال گذراندن مراحل لغو پذیرش هستند اشاره کرد و گفت: هم اکنون شرکت هایی هستند که شرایط پذیرش را ندارند و بورس اوراق بهادار در حال بررسی لغو پذیرش آن شرکت ها است اما متاسفانه صف های خرید سنگینی برای آنها وجود دارد.

مدیر امور ناشران افزود:‌ شرکت های ورزیران و داروسازی تهران دارو از جمله شرکت هایی هستند که لغو پذیرش آنها به روزهای پایانی رسیده و برنامه مدیران شرکت ها نیز دریافت شده که در حال بررسی است که در روزهای آینده جزییات آن اعلام خواهد شد.

یاد آور می شود در قسمت ناشران سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران، فرآیند لغو پذیرش برای اطلاع رسانی به سرمایه گذاران آمده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر