بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳
مستطيل شيشه اي تالار

امروز هم مثل دیروز

ادامه روند اصلاحی بورس که از ابتدای هفته جاری آغاز شد طی معاملات امروز نیز ادامه یافت تا شاخص کل روندی منفی را در مدار حرکتی خود در پیش گیرد.
کد خبر : ۱۰۰۸۷۳
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 92.04.23 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 503 واحد منفی به رقم 42309 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 162 واحد صعود عدد 94611 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 445 واحد افت به رقم 54298 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1962 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز صنعتی بهشهر با 133 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با 59 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

به گزارش بورس نیوز، ادامه روند اصلاحی بورس که از ابتدای هفته جاری آغاز شد طی معاملات امروز نیز ادامه یافت تا شاخص کل روندی منفی را در مدار حرکتی خود در پیش گیرد.

تالار شیشه ای امروز نیز در حالی طی این مسیر استراحتی گام برداشت که پتروشیمی ها در مقایسه با سایر گروه ها حتی در روند منفی حاکم بر قیمت سهام خود نیز حضور مناسب خریداران را شاهد بودند و این معاملات مطلوب با توقف نماد معاملاتی "شاراک" برای ارایه اطلاعات با اهمیت که به نظر می رسد تعدیل مثبت بیش از 25 درصدی علت این توقف نماد باشد، قدرت بیشتری پیدا کرد. پیش از این نیز انتظار می رفت که گزارش های سه ماهه این گروه عملکردی مثبت را از آنها اعلام کند.

در نتیجه "تاپیکو" امروز نزدیک به 80 میلیون سهم معامله شد و در مقابل عرضه، خریداران پرقدرتی در این نماد معاملاتی حضور داشتند. "زاگرس" و "شخارک" نیز در مدار مثبت قیمت ها پیگیر معاملات روزانه سهام خود بودند.

در این شرایط شرکت های سرمایه گذاری فعال در این گروه همچون "وغدیر" و نیز "وصندوق" معاملات مناسبی را دنبال کردند.

سهام شرکت های فعال در صنایع دارو، سیمان، قند و خودرویی نیز در حالی همچنان با اصلاح قیمت های خود معامله شدند که به نظر می رسد شرکت های سیمانی و دارویی با انتشار گزارش های عملکرد سه ماهه خود بتوانند به تعادل لازم دست یابند.

بطوریکه شرکت های سیمان درود، بهبهان و سفید نی ریز عملکردهای مناسبی را طی دوره سه ماهه نخست امسال از خود به نمایش گذاشتند. از این رو به نظر می رسد سایر نمادهای این گروه نیز همین رویه را در پیش گیرند.

در مجموعه خانواده "وصنعت" نیز سهام "وآتی" و نیز "ولصنم" معاملات خوبی را مشاهده کردند، بطوریکه شایعه فروش سهام "شیران" از پرتفوی سرمایه گذاری آتیه دماوند و شناسایی سود از این بابت، سهام این شرکت سرمایه گذاری را با اقبال خریداران رو به رو کرده؛ سهام لیزینگ صنعت و معدن نیز به خاطر داشتن سهام "وآتی" این روزها پراقبال ظاهر شده است.

نکته جالب مدنظر اهالی تالار این است که با وجود این اخبار "وصنعت" طی روزهای اخیر در این نمادها نقش فروشنده سهام را بازی می کند، حال آنکه هیچ یک از زیرمجموعه های بانک صنعت و معدن حاضر نیستند حق تقدم های استفاده نشده "ولصنم" را با وجود اختلاف قیمتی 30 درصدی در مقایسه با قیمت روی تابلو خریداری کنند.

بانکی ها نیز در غیاب بانک های ملت و اقتصاد نوین به لیدری "وبصادر" معاملات سهام خود را دنبال می کند و این گروه طی روز جاری نشان داد که حتی در بازار منفی نیز خریداران متعددی حاضر هستند.

اهالی تالار دلیل این حضور پرقدرت را شایعات مربوط به احتمال بازگشت میزان مانده ذخایر ارزی بانک ها می دانند که می تواند برای یکبار سود مطلوبی را برای آنها به ارمغان آورد. از این رو خریداران به سهام بانک ها اقبال نشان داده و در برخی شرایط برای خرید سهام این گروه در صف می نشینند.

اهالی تالار این نکته را نیز یادآور می شوند که با توجه به یکسان سازی نرخ ارز روی قیمت حدود 2500 تومان، چرا بورس از تمام بانک ها درخواست ارایه گزارش شفاف سازی نمی کند تا ابهامات مرتبط با اینگونه سهام برای سهامداران برطرف گردد. البته این موضوع تنها به این گروه محدود نمی شود، چراکه بسیاری از شرکت های بورسی از مقوله تغییر نرخ ارز چه در بحث درآمدهای ارزی و چه در بحث هزینه های ارزی تأثیر می پذیرند و این بر لزوم ارایه اطلاعات شفاف از سوی آنها تأکید می کند. زیرا اعداد ناشی از این مورد می تواند صورت های مالی آنها را به شدت دستخوش تغییر کند. نمونه بارز آن را می توان در اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت ماشین سازی اراک جست.

بطوریکه "فاراک" از محل تسعیر موجودی های ارزی با منشأ داخلی سود عملکردی سال مالی 91 خود را طی دوره 12 ماهه 264 درصد تعدیل مثبت داده است.

در مقابل نیز صدرا از همین بابت اما در جهتی عکس با افزایش زیان از 605 ریال به 2361 ریال مواجه شده تا طبق عملکرد پایان دوره سال مالی 91 با تعدیل منفی 290 درصدی مواجه گردد.این در حالی است که قیمت سهم مذکور از 23 خرداد ماه از قیمت 689 ریال روند صعودی خود را با صف های سنگین خریداران آغاز کرد و طی این هفته در بالاترین سطح به 1878 ریال رسید، یعنی رشدی معادل 172 درصد!

غذایی ها اما با کشف قیمت سهام "غبشهر" و "غمارگ" پس از مدت ها توقف نماد، روز کاری خود را به پایان رساندند و سرمایه گذاران قیمت های مناسبی را به این دو سهم اختصاص دادند.

سهام صنعتی بهشهر امروز در جریان کشف قیمت پس از اعلام تعدیل مثبت 339 درصدی و پوشش 42 درصدی بودجه سال مالی 92 طی عملکرد سه ماهه نخست با رشد حدود 1207 درصدی به تابلوی معاملات برگشت.

مارگارین نیز در حالی با تحقق 47 درصدی سود 1656 ریالی در بودجه برآوردی سال مالی 92 طی دوره سه ماهه همراه شد که این رقم در مقایسه با گزارش های قبلی بیش از 195 درصد افزایش یافته است.

اهالی تالار بر این امر اعتقاد دارند که روند قیمتی سهام گروه مواد غذایی می تواند مسیری صعودی را ادامه دهد. اما سرمایه گذاران باید به رشد ارزش بازاری شرکت های این گروه به ویژه مارگارین طی یکسال اخیر توجه کنند تا این ارزش با ارزش ذاتی آنها فاصله زیادی پیدا نکند؛ هرچند که روند سودآوری مطلوب آنها بر سرمایه گذاران و فعالان بازار سهام پوشیده نیست.

در مجموع بورس این روزها در تلاش است پس از رکوردشکنی های روزهای گذشته خود مدتی را در همین مدار اصلاحی به استراحت بپردازد و اهالی تالار تداوم این روند را برای چند روز آتی نیز پیش بینی می کنند.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا روندی منفی و متعادل را دنبال می کند و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل آبان ماه 92 با نوسان اندک قیمت ها نسبت به روز گذشته به یک میلیون و 174 هزار تومان افت کرده است.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز هم اکنون به بهای یک میلیون و 92 هزار تومان خرید و فروش می شود و هر دلار نیز در محدوده 3240 تومان در نوسان است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر