بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۴
از سوی بورس نیوز صورت گرفت:

گفتگو با مسئولان نمادهای فراموش شده

در بازار سرمایه ایران توقف طولانی مدت نماد معاملاتی یک شرکت و بلوکه شدن سرمایه سهامداران آن رخدادی عجیب و دور از ذهن نیست. چه بسا با نیم نگاهی به لیست نمادهای متوقف بورس می توان به شرکت هایی برخورد کرد که نماد معاملاتی آنها ماه ها است که با توقف نماد معاملاتی رو به رو هستند.
کد خبر : ۱۰۰۸۸۴
در بازار سرمایه ایران توقف طولانی مدت نماد معاملاتی یک شرکت و بلوکه شدن سرمایه سهامداران آن رخدادی عجیب و دور از ذهن نیست. چه بسا با نیم نگاهی به لیست نمادهای متوقف بورس می توان به شرکت هایی برخورد کرد که نماد معاملاتی آنها ماه ها است که با توقف نماد معاملاتی رو به رو هستند.
تولی پرس و مشکل سهامداران قبلی

یک منبع آگاه در شرکت تولی پرس در بیان دلایل توقف نماد معاملاتی "شتولی" از تاریخ 90.8.29 عنوان کرد: یکی از دلایل توقف نماد "شتولی" ایراد سازمان بورس به برخی از اطلاعاتی است که به سهامداران قبلی این شرکت مرتبط بوده و با توجه به محدودیت های موجود نمی توان در خصوص جزییات آن توضیحاتی ارایه داد.

وی ادامه داد: از دیگر موانع بر سر راه بازگشایی نماد "شتولی" وجود زیان انباشته در صورت های مالی این شرکت بود که خوشبختانه طی سال 91 این مشکل حل و شرکت تولی پرس به سودآوری مناسبی دست یافت.

این مقام مسئول در خصوص چگونگی جبران زیان انباشته شرکت تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در روند فروش محصولات "شتولی" تحت کنترل گرفتن فرآیند فروش توسط این شرکت و قطع وابستگی ها به شرکت هایی همچون پخش البرز برای فروش محصولات می باشد.

وی با اشاره به زمان برگزاری مجمع عمومی عادی شرکت تولی پرس گفت: مجمع عمومی عادی صاحبان سهام این شرکت در تاریخ 92.4.26 برگزار می شود و امیدواریم پس از برگزاری آن نماد معاملاتی این مجموعه از سوی سازمان بورس مورد بازگشایی قرار گیرد؛ چراکه موانع مطرح شده تا حدود زیادی حل شده است.

غیبت چهار ماهه "لپارس"

مدیر مالی شرکت پارس الکتریک نیز در بیان دلایل توقف بیش از چهار ماهه نماد معاملاتی "لپارس" اظهار داشت: دلیل اصلی توقف طولانی مدت نماد معاملاتی این شرکت، عدم اظهار نظر حسابرس در ارتباط با پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 92 می باشد.

ابوالحسنی افزود: البته این پیش بینی درآمد هم اکنون در مرحله بررسی و اظهار نظر توسط حسابرسان بوده و پس از تأیید بودجه برآوردی سال مالی جاری توسط سازمان حسابرسی، نماد "لپارس" بازگشایی خواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد: صورت های مالی حسابرسی شده عملکرد 12 ماهه سال 91 شرکت نیز طی روزهای آینده روی سامانه کدال قابل مشاهده خواهد بود.

حضور آذریت در بازار پایه

در این میان نماد معاملاتی سهام شرکت آذریت نیز از تاریخ 19 بهمن ماه سال 90 در بورس متوقف گردید و از آن پس به بازار پایه فرابورس انتقال یافت. مسئول امور سهام شرکت آذریت در این رابطه به خبرنگار بورس نیوز گفت: در شرایط فعلی نماد "ساذری" در بازار پایه معاملات خود را دنبال کرده و هم اکنون از ساز و کارهای بازار توافقی پیروی می کند.

احمدپور پیرامون امکان بازگشت این نماد به بازارهای اصلی فرابورس و یا بورس اظهار داشت: تحقق این امر به نظر سهامدار عمده بستگی دارد، بطوریکه اگر سهامدار عمده برای بازگشت به هر یک از بازارهای فرعی یا اصلی فرابورس و یا بورس تصمیم بگیرد، می توان اقدامات لازم را در این خصوص به اجرا در آورد.

وی در بیان دلایل انتقال نماد "ساذری" به بازار پایه فرابورس گفت: عمده دلیل این اتفاق الزام برای رعایت حداقل سرمایه مجاز برای حضور در بورس بوده و با توجه به اینکه شرکت نتوانست در آن برهه از زمان اقدام خاصی پیرامون افزایش سرمایه انجام دهد، نماد معاملاتی سهام آن به بازار پایه منتقل شد.

وی افزود: البته بحث تحقق زیان تحت تأثیر عدم امکان در تأمین آزبست مصرفی برای تولید از منابع خارجی به دلیل مشکلات زیست محیطی نیز در این امر اثرگذار بوده است.

مسئول امور سهام شرکت آذریت ادامه داد: در آن مقطع ورود مواد اولیه آزبستی به دلیل این مشکلات ممنوع بود، اما شرکت موفق شد عملیات تولید خود را با استفاده از مواد جایگزین ادامه دهد.

احمدپور در خاتمه سخنان خود پیرامون تحقق زیان 801 ریالی "ساذری" طی عملکرد 12 ماهه سال 91 گفت: عملکرد شرکت در سال 90 به دلیل مشکل عنوان شده منجر به تحقق زیان شد، اما طی عملکرد سال 91 به ازای هر سهم 150 تومان سود محقق شد که در مجمع صاحبان سهام نیز سود نقدی به سهامداران اختصاص می یابد، بطوریکه انتظار می رود شرکت طی سال جاری نیز روند سودآوری خود را حفظ کند.

در خاتمه این گزارش می افزاید، با وجود تماس های فراوان با مسئولان پتروشیمی اصفهان متأسفانه پاسخی در خصوص توقف طولانی مدت نماد معاملاتی "شصفها" و اقدامات انجام شده جهت بازگشایی آن، دریافت نکردیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر