بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۷
کد خبر : ۱۰۰۹۲۱
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز برای دومین روز پیاپی تن به اصلاح قیمتی داد که این مساله به کاهش 445واحدی شاخص منجر شد.در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که اوج‌گیری فصل مجامع، توقف گسترده نمادها و برهم خوردن سطح نقدینگی بازار پس از عرضه سهام تاپیکو شرایط ضعیفی را بر بازار حاکم کرده است. 

در این شرایط شاخص همچنان در مسیر اصلاح قرار گرفته و توام با تشکیل صف‌های فروش عمده در بازار شاخص نیز تا رقم 54هزار و 298واحد عقب نشست. اکثر کارشناسان بازار این اصلاح را موقتی دانسته و احتمال بازگشت بازار را در میانه هفته جاری محتمل می‌دانند؛ به ویژه آنکه با به تعویق افتادن عرضه پتروشیمی جم احتمالا معامله‌گران فرصت خرید سهام ارزان شده در بازار را از دست نخواهند داد. 
در بازار دیروز همچنان توقف نمادها موضوع بحث بیشتر معامله‌گران بود؛ در کنار توقف نمادهای مهمی نظیر هلدینگ خلیج فارس و پالایشگاه‌های شش گانه دیروز نماد پتروشیمی اراک نیز برای اعلام تعدیل زودهنگام سود این شرکت متوقف شد. 
انتظار می‌رود این شرکت به مدد پوشش مناسب در گزارش سه ماه سود سال جاری خود را افزایش دهد.در همین حال دیروز نماد پتروشیمی اصفهان شاهد انتشار گزارش هیات مدیره به مجمع بود که این شرکت در گزارش خود تعدیل فوق‌العاده‌ای را اعلام کرد؛ پتروشیمی اصفهان که در شش ماهه نخست سال مالی 91 مبلغ 4256 ریال سود براي هر سهم محقق کرده بود، در 12 ماهه سال مالي 91 مبلغ 6829 ریال سود اعلام کرده است. اولین پیش‌بینی سود سال 91 مبلغ 944 ریال بوده است. مجمع شصفها روز 31 تیر ماه برگزار خواهد شد و پیشنهاد هیات مدیره برای تقسیم سود مبلغ 3415 ریال می‌باشد.
شایان ذکر است شرکت اعلام کرده در مورد تعیین تکلیف نرخ خوراک و همچنین انعقاد قرار داد با پالایش نفت اصفهان، پیگیری‌های زیادی به عمل آمده که منجر به انعقاد قرارداد خوراک از ابتدای سال 91 تا پایان مرداد 92 شد.
در همین حال دیروز در گروه پالايشگاهي كه تمام نمادهايش متوقف است، پالایشگاه لاوان رشد سود آوری سال 91خود را اعلام کرد؛ این شرکت  با سرمایه‌ای معادل 114 میلیارد و 342 میلیون و 200 هزار تومان بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 91 مبلغ 453 ریال سود خالص محقق كرده که در مقایسه با پیش‌بینی قبلی (مبلغ 279 ریال) خبر  از تعدیل مثبت 62 درصدی دارد. 
«شاوان» بیشترین تغییر در حجم محصولات را از بابت بنزین معمولی با رشد بیش از 53درصدی در تولید به ثبت رسانده است.
با اين حال به موجب صورت‌های مالی  اخیر، زیان انباشته شرکت بیش از نصف سرمایه ثبت شده می‌باشد. در حالی که بازار سهام به زمان برگزاری مجامع پالایشگاه‌ها نزدیک می‌شود همچنان سهامداران این گروه با بلاتکلیفی در مورد وضعیت معاملاتی سهام خود مواجه هستند. در گروه غذایی دیروز سرانجام نمادهای تولید‌کننده روغن خوراکی به بورس بازگشتند؛ صنعتی بهشهر با 119درصد رشد و مارگارین با 70درصد رشد بازگشایی شدند. این امر در حالی صورت گرفت که نماد توسعه صنایع بهشهر و سرمایه‌گذاری گروه بهشهر با صف فروش همراه بودند. در گروه شیمیایی دیروز دبیر شورای تولیدکنندگان پودر شوینده با بیان اینکه افزایش نرخ ارز مرجع تاثیری در تولید این صنعت ندارد، گفت: در صورت تامین نقدینگی کافی، امکان افزایش تولید پودر شوینده به اندازه 4 برابر نیاز کشور وجود دارد.
جمشید فروزش در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به مشکل تامین نقدینگی در شرکت‌های تولیدکننده پودر شوینده، گفت: برای افزایش تولید باید کشش لازم در بازار وجود داشته باشد که رشد بازارهای صادراتی در این زمینه کمک کننده است. 
وی در مورد احتمال قیمت‌گذاری جدید پودر شوینده نیز گفت: اخيرا تقاضایی برای افزایش قیمت نداشته‌ایم و قیمت‌گذاری جدیدی نیز انجام نشده است. در گروه معدنی دیروز زغال‌سنگ شمال شرق در شفاف‌سازی خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاعیه قبلی ذکر شده در‌خصوص تعدیل مثبت در 6 ماهه دوم و پیش‌بینی سود کارخانه زغال‌شویی تا تعیین قیمت زغال‌سنگ و راه‌اندازی کارخانه زغال‌شویی قابل پیش‌بینی نبوده بنابراين موارد مذکور مورد تایید نمی‌باشد.
در گروه دارویی دیروز در حالی البرز دارو با صف فروش بود که یک مسوول این شرکت تاکید کرد رشد نرخ فروش محصولات دارویی به طور قطع تنها عامل اثرگذار بر سودآوری شرکت‌های فعال صنعت دارو همچون البرز دارو نیست، بلکه متغیرهای دیگری همچون رشد قیمت مواد اولیه مورد نیاز، افزایش حجم عملیات تولید و به تبع آن رشد هزینه‌های مالی نیز در این فرآیند موثر واقع می‌شوند.مدیر مالی شرکت البرز دارو با بیان این مطلب در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: تحقق همه عوامل عنوان شده می‌تواند در نهایت منجر به تعدیل مثبت سود هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 92 «دالبر» گردد. از این رو پس از بررسی آثار عوامل مختلف و نهایی شدن این امر، اطلاعات لازم طی روزهای آتی روی سامانه کدال قابل مشاهده خواهد بود.
در گروه انفورماتیک، شرکت داده‌پردازی ایران مبلغ 743 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده و در دوره سه ماهه موفق به پوشش 29 درصد از این مبلغ شده است. «مداران» که در پیش‌بینی قبلی به ازای هر سهم مبلغ 754 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده بود علت تعدیل منفی را تغيير در سود تقسيمي حاصل از شرکت سرمايه‌پذير (شرکت توسعه ريز‌کامپيوتر ايران) به منظور ايجاد هماهنگي با گزارش توجيهي افزايش سرمايه اعلام نموده است. 
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات به 196میلیارد تومان رسيد و 68/14 درصد آن را معاملات 6/79 میلیون سهم تاپیکو تشکیل داد. از 246نمادی که روی تابلو رفتند 178نماد با کاهش قیمت و 62نماد با رشد ارزش معامله شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر