بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
مستطيل شيشه اي تالار

اختلاف در موج اصلاحی

در ابتدای صبح روز جاری معاملات تالار شیشه ای قوی آغاز گردید اما رفته رفته از این قدرت کاسته شد تا بورس همچنان سوار بر موج اصلاحی کوتاه مدت باشد اما در مقابل آنهایی که رشد چندانی را تجربه نکرده اند، چندان با اصلاح قیمت ها همراه نیستند
کد خبر : ۱۰۰۹۷۱
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 92.04.24 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 162 واحد افزایش به رقم 42471 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 631 واحد رشد عدد 95242 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 250 واحد صعود به رقم 54548 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2278 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با 53 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مخابرات ایران با 35 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، در ابتدای صبح روز جاری معاملات تالار شیشه ای قوی آغاز گردید اما رفته رفته از این قدرت کاسته شد تا بورس همچنان سوار بر موج اصلاحی کوتاه مدت باشد اما در مقابل آنهایی که رشد چندانی را تجربه نکرده اند، چندان با اصلاح قیمت ها همراه نیستند که از جمله این گروه ها می توان به پتروشیمی ها اشاره کرد.

طی معاملات امروز سهام شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی در حالی همراه با کلیت بازار در ابتدای روز با قدرتی مناسب در معاملات حاضر شدند که توان آنها در مقابل این موج اصلاحی به تدریج تحلیل رفت. با این حال سهام پتروشیمی ها در مقایسه با سایر گروه هایی که تا دامنه نوسان منفی و رسیدن به محدوده حداقلی مجاز روزانه قیمت ها افت کردند، مقاومت بهتری را از خود به نمایش گذاشتند.

"اخابر" و "همراه" نیز در شرایطی که رشد قیمتی قابل توجهی را شاهد نبودند و در عمل نسبت به رشد بقیه گروه های فعال در بازار جا مانده اند، به دلیل حجم بالای سهام و نیز نسبت پایین P/E در مقایسه با بازار، نشان داده اند تا سهامدار عمده آنها نخواهد قیمت سهم رشد کند، روند پرقدرتی را در معاملات این سهم ها شاهد نخواهیم بود. در نتیجه صف های خرید روزهای اخیر آنها جمع آوری شد و قیمت سهام مذکور وارد دامنه نوسان منفی شد.

گروه دارویی نیز به دو دسته تقسیم شدند، برخی از نمادها همچون "دالبر" به خاطر اعلام تعدیل مثبت عایدی سهام متوقف شدند و مابقی نیز منتظر نهایی شدن گزارش های عملکرد سه ماهه هستند. در نتیجه سهم هایی که رشد قیمتی بیشتری داشتند، اصلاح کوتاه مدت دارند. اما مابقی که رشد قیمتی قابل توجهی نداشتند، همچنان می توانند به روند مثبت خود ادامه دهند.

در میان بانکی ها نیز بانک تجارت پیرو لیدری "وبصادر" به دنبال جبران عقب افتادگی خود است، از این رو بانک های صادرات و تجارت در دامنه نوسان مثبت قیمت ها به ترتیب معاملات پرحجم 26 میلیونی و 34 میلیونی را به نظاره نشستند و حجم تقاضای خرید این دو سهم بانکی موجب تشکیل صف های میلیونی خریداران در دو نماد مذکور گردید.

سهام فلزات اساسی نیز به دلیل ثبات نسبی قیمت های جهانی در محدوده های قبلی، رونق اندک بازار محصولات آنها و نیز حرکت بهای دلار بر مدار نزولی، چندان خبرساز نیستند و تنها در محدوده ای خاص نوسان قیمت های خود را دنبال می کنند.

اهالی تالار معتقدند در این شرایط که بازار به روند نوسانی خود ادامه می دهد، به احتمال زیاد این تک سهم ها هستند که می توانند میان دار بورس باشند؛ وگرنه بعید به نظر می رسد معامله گران شاهد لیدری صنعتی بزرگ باشند.

این روزها سازمان بورس نیز تلاش می کند با درخواست از شرکت ها به ویژه آنهایی که رشد قیمتی سهام بیشتری داشتند، برای ارایه گزارش های شفاف سازی وضعیت کنونی را از بروز رفتارهای هیجانی دور کند. بطوریکه امروز شاهد انتشار اطلاعیه جدید از سوی "واتی" و نیز "ثنوسا" جهت افزایش شفافیت پیرامون دلایل رشد سریع قیمت سهام آنها بودیم.

بطوریکه مدیران این شرکت ها در گزارش های اخیر خود بر عدم وجود شواهد و مستنداتی دال بر امکان تغییر در عایدی هر سهم تأکید می کنند.

در مجموع بازار سهام کار خود را با روندی مثبت و البته با نوسان اندک شاخص کل به پایان رسانید تا در هدف های بعدی حرکت تکنیکالی خود، بتواند به کانال 63 هزار واحدی دست یابد.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز کم نوسان افت و خیز زیر یک درصد قیمت ها را شاهد بوده و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل آبان ماه 92 به یک میلیون و 675 هزار تومان افت کرده است.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم اکنون به بهای یک میلیون و 95 هزار تومان خرید و فروش می شود و هر دلار به بهای 3270 تومان مورد معامله قرار می گیرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر