بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۳
کد خبر : ۱۰۱۱۷۹
فارس- ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تشریح دلایل صادر نشدن مجوز جدید کارگزاری از سال 85 و سخت‌ شدن شرایط رتبه‌بندی آنان پرداخت و گفت: در مقایسه با بورس‌های دنیا، کارگزاری‌‌های ایران مانند دکان اداره می‌شدند.

علی صالح‌آبادی در مورد دلایل صادر نشدن مجوز جدید تاسیس کارگزاری از سال 85 اظهار كرد: مجوز کارگزاری در حوزه بورس اوراق بهادار از سال 1385 صادر نشد، اما بعد از تشکیل بورس کالا با تصویب هیات‌مدیره سازمان، 10 مجوز جدید کارگزاری در حوزه بورس کالا صادر شد.
وی ادامه داد: مجوز این کارگزاری‌ها پس از تكميل مدارک‌شان، ارائه شد، اما در این مدت مجوزی برای تاسیس کارگزاری جدید بورس اوراق بهادار صادر نشده است.
صالح‌آبادی با اشاره به اینکه اقدام به رتبه‌بندی کارگزاری‌ها کرده‌ایم، گفت: یکی از مشکلاتی که وجود داشت عدم تبیین توقع سازمان از کارگزاری‌ها بود، به طوری که بسیاری از شرکت‌های کارگزاری استاندارد و مشخصه‌های یک کارگزاری فعال را نداشتند.
ريیس «سازمان» گفت: میزان سرمایه، تعداد نیروی انسانی حرفه‌ای، فضای فیزیکی دفاتر، هیات مدیره دارای صلاحیت و امتیازهای لازم، دارا بودن سیستم حسابداری و سایت اینترنتی، سیستم بایگانی اسناد و مدارک و حجم معاملات از جمله مواردی بود که در رتبه‌بندی کارگزاری‌ها مدنظر قرار گرفت.
وی افزود: در این میان حجم معاملات مبنا قرار گرفت و بین 10 تا 15 معیار و با در نظر گرفتن حداقل و حداکثر امتیاز برای رتبه‌بندی کارگزاری‌ها اعمال شد.
صالح‌آبادی با اشاره به اینکه پیش از این کارگزاری‌ها وضعیت مناسب و استاندارد لازم را نداشتند، گفت:‌ بنابراین با استفاده از تجربیات دیگر کشورها از جمله بورس مالزی اقدام به کیفی‌سازی کارگزاری‌ها کردیم.
وی ادامه داد: مطالعه‌ای که در بورس مالزی انجام دادیم متوجه شدیم که آنان در سال 86 با 35 کارگزاری روزانه حدود 400 میلیارد تومان -براساس پول ایران- معاملات دارند.
ريیس «سازمان» در ادامه سخنان خود درباره سفر خود به کشور مالزی توضیح داد: از ما سوال شد که چند کارگزاری در ایران دارید که پاسخ دادیم 87 کارگزاری و با تعجب آنان مواجه شدیم، در حالی که حجم معاملات آن زمان ما نزدیک به 10 میلیارد تومان در روز بود و این حجم کارگزاری در مقايسه با معاملات بورس مالزی بسیار کمتر بود.
صالح‌آبادی با اشاره به اینکه برخی کارگزاری‌ها در کشور ما مانند دکان و مغازه اداره می‌شدند، گفت: در کشور مالزی کارگزاری‌ها در آن سال همانند شعبه‌های بزرگ فعلی بانک‌ها تشکیلات گسترده‌ای داشتند و سیستم‌های پیشرفته‌ای به کار می‌گرفتند.
به جای افزایش کارگزاری، استاندارد را بالا بردیم
صالح‌آبادی افزود: با تدوین یک استراتژی سعی کردیم تا به جای افزایش کارگزاری‌ها استانداردهای آنان را بالا ببریم؛ به عبارت دیگر برای انجام این کار باید درآمدشان را تقویت می‌کردیم، به طوری که به آنها اجازه دادیم، با رساندن خود به رتبه‌های برتر در دیگر بورس‌ها به فعالیت بپردازند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون کارگزاری‌ها با رتبه‌های الف، ب، ج، د و هـ تقسیم‌بندی شده‌اند؛ در سال 87 شش کارگزاری رتبه الف را کسب کردند و پس از اينكه بورس‌ها توسعه یافتند به آنان مجوز معاملات بیشتری داده شد.
ريیس «سازمان» با بیان اینکه هم‌اکنون 110 کارگزاری در ایران داریم، گفت: کارگزاری‌هایی که در اوراق بهادار موفق به کسب رتبه الف شده‌اند، در دیگر بورس‌ها مجوز فعالیت گرفتند.
صالح‌آبادی افزود: پس از مدتی دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاری‌ها سخت‌تر شد و در فاز دوم شرایط بیشتری برای کسب رتبه الف اعمال شد که برخلاف انتظار ما از مجموع 110کارگزاری 40 کارگزاری در سال 90 داراي رتبه «الف» شدند.
وی درباره انحلال کارگزاری‌ها گفت: اگر کارگزاری‌هایی که در رتبه گروه «د» و «هـ‌» قرار دارند، ظرف مدت شش ماه ارتقا پیدا نکنند، منحل شده و امتیاز کارگزاری به گروه‌های دیگر داده می‌شود، تا آن را ارتقا دهد.
ريیس سازمان بورس اوراق بهادار افزود: کارگزاری‌هایی که در رتبه «د» و «هـ» بودند به دو دسته تقسیم شدند، عده‌ای شرایط‌شان بهتر شد و مجوزها‌شان حفظ شد و عده‌ای هم که دانش و توان ارتقا را نداشتند، بيشتر، سهام‌شان به عده‌ای دیگر داده شد كه به اين ترتيب حداقل 15 کارگزاری به این صورت منحل و دوباره ارتقا یافتند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر