بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۱
کد خبر : ۱۰۱۲۹۵
دادوستد صندوق‌ها طي هفته گذشته برخلاف هفته ماقبل با زيان بيشتر صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري رو به رو بود.  
دادوستدهاي صندوق‌ها هفته گذشته با اندكي تعديل با بازدهي كمتري نسبت به هفته ماقبل ادامه يافت و صندوق راهنما با 3/9 درصد بازدهي توانست در صدر جدول قرار گيرد. در مبادلات هفته گذشته برخلاف روند هفته ماقبل كه بازار بيشتر سير صعودي داشت، تنها 18 صندوق توانستند بازدهي مثبتی داشته باشند. 
البته فاصله ديگر صندوق‌ها همانند هفته ماقبل با جايگاه ابتدايي محسوس بود؛ به طوري كه تدبيرگر سرمايه با 2/4 درصد در جايگاه دوم قرار گرفت و فارابي با 4 درصد، نوين با 7/3 درصد و رفاه با 5/2 درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند.  
البته 28 صندوق در شرايطي بالاي شاخص كل بازار قرار گرفتند كه عدد بازدهي شاخص كل، منفي 5/0 درصد شد. 37‌صندوق نيز پايين‌تر از شاخص كل بازار قرار گرفتند كه البته به جز 2 صندوق اميد سهم و آرين كه آماري براي مبادلات هفته گذشته آنها اعلام نشد، كارگزاري بانك صادرات ايران با منفي 7/3 درصد در پايين ترين رتبه جدول قرار گرفت. همچنين بورس بيمه با 4/3- درصد و نوانديشان با 3/3- درصد با بيشترين زيان رو‌به‌رو شدند. از سوي ديگر صندوق كاريزما، عقيق، توسعه فردا و نيكان پارس از جمله صندوق‌هايي بود كه پس از شاخص كل با زيان رو به رو شدند. نكته جالب توجه بازار در هفته گذشته اين بود كه صندوق ايساتيس نه با بازدهي رو‌به‌رو شد و نه با زيان تا در جايگاه نوزدهم جدول معاملات صندوق‌ها قرار گيرد. 
در يك ماه گذشته نيز بيشترين بازدهي را صندوق فارابي با 9/24 درصد به خود اختصاص داد. كاريزما با فاصله اندكي با 24 درصد بازدهي، توانست در جايگاه دوم قرار گيرد. البته مشترك آسمان و نوين  هر كدام با 1/23 درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. اين در شرايطي بود كه مشترك آسمان يكم نيز با 3/22 درصد در جايگاه پنجم قرار گرفت. كم‌بازده‌ترين بازدهي را طي يك ماه اخير صندوق آرين با 2/1 درصد به نام خود ثبت كرد تا توسعه بازار سرمايه و نوانديشان نيز هر كدام با 9/1 درصد در جايگاه‌هاي بعدي قرار گيرند. كارگزاري بانك تجارت با 2 درصد و بيمه دي با 7/2 درصد نيز جزو صندوق‌هاي كم‌بازده طي يك ماه گذشته لقب گرفتند. 
البته شاخص كل بازار كه پس از تحركات مثبت قابل‌توجهي، افت و خيز معناداري در يك هفته گذشته را تجربه كرده بود، در يك ماه گذشته با كسب 4/13 درصد همراه بود. بررسي سه ماهه نشان مي دهد شاخص با بازدهي 1/33 درصد رو‌به‌رو بوده و در شش ماه گذشته نيز بازدهي 4/41 درصد را به خود اختصاص داده است.
نكته جالب توجه آمار اعلام شده توسط صندوق‌ها اين است كه در حالي شاخص طي يك سال گذشته با بازدهي 6/115 درصد رو‌به‌رو شده كه بازدهي 14‌صندوق طي يك سال گذشته بالاتر از رقم اعلام شده شاخص است؛ به طوري كه بورسيران با 7/190 درصد طي يك سال اخير پربازده‌ترين صندوق سرمايه‌گذاري بوده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر