بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۳
کد خبر : ۱۰۱۴۸۴
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز شاهد ادامه اقبال معامله‌گران به گروه پتروشیمی به ویژه تولید‌کنندگان اوره بود.

در بازار دیروز در حالی شاخص کل بورس با رشد 228 واحدی مجددا به مرز 55هزار واحد بازگشت که  معامله‌گران شاهد اعلام تاثیرات تصمیم نمایندگان ویژه ريیس‌جمهوری در افزایش نرخ اوره بودند.
بر‌اساس نامه نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در تاریخ 25 تیرماه، قیمت فروش کود اوره افزایش یافته که این امر تاثیر مثبتی را بر شرکت‌های این گروه برجای گذاشته است. به اين ترتيب نرخ اوره تحویل به دولت از کیلویی 350 به 620 تومان رسید. 
با اعلام این تصمیم دیروز پس از شرکت پتروشیمی کرمانشاه، شرکت‌های پردیس، خراسان و شیراز نیز به شفاف‌سازی تاثیر این تصمیم پرداختند.
شرکت پتروشیمی پردیس در نامه‌ای اعلام کرده به علت افزایش نرخ کود اوره با فرض ثابت ماندن سایر عوامل سود هر سهم شرکت برای سال مالی منتهی به اسفند 92 مبلغ 443 ریال افزایش خواهد یافت.
«شپدیس» که پیش از این برای هر سهم در سال مالی 92 مبلغ 3773 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده بود و در دوره 3ماهه نخست 22 درصد از آن را محقق نموده بود در اطلاعیه اخیر خبر از تعدیل مثبت نزدیک به 12 درصدی داده است.
در همین حال دیروز پتروشیمی خراسان نیز در اطلاعیه‌ای خاطرنشان کرد که با توجه به تحویل 95هزار تن از 275هزار تن تعهد این شرکت افزایش قیمت اوره در مورد باقیمانده تعهد 192ریال سود بیشتر برای خراسان به همراه می‌آورد. پتروشیمی شیراز نیز اعلام کرده است این تصمیم 181ریال بر سود شرکت تاثیر دارد. این در حالی است که شیراز سال آینده با راه اندازی طرح توسعه خود می‌تواند در سال نخست به تولید بیش از یک میلیون تن اوره امیدوار باشد. 
در گروه پتروشیمی همچنین پتروشیمی مارون سود هر سهم سال مالی جاری خود را از 5092 ریال به 6118 ریال افزایش داده است و با تعدیل مثبت 20 درصدی روبه‌رو‌ شده است. 
علت تعدیل مثبت شرکت ناشی از افزایش درآمد فروش صادراتی ناشی از تسعیر دلار و افزایش سود حاصل از سرمایه‌گذاری ناشی از افزایش سود پتروشیمی لاله است؛ مبلغ 150 میلیارد تومان (به ازای هر سهم مبلغ 375 ریال) از پیش‌بینی سود سال مالی 92، بابت سهم شرکت پتروشیمی مارون از سود قابل تقسیم سال 92 شرکت پتروشیمی
لاله است. 
در سه ماهه واقعی بیش از 106 میلیون دلار صادرات داشته است که با نرخ دلار 3521 تومان تسعیر شده است.
در بازار دیروز همچنین معامله‌گران در تحولات کلان شاهد ادامه شرایط مناسب در حوزه سیاست خارجی بودند. دیروز  روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای با ابراز تعجب از تغییر موضع بی‌سابقه کنگره آمریکا درباره ایران، این اقدام را یک اقدام دیپلماتیک خوب برای آمریکا و ایران خوانده و گفته است کنگره معمولا در هر تابستان لایحه‌ای را با هدف تشدید تحریم‌های ایران به کاخ سفید می‌فرستاد، صرف‌نظر از اینکه کاخ سفید این لایحه را مناسب یا غیرمناسب می‌دانست، اما در سال‌جاری میلادی، اعضای کنگره سنت‌شکنی کردند و لایحه تحریم‌های سالانه را به تعویق
انداخته‌اند.
کنگره اعلام کرده که تعویق تهیه لایحه تحریم‌ها علیه ایران، یک روزنه دیپلماتیک خوب برای آمریکا و ایران است؛ ريیس‌جمهور جدید ایران در‌ماه آگوست دولت را به‌دست می‌گیرد و دور بعدی مذاکرات بین‌المللی هسته‌ای نیز در‌ماه سپتامبر (یک‌ماه بعد از مراسم تحلیف روحانی) برگزار می‌شود.
در همین حال در تحولات اقتصادی وضعیت بازار ارز و طلا مورد توجه معامله‌گران بود؛ کاهش بهای دلار و طلا روند انتقال نقدینگی از این بازارها به بازار سهام را امکان پذیر کرده است. در همین حال جو بازار دیروز به شدت تحت تاثیر برگزاری مجامع نیز بود. شمار قابل ملاحظه‌ای از مجامع در روز گذشته و امروز برگزار خواهند شد و از این رو جو بازار تحت تاثیر نتایج این مجامع پر تعداد قرار دارد.
در گروه فولادی، مجمع فولاد مبارکه روز شنبه به تقسیم سود 65تومانی منجر شد. در این گروه، شرکت فولاد آلیاژی ایران برای هر سهم  در سال مالی منتهی به اسفند 92 بر اساس عملکرد واقعی دوره 3 ماهه مبلغ 830 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در دوره 3 ماهه نخست موفق به پوشش 12 درصد از آن شده است.
در گروه تصفیه نفت، نفت بهران برای هر سهم 268تومان سود نقدی کنار گذاشت. شرکت نفت شیراز نیز دیروز 80تومان سود را تقسیم کرد.
در گروه سیمانی، شرکت سیمان فارس با سرمایه 23 میلیارد تومانی خود در گزارش 3 ماهه اول سال مالی از پوشش 31 درصدی سود هر سهم پس از کسر مالیات به مبلغ 223 ریال خبر داده است. این در حالی است که این شرکت توانسته در 3 ماهه اول به اندازه نیمه نخست سال گذشته سود خود را پوشش دهد.
در گروه هلدینگی، گروه توسعه ملی (وبانک)سهامداران خود را با سود ناچیز 140ریالی و افزایش سرمایه 39درصدی از محل سود انباشته راهی خانه کرد. در این گروه، معادن و فلزات اما با تقسیم سود هزار ریالی شگفتی آفرید.هر چند معادن و فلزات بخش عمده‌ای از سود را در آینده صرف افزایش سرمایه خواهد کرد، اما سهامداران میان دریافت سود یا حضور در افزایش سرمایه فرصت انتخاب دارند.
در گروه شیمیایی، دیروز نماد پاکسان برای اعلام تعدیلی دیگر متوقف شد.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که البته رسیدن شاخص به مرز 55هزار واحد در آن بر میزان عرضه‌ها افزود. دیروز ارزش معاملات به 233میلیارد تومان رسید که 17درصد آن را معامله 3/52 میلیون حق تقدم هلدینگ نفت و گاز پارسیان تشکیل داد. از 221نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز 110نماد با کاهش قیمت و 106نماد با رشد ارزش 
معامله شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر