بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶
کد خبر : ۱۰۱۴۹۱
شرق: بازار خودرو «شل» شد. اين اصطلاحي است که فعالان بازار در وصف حال اين روزهاي خودرو مي‌گويند. افت دلار تا سه‌هزارو50تومان در اولين روز هفته جاري بازار پررونق خودرو را شل کرد. بي‌رونقي و شلي بازار روز دوم هم ادامه يافت با اين حال فعالان بازار خودرو معتقدند اين وضعيت باثبات دلار به‌زودي به پايان مي‌رسد. وقتي که در مورد «به زودي» جويا مي‌شوم، اغلب معامله‌گران خودرو به پايان هفته جاري اشاره مي‌کنند. اما هر چه بيشتر در بازار مي‌چرخم خبري از ارزاني خودرو نيست و اين را فروشندگان خودرو نيز معترفند.
 با اين حال هم‌اکنون، هم فروشندگان و هم خريداران، منتظر دلار هستند که ببينند تا کجا پايين مي‌آيد و کي خيال ايستادن دارد. هفته گذشته که دلار در مسير نزول افتاد چنين داغي بر دل واردکنندگان گذاشت که ديگر توان تجربه داغي ديگر را ندارند. چند روز پيش به دليل افت نرخ دلار، قيمت خودروهاي وارداتي در بازار آزاد به کمتر از نرخ‌هاي نمايندگي‌هاي فروش افتاد و همگان را حيرت‌زده کرد. اين‌بار هم که دلار ناگهان بيش از 200تومان در يک روز افت کرد، خريداران و فروشندگان اين بازار سعي مي‌کنند محتاط‌تر از گذشته گام بردارند. در نتيجه اين احتياط بود که بازار شل شد و بي‌خريدار ماند.
 حسني، يکي از فعالان بازار در گفت‌وگو با «شرق» از حال و هواي اين روزهاي خودرو مي‌گويد: «بازار خودرو چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته را به خوبي سپري کرد. در اين دو روز فروش خودرو نسبت به روزهاي ابتدايي سال‌جاري خوب بود به‌طوري که هر نمايشگاه‌دار روزي هفت تا هشت خودرو فروخت. اما اين دو روز خوب با افت قيمت دلار به پايان رسيد. در حال حاضر، همه دست نگه داشته‌اند تا ببينند قيمت دلار چه مي‌شود.» او ادامه مي‌دهد: «باور عمومي اين است که قيمت خودرو به دليل افت دلار با کاهش مواجه مي‌شود.» اما او نظر ديگري دارد. مي‌گويد: «قيمت خودرو از رقم‌هاي فعلي کمتر نمي‌شود مگر اينکه توليدکنندگان نتوانند ميزان عرضه فعلي را نگه دارند. از اين‌رو در صورتي که عرضه با کمبود مواجه شود، افزايش قيمت خودرو حتمي است.»
اين فعال بازار خودرو هر چه بيشتر به سخنانش ادامه مي‌دهد به همان اندازه اميد به گراني خودرو نيز بيشتر نمود مي‌يابد. او به عيدفطر و تعطيلات تابستان اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «در اين روزها قيمت خودرو افزايش مي‌يابد زيرا مردم در اين روزها به سفرهاي تابستاني مي‌روند و به همين دليل گراني خودرو چندان دور از انتظار نيست.»
به جز اين بازار، شاهد عرضه خودروهاي داراي استاندارد يورو4 هم هست که از اول تيرماه در بازار عرضه شده‌اند. جالب است بدانيد قيمت خودروهاي يورو2 با يورو4 فرقي با هم ندارند. حسني علت اين موضوع را به اين شکل توضيح مي‌دهد: «خودروهاي يورو4 به تازگي به بازار عرضه شده‌اند و مردم شناخت درستي از اين موضوع ندارند براي همين هر دو خودرو با نشان استانداردهاي متفاوت با قيمتي يکسان معامله مي‌شوند. در صورتي که فروشندگان هم بخواهند، خودروهاي يورو4 را با قيمت بالاتري بفروشند، خريداري وجود ندارد چرا که استاندارد بالاتر براي مردمي که پول ندارند معنا ندارد.»
از اتفاقات ديگر اين روزهاي بازار کمياب‌شدن خودروهاي دوگانه‌سوز است. اگر هم خودرو دوگانه‌سوزي يافت شود،‌گران است. براي نمونه قيمت پژو پارس بنزيني 34 تا 8/34‌ميليون‌تومان است در حالي‌که نمونه دوگانه‌سوز آن حدود 36‌ميليون‌تومان به فروش مي‌رسد. در حال حاضر خودروهاي دوگانه‌سوز سمند، پژو پارس و 405 به نسبت ساير خودروها کمياب‌تر هستند.  خبر ديگري که در بازار خودرو شنيده مي‌شود، کمبود خودروهاي اتوماتيک است. بازاريان مي‌گويند، در حال حاضر دنده اتوماتيک ال90 در بازار موجود است و دنده اتوماتيک ساير خودروها يا موجود نيست يا اگر باشد بسيار‌گران‌است.»
علت اين موضوع را که جويا مي‌شوم، مي‌گويند: «واردات گيربکس ساير خودروهاي دنده اتوماتیک با مشکل مواجه شده و به همين دليل توليد خودروهاي دنده اتوماتيک به جز ال90 با مشکل همراه شده است.»
قيمت خودرو ال90 دنده‌اي در حال حاضر در بازار حدود 35‌ميليون‌تومان است و اگر نوع اتوماتیک آن براي فروش موجود باشد، با کارت طلايي حدود 46‌ميليون‌تومان به فروش مي‌رسد. 
کم‌رونق‌ترين خودروها، کماکان خودروهاي خارجي هستند زيرا اين بازار در تعامل مستقيم با دلار است و حالا هم که بازار ارز دچار نوسان نزولي شده، خودروهاي خارجي با کمترين استقبال همراه شده است. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر