بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۶
کد خبر : ۱۰۱۹۶۸
 هديه لطفي: اولين روز كاري هفته در بازار فرابورس در حالي با رشد معاملات و صعود شاخص همراه بود كه اعلام خبر فهرست شركت‌هاي پذيرفته شده قابل معامله توسط صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در بازار دوم فرابورس، نويد از رونق هرچه بيشتر اين بازار دارد.

به گزارش خبرنگار ما، در بازار ديروز بيش از 62 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش 7/597 ميليارد ريال دادوستد شد و در نهايت شاخص ifex با 6/1 واحد رشد معادل 27/0 درصد به محدوده 5/618 واحد رسيد. بر پایه این گزارش ، به دنبال بازگشایی نماد ذوب‌آهن پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، بیشترین حجم معاملات به مبادلات 22 ميليون سهم اين شركت به ارزش 5/69 میلیارد ریال تعلق داشت، به طوری که قیمت هر سهم با رشد 11درصدی به نرخ 3164ریال رسید. پس از آن هم مبادله 5/12 میلیون سهم پتروشیمی خراسان به ارزش بیش از 108میلیارد ریال در جایگاه بعدی قرار گرفت و در پایان معاملات با رشد 9/4 درصدی هر سهم نرخ 8594 ریال را ثبت کرد، هرچند كه در نهايت صف خريد سنگين اين نماد پابرجا ماند.
در همین حال افرانت، با خرید و فروش 1579سهم کمترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و هر سهم با رشد کمی به نرخ 18هزار و 385ریال رسید. در بازار ابزارهای نوین مالی نيز بیشترین حجم مبادلات را اوراق اجاره امید با جابه‌جايي 86 هزار و 90برگه به خود اختصاص داد و پس از آن اوراق اجاره ماهان و اجاره مپنا در پله‌های دوم و سوم از این لحاظ نشستند. طبق پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی اوراق اجاره نفت پارس، برای پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق 7مرداد، متوقف شد. از سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت‌های نیرو سرمایه، تولیدی پمپ پارس، ذوب‌آهن اصفهان، توکاریل، افرانت پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 5 درصد، معامله شدند. 7 شرکت فرابورسی در پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری فهرست شرکت‌های پذیرفته شده قابل معامله توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار دوم فرابورس ایران اعلام شد.
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با «سنا» با بیان مطلب بالا گفت: بانک دی، بانک گردشگری، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز و شرکت توکاریل از شرکت‌های پذیرفته شده در بازار دوم فرابورس هستند که صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجوز خرید و فروش آنها را دارند. ایوب باقرتبار خاطرنشان کرد: این در حالی است که شرکت‌های پذیرفته شده در بازار دوم فرابورس ایران و همچنین آن دسته از شرکت‌هایی که برای نخستین‌بار عرضه می‌شوند، در صورت احراز شرایط، به این فهرست افزوده خواهند شد. عرضه بلوک 100درصدی تولید نیروی برق خلیج فارس افزون بر این، امروز بلوک 100 درصدی تولید نیروی برق خلیج فارس در بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود.
بر این اساس 340 میلیون سهم معادل 100درصد سهام شرکت تولید نیروی برق خلیج فارس به قیمت پایه هر سهم 21هزار و 34ریال و ارزش کل پایه 7 هزار و 151 میلیارد و 560 میلیون ریال به صورت نقد و اقساط در بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود. این میزان سهام به وکالت از سوی شرکت مادر تخصصی توانیر روی میز فروش می‌رود و خریدار 20 روز کاری از قطعی شدن معامله فرصت دارد 15 درصد مبلغ پیشنهادی خود را به حساب دولت واریز کند و بقیه را به صورت اقساط در مدت 6 سال بپردازد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر