بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
و اما سیمان قاین در حالی به لحاظ سود برآوردی در جایگاه دوم شرکت های هم گروه خود قرار دارد که طی عملکرد پایان خرداد ماه 92 با تحقق 5180 ریال سود با پوشش نزدیک به 57 درصدی همراه بوده و بیشترین میزان سود محقق شده را از خود نشان داده است.
کد خبر : ۱۰۲۱۲۶
با پایان یافتن فصل مجامع، شرکت ها یکی پس از دیگری اقدام به انتشار گزارش های سه ماهه نخست امسال کرده و بسیاری از گروه ها نیز با پوشش مناسب و تعدیل سود سهام همراه هستند.

به گزارش بورس نیوز، گروه سیمانی از نمونه هایی است که به دلایل مختلف طی سه ماهه نخست امسال عملکردهای مطلوبی را از خود به نمایش گذاشته اند.

در جدول زیر شرکت های سیمانی را مورد بررسی قرار داده ایم تا مقایسه ای ساده میان عملکرد آنها صورت دهیم.


در میان شرکت های سیمانی، "سبهان" با اعلام سود 9276 ریالی به ازای هر سهم بالاترین میزان عایدی را برای سال مالی 92 خود اعلام کرده و از این منظر در جایگاه نخست قرار دارد. سیمان قاین و سیمان اصفهان نیز به ترتیب 9134 و 2861 ریال سود را برای این سال مالی برآورد کرده اند.

و اما سیمان قاین در حالی به لحاظ سود برآوردی در جایگاه دوم شرکت های هم گروه خود قرار دارد که طی عملکرد پایان خرداد ماه 92 با تحقق 5180 ریال سود با پوشش نزدیک به 57 درصدی همراه بوده و بیشترین میزان سود محقق شده را از خود نشان داده است.

اعمال افزایش نرخ فروش سیمان مطابق نامه انجمن صنفی این صنعت و نیز برآورد فروش دارایی های غیر مولد شامل 35 قطعه زمین و 11 باب ساختمان مسکونی و اداری به مبلغ 40 میلیارد ریال مهمترین دلایل پیش بینی این میزان سود در "سقاین" می باشد.

اما با نگاهی دیگر به این جدول قابل مشاهده است که سیمان خاش بیشترین میزان رشد سود سهام را طی این دوره عملکردی نسبت به دوره مشابه سال قبل از خود به نمایش گذاشته، بطوریکه سود 148 ریالی محقق شده طی سه ماهه اول سال مالی 91 با رشد بیش از 245 درصدی به 511 ریال طی دوره مشابه در سال جاری رسیده است.

سیمان بهبهان نیز پس از "سخاش" با افزایش حدود 202 درصدی این عملکرد در بودجه پیش بینی شده سال مالی 92 در مقایسه با سال مالی قبل از آن، بالاترین نرخ رشد سود هر سهم را طی دوره سه ماهه اول از خود نشان داده است. سیمان نی ریز نیز در این مقایسه با رشد 177 درصدی جایگاه سوم را در اختیار دارد.

اما در میان شرکت های گروه مذکور شرکت های سیمان داراب و اصفهان تنها مواردی هستند که عملکرد میان دوره ای آنها طی سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب حدود 30 و 18 درصد افت را نشان می دهد.

در بیان دلیل این کاهش سود تحقق یافته می توان به کاهش حدود 12 درصدی مقدار فروش سیمان داراب با وجود افزایش 4 درصدی مقدار تولید و 13.5 درصدی مبلغ فروش این شرکت اشاره کرد. البته در کنار آن، کاهش حدود 52 درصدی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها از حدود 74 میلیارد به حدود 36 میلیارد ریال در شرکت سیمان داراب از دیگر دلایل این میزان افت بوده است.

طبق بررسی های به عمل آمده کاهش 18 درصدی سود سه ماهه سال مالی 92 سیمان اصفهان در مقایسه با دوره مشابه سال مالی 91 آن مربوط به کاهش 94 درصدی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها بوده، چراکه مقدار تولید و فروش و نیز مبلغ فروش انواع محصولات سیمانی در این کارخانه تولیدی برای سال جاری با رشد همراه بوده است.

در پایان این گزارش می افزاید، این عملکردها در حالی از شرکت های سیمانی مشاهده می شود که آثار ناشی از افزایش نرخ ها تنها طی خرداد ماه در فروش آنها اعمال شده است. از این رو به نظر می رسد طی گزارش های میان دوره ای بعدی بتوان موج جدیدی از ارایه تعدیل مثبت عایدی و رشد قیمت سهام گروه مذکور را شاهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر