بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۶
کد خبر : ۱۰۲۲۰۷
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز دوشنبه در اتفاقی نادر در حالی که شرایط مثبتی داشت با بازگشایی نماد هلدینگ خلیج فارس تن به افت داد.
روز دوشنبه معامله‌گران در شرایطی که بازار مثبتی را تجربه می‌کردند شاهد انتشار پیام ناظر معاملات برای بازگشایی نماد هلدینگ خلیج فارس بودند. فارس در حالی به تابلو بازگشت که گزارش پیش‌بینی سود شرکت برای سال مالی منتهی به 31/3/93تنها به صورت پیش‌نویس و تنها با امضاي مدیرعامل منتشر شده و اطلاعات مندرج در آن کاملا غیر اتکا به نظر می‌رسد. در همین حال انتشار همزمان اطلاعات ارسالی در سایت نیز اگر چه برای سهامداران امری قابل تقدیر است زيرا بلافاصله اطلاعات پس از ارسال در ساعت 8شب روز ششم مرداد ماه در سایت کدال در دسترس بوده است و نماد آن نیز باز شده اما سهامداران انتظار دارند که دیگر شرکت‌ها از جمله پالایشگاه‌های متوقف بورسی که برخي بیش از 7ماه از توقف آنها می‌گذرد و بارها اطلاعات خود را ارسال کرده‌اند نیز حداقل شاهد انتشار اطلاعات خود در سایت کدال باشند.
نگاهی به اطلاعات هلدینگ خلیج فارس نشان می‌دهد به‌رغم تعدیل منفی این شرکت، پتانسیل‌های قابل ملاحظه‌ای در این مجموعه وجود دارد. براساس اطلاعات منتشره خلیج فارس سود سال مالی منتهی به 31/3/92 را از یک هزار و 783ریال به 776ریال و سود سال مالي منتهي به 31/3/93نیز معادل 921ریال اعلام شده است. در این میان نگاه دقیق به اطلاعات مندرج در پیش بینی سال 93نکاتی را به نمایش می‌گذارد. براساس این نکات، پتروشیمی نوری (برزویه) بزرگ‌ترین آروماتیک جهان با پیش‌بینی فروش 8هزار و 900میلیارد تومان تنها 180میلیارد تومان سود پیش‌بینی کرده است که حاشیه سودی نزدیک به 2درصد است. این در حالی است که برزویه با 4/5میلیون تن ظرفیت که 1/2میلیون تن آن در بازار عرضه شده و بقیه به پخش و پالایش به عنوان افزودني هاي بنزين و گازوئيل(برش سنگين و ريفرميت) واگذار می‌شود نمی‌تواند از بدترین پالایشگاه‌های نفتی نیز حاشیه سود کمتری داشته باشد. این در حالی است که پتروشیمی اصفهان تنها با تولید 160هزار تن محصول مشابه برزویه در سال 91 بیش از 200میلیارد تومان سود داشته است. در شرکت بوعلی نیز این شرکت با 3هزار و 100میلیارد تومان فروش، 89میلیارد تومان سود پیش‌بینی کرده است. این سود حتی کمتر از فرض سود بانکی روی خواب 20درصد وجوه فروش شرکت در حساب بانکی است. در مورد پتروشیمی بندرامام (ره) نیز وضعیت کاملا مشابه شرکت‌های دیگر گروه است. این شرکت با ابعاد چند برابری واحدهای پتروشیمی دیگر با 7هزار و 330میلیارد تومان فروش، 537 میلیارد تومان سود پیش‌بینی کرده است این در حالی است که اراک با فروش 730هزار تن محصول، سود عملیاتی 160میلیاردتومانی را گزارش کرده است. اين در حالي است که بندرامام شرکتی با 3/1میلیون تن فروش است.
در مورد پتروشیمی پارس با لحاظ 50درصد مالکیت پتروشیمی آریا ساسول سود شرکت هزار و 968میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، این در حالی است که فروش شرکت 5هزار و 330میلیارد تومان است. در بخش شرکت‌های یوتیلیتی نیز اطلاعات شگفت‌آور است زيرا یوتيلیتی فجر که در سال 91، 370میلیارد تومان سود عملیاتی داشته و تسعیر نرخ ارز را محاسبه کرده است. برای سال جاری 30میلیارد تومان سود پیش‌بینی کرده است. اين 
در حالی که برادر دو قلوي این واحد مبین، 600میلیارد تومان سود پیش‌بینی کرده است. بررسی اجمالی گزارش‌های هلدینگ خلیج فارس نشان از پتانسیل تغییرات جدی این شرکت در گزارش‌های سه ماهه دارد زيرا در سال مالی قبلی شرکت 2هزار میلیارد تومان زيان تسعیر نرخ ارز را شناسایی کرده و در سال جاری چنین هزینه‌ای در شرکت وجود ندارد. در همین حال، شرکت در سال جاری در تمام سال با حداقل ارز مبادلاتی به فعالیت خواهد پرداخت حال آنکه سال گذشته نيمي از سال را با ارز مرجع فعالیت کرده است، این در حالی است که فروش‌های این شرکت می‌تواند با ارز آزاد نیز در بازارهای جهانی صورت گیرد. در همین حال احتمال پذیرش شرکت‌های زیر مجموعه فارس در فرابورس نیز وجود دارد. بيشتر کارشناسان بازار در انتظار گزارش‌های تکمیلی و توضیحات بیشتری در مورد این هلدینگ و صورت‌های مالی آن در روزهای آتی هستند.
با بازگشایی نماد فارس و افت 13درصدی قیمت این نماد، شاخص شاهد 682واحد تاثیر منفی بود که همین امر نیز در نهایت موجب رقم خوردن افت 151واحدی شاخص کل در یک روز مثبت بود.
در بازار روز دوشنبه معامله‌گران شاهد تحولاتی در بخش کلان بودند در مسائل سیاسی آخرین هفته کاری دولت دکتر احمدی‌نژاد در حال طی شدن است که این امر گمانه‌زنی در مورد ترکیب کابینه آینده را تشدید کرده است. در مسائل سیاسی خارجی نیز لایحه تشدید تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران امروز در مجلس نمایندگان به رای گذاشته می‌شود و انتظار می‌رود به راحتی مورد تصویب قرار گیرد.
به گزارش رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا هفته جاری درباره لایحه سخت‌تر شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران رای‌گیری می‌کند.
براساس این گزارش، تصویب این لایحه منجر به کاهش بیشتر صادرات نفت ایران خواهد شد.
به گفته یک نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوریخواهان که اکثریت مجلس را تشکیل می‌دهند روز چهارشنبه لایحه‌ای را به رای خواهند گذاشت که هدفش کاهش روزانه یک میلیون بشکه صادرات نفت ایران در طول یک سال است.
انتظار می‌رود این لایحه به راحتی در مجلس نمایندگان تصویب شود اما بدون تصویب سنا بلافاصله تبدیل به قانون نمی‌شود. کمیته بانکداری سنا نیز باید نسخه مورد نظر خود را درباره این لایحه تا ماه سپتامبر ارائه کند.
به نوشته رویترز، تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان شکاف میان نمایندگان کنگره و کاخ سفید را در زمینه تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران افزایش خواهد داد.
در مسائل کلان بازار نیز هیات پذیرش بورس اوراق بهادار با پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) موافقت و نیز وضعیت انتقال سکاب و ارتباطات سیار از فرابورس به بورس را بررسی کرد.
اسماعیل درگاهی سرپرست پذیرش بورس تهران ضمن بیان مطلب فوق افزود: در جلسه هیات پذیرش در ششم مرداد ماه، تقاضای پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) مورد بررسی قرار گرفت. تقاضای پذیرش این شرکت دو هزار و 500 میلیارد تومانی متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (هلدینگ سیمانی وبانک) که در زمینه شرکت‌های سیمانی سرمایه‌گذاری می‌کند مورد موافقت هیات پذیرش قرار گرفت و به این ترتیب شرکت در فهرست نرخ‌های بازار دوم پذیرفته شد.
وی ادامه داد: شرکت سیدکو پس از نهایی شدن اقدامات ثبت نزد سازمان بورس و افشای اطلاعات در سامانه کدال می‌تواند نسبت به درج و در نهایت عرضه سهام اقدام کند.
وی درخصوص تقاضای انتقال شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها گفت: این شرکت که از اسفند سال 1390 با نماد سکاب در بازار اول فرابورس عرضه شده است، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد بر اساس زمان‌بندی مورد توافق با بورس، بازگشایی نماد شرکت یاد شده در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران در آینده‌ای نزدیک انجام شود.
وی با اشاره به پرونده‌های در جریان هیات پذیرش گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارویی تامین و صدر تامین 
(از هلدینگ‌های شستا) و نیز شرکت نفت سپاهان اقدامات مربوط به اخذ برخی مجوزها از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز افشای اطلاعات در سامانه کدال و درج امیدنامه در دست اقدام دارند. امیدواریم که راس زمان‌بندی مقرر عرضه سهام شرکت‌های یاد شده اتفاق بیفتد.
در صحنه اقتصاد جهانی نیز روز دوشنبه بازار جهانی فلزات پس از بازگشایی درگیر نوسان بود که در آخرین قیمت‌ها بهای مس به 6هزار و 778دلار رسید. بهای سه فلز آلومینیوم ،
روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 737دلار، یک هزار و 805دلار و دو هزار و 45دلار بود.
روز دوشنبه معامله‌گران شاهد فرو کش کردن اقبال معامله‌گران به گروه پتروشیمی و حرکت گروه معدنی و فلزی برای تصاحب صدرنشینی بازار بودند. در گروه پتروشیمی بازگشایی نماد فارس بر کل گروه تاثیر منفی گذاشت.
در گروه پتروشیمی، شازند روز دوشنبه پس از تعدیل سود از 2هزار و 203ریال به 2هزار و 796ریال بازگشایی شد که رشد 5درصدی را تجربه کرد، این شرکت در سه ماهه واقعی پوشش 29 درصدی سود داشته است. با این تعدیل گروه توسعه ملی مالک «شاراک» نیز در موقعیت تعدیل قرار می‌گیرد. پتروشیمی فن آوران نیز پس از تعدیل سود از 3هزار و 471ریال به 4هزار و 145ریال بازگشایی شد اما کشف قیمت آن صورت نگرفت. در این گروه خبرهای رسمی موضوع افزایش نرخ اوره را تایید کرده است. براساس گزارش خبرگزاري فارس، هیات دولت در 18 تیر ۹۲ مصوبه‌ای را ابلاغ کرده است که بر اساس آن قیمت فروش هر کیسه کود شیمیایی 50 کیلویی درب واحد تولید به 30 هزار و 625 تومان افزایش یافته است.
این در حالی است که سال گذشته قیمت هر یک کیسه 50 کیلوگرم کود اوره 17 هزار و 500 تومان بود.
هزینه حمل نیز معمولا کیسه‌ای 7 هزار تومان است و با این حساب هر کیسه کود اوره نزدیک به 40 هزار تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید.
در بازار روز دوشنبه معامله‌گران در گروه غذایی شامل جمع‌آوری صف فروش مینو بودند در این گروه همچنان بيشتر نمادهای معاملاتی شرایط ضعیفی را تجربه می‌کنند در گروه غذایی قاسم فلاحتی دبیر انجمن روغن خوراکی کشور، در مورد وضعیت ذخیره روغن در کشور و مشکلات ارزی اظهار كرد: با توجه به ابلاغیه جدید بانک مرکزی از اول مرداد ماه، کلیه کالاهای اساسی ارز 2470 توماني دریافت می‌کنند ولی در مقابل وزارت صنعت به دنبال این است که همچنان به دلیل شوک قیمتی که این کار در بازار دارد، برای کالاهای اساسی ارز 1226 توماني دریافت کند.
وی با بیان اینکه اختلاف بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، باعث بلاتکلیفی و سردرگمی تولیدکنندگان و واردکنندگان شده است، گفت: برای اختصاص ارز کالاهای اساسی تعریف مشترکی وجود ندارد و وزارت صنعت اعلام می‌کند که ارز 1226 توماني پرداخت کنید و دولت مابه‌التفاوت آن را می‌دهد ولی در مقابل بانک مرکزی معتقد است که باید ارز 2470 تومان را به صورت کامل پرداخت کنیم و بر همین اساس بین این دو تصمیم بلاتکلیف مانده‌ایم.
دبیر انجمن روغن با اشاره به اینکه وزارت صنعت در نظر دارد از یارانه‌ها برای تامین ارز واردکنندگان استفاده کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به 150 هزار تن روغن خام در گمرک منتظر دریافت ارز است و به دلیل بلاتکلیفی این مساله مدت‌ها است که در گمرک مانده است.
در گروه فلزی نمادهای فولاد مبارکه و ذوب آهن با صف خرید همراه شدند. این اقبال معامله‌گران موجب شد تا گروه فولادی پس از مدت‌ها از حاشیه خارج شود و گزارش‌های مناسب سنگ آهنی‌ها در این تغییر شرایط گروه بی‌تاثیر نبود.
در گروه سیمانی، سیمان قائن سود هر سهم سال جاری را ا ز 9134 ریال به 9650 ریال افزایش داده و در سه ماهه واقعی نیز 54 درصد پوشش داده است.در گروه ساختمانی سهام ارزان این گروه مورد توجه قرار گرفته است در این گروه سرمایه‌گذاری مسکن با تعدیل سود از 402ریال به 501ریال بازگشایی شد.
در گروه معدنی خبر واگذاری معادن سنگ آهن 2 و 3 گل گهر به سازمان تامین اجتماعی در حالی طی روزهای گذشته از سوی مدیر کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی مطرح شد که در مدت زمانی کوتاه این خبر توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تکذیب شد.
در همین ارتباط مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان کرد: توده‌های شش‌گانه معادن سنگ آهن گل گهر، یک مجموعه معادن یکپارچه بوده که واگذاری یا تفکیک کردن آنها امری خلاف قانون بوده و سوال‌برانگیز است، از همین رو به نظر می‌رسد به میان آمدن بحث واگذاری معادن 2 و 3 گل گهر به سازمان تامین اجتماعی چه از نظر قانونی و چه از منظر فنی چندان قابلیت اجرایی شدن نخواهد داشت.
اکبر نوروزی ادامه داد: از نظر قانونی پروانه بهره‌برداری کلیه معادن ياد شده تحت اختیار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بوده و حتی اگر قرار باشد واگذاری مالکیت در این معادن رخ دهد، به طور منطقی به صورت یکجا انتقال خواهند یافت.
وی در خصوص ایرادهاي فنی واگذاری این معادن به صورت جداگانه نیز عنوان کرد: واگذاری معادن ياد شده مصداق بارز سپردن مدیریت از یک سازمان تخصصی به سازمانی است که شاید تجربه و آشنایی کمتری با حوزه معدن و چالش‌های آن خواهد داشت.
نوروزی با اشاره به تلاش‌های ایمیدرو به منظور جلوگیری از تصویب چنین طرح‌هایی گفت: سابق بر این نیز بحث واگذاری معادن 5 و 6 گل گهر به صندوق بازنشستگی فولاد به میان آمده بوده و اکنون نیز نوبت به معادن 2 و 3 این مجموعه رسیده، از همین رو سازمان ایمیدرو در تلاش است تا اقدامات لازم براي عدم اجرای چنین طرح‌هایی را انجام دهد. زيرا مجموعه معادنی همچون گل گهر در زمره سرمایه‌های برگشت‌ناپذیر این کشور محسوب شده و پروانه بهره‌برداری از آنها باید تنها در اختیار دولت باشد.
این مقام مسوول پیرامون طرح آزادسازی قیمت سنگ‌آهن و نتایج نهایی آن اظهار كرد: از نظر فعالان گروه معدنی با توجه به مصوبه دریافت عوارض از شرکت‌های این گروه، به طور قطع آزادسازی قیمت‌های سنگ آهن باید صورت پذیرد و سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران نیز کمیته‌ای از کارشناسان را تشکیل داده تا تصمیمات لازم پیرامون چگونگی اجرا و نحوه این رشد قیمت‌ها اتخاذ شود. بنابراین باید منتظر ماند تا تلاش‌های این کمیته به نتیجه رسیده و تصمیمات نهایی اعلام شود.
این گزارش می‌افزاید: یک مقام مسوول در شرکت صنعتی و معدنی گل گهر نیز در تشریح وضعیت معادن گل گهر عنوان کرد: معادن گل گهر از شش توده معدنی تشکیل شده که پروانه بهره‌برداری کلیه آنها در اختیار ایمیدرو است.
وی ادامه داد: امتیاز بهره‌برداری از معدن شماره یک 
گل گهر در حال حاضر در اختیار شرکت صنعتی و معدنی گل گهر است و معادن 2 و 4 نیز توسط خود سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران به بهره‌برداری می‌رسد.
این منبع آگاه پیرامون معادن 3، 5 و 6 گل گهر نیز اظهار كرد: براساس برنامه‌های عنوان شده مقرر شد تا امتیاز بهره‌برداری از معدن شماره 3 گل گهر به شرکت گوهر زمین و امتیاز بهره‌برداری از معادن 5 و 6 این مجموعه به سازمان تامین اجتماعی داده شود تا این سازمان نیز حق بهره‌برداری از آن را به صندوق بازنشستگی فولاد انتقال دهد.
در گروه خودرویی سرمایه‌گذاری صنعت و معدن اطلاعیه فروش یک درصد سهام ایران خودرو را به صورت نقد در قیمت 2هزار و 400ریال را منتشر کرده است. وصنعت مالک 2/73درصد سهام ایران خودرو با بهای تمام شده 2هزار و 300ریال است و فروش این بلوک اگر رخ دهد می تواند به بازگشت بخشی از زیان 21میلیارد تومانی شرکت از این محل منجر شود. در این گروه بیزینس مانیتور طی گزارشی رشد منفی ۵ درصدی برای صنعت خودروی ایران در سال ۲۰۱۳ را پیش‌بینی کرد اما نوشت: وضعیت این صنعت، ولو به صورت آهسته اما در مجموع در حال بهبود است.
به گزارش خبرگزاري تسنیم، موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور طی گزارشی از وضعیت صنعت خودروی ایران نوشت: تولید خودروی ایران در سال 2012، 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت و کاهش مشابهی را نیز در سال شمسی منتهی به 20 مارس 2013 تجربه کرد.
این گزارش افزود: هرچند در ماه‌های پایانی سال شمسی 91 نشانه‌هایی از بهبود وضعیت تولید مشاهده شد، اما همچنان ریسک‌های زیادی در زمینه تولید (به دلیل کمبود ارز و تحریم‌های غرب) به منظور تامین قطعات در کل سال جاری وجود دارد.
بر اساس پیش‌بینی بیزینس مانیتور صنعت خودروی ایران در سال 2013، رشد منفی 5 درصدی را تجربه خواهد کرد.
در ماه آوریل، شرکت ایران خودرو اعلام کرد که قصد دارد در سال جاری شمسی، بدون حمایت منابع خارجی، 550 هزار دستگاه خودرو تولید کند. این شرکت قصد دارد خودروهای سواری نظیر رانا و سمند و خودروی باردو پیکاپ تولید کند. به گفته معاون تولید ایران خودرو، شرکت، تولید روزانه 2000 دستگاه خودرو را در دستور کار خود دارد که قطعات این خودروها توسط قطعه‌سازان ایرانی تولید خواهد شد.
در نماد مخابرات، نزدیکی زمان تغییر دولت احتمال لغو واگذاری شرکت مخابرات را پررنگ‌تر کرده است. واگذاری پر حاشیه شرکت مخابرات در دولت قبل موجب شد تا موضوع ابطال این واگذاری چند بار مطرح و در شورای رقابت نیز مطرح شود این ایده از سوی کارکنان مخابرات نیز با استقبال مواجه شده است، در همین حال سهامداران نیز به دلیل عدم ارتباط مدیریت مخابرات و سهامداران و همچنین توقف رشد مخابرات به دلیل فشار قابل ملاحظه سهامداران جدید برای تقسیم سود از ایده بازگشت شرکت مخابرات به دولت استقبال می‌کنند. در روز دوشنبه شرکت مخابرات ایران در نامه‌ای خطاب به ریاست اداره نظارت بر ناشران بورس در خصوص خبر منتشره در خبرگزاري تسنیم راجع به افزایش درآمد آبونمان تلفن ثابت توضیحاتی ارائه کرده است.
مدیر عامل این شرکت در نامه خود اعلام كرده افزایش درآمد ياد شده در پیش‌بینی سال مالی 92 شرکت اصلی و تلفیقی گروه که در تاریخ‌های 8/2/92 و 3/5/92 منتشر شده لحاظ شده است.
«اخابر» برای هر سهم در سال مالی 92 مبلغ 465 ریال سود خالص پیش‌بینی كرده و این در حالی است که عملکرد دوره 3 ماهه با زیان 17 ریالی همراه بوده است. در مجموع بازار روز دوشنبه بازاری مثبت با شاخصی منفی بود که در آن شاخص 151واحد افت کرد و به 56هزار و 400واحد رسید. ارزش معاملات نیز به 247میلیارد تومان بالغ شد که 11درصد آن را معامله 31میلیون سهم خلیج فارس تشکیل داد. از 264نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 103نماد با کاهش قیمت و 157نماد با رشد ارزش معامله شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر