بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۱
کد خبر : ۱۰۲۲۰۸
 سردار خالدي- بازار فرابورس معاملات روز دوشنبه گذشته را تحت تاثير نمادهاي مختلف با شرايط مثبتي به پايان برد، به طوري كه شاخص كل اين بازار در نهايت با 1/1 واحد افزايش به محدوده 5/616 واحدي رسيد. 

به گزارش خبرنگار ما، شاخص كل فرابورس در روز دوشنبه با 1/10 واحد افزايش به 616/50 واحد رسيد كه البته ذوب آهن اصفهان و نفت ايرانول روي تغييرات مثبت شاخص تاثيرگذار بودند. همچنين در دادوستدهاي اين روز در پی عرضه بلوک سهام شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز از سوی سازمان خصوصی‌سازی، رقابت برای خرید این بلوک به امروز (چهارشنبه 9 مرداد) موکول شد. براساس گزارش سازمان خصوصي‌سازي، 49درصد از سهام معادل 490 سهم شركت توليد و بهره‌برداري سد نیروگاه دز، به قیمت پایه هر سهم 32میلیون و 163هزارو 5ریال در بازار سوم عرضه شد که در نتیجه رقابت میان خریداران، قیمت هر سهم این بلوک به 32میلیون و 218هزار ریال رسید تا ادامه رقابت به امروز برسد. 
همچنین در معاملات اين روز بازارهای فرابورس، 57 میلیون سهم و اوراق به ارزش 390/06 میلیارد ریال در 12هزار و 26 دفعه توسط سهامداران دست به دست شد که بیشترین حجم معاملات به داد و ستد 21/5 میلیون سهم سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق به ارزش 50/4 میلیارد ریال تعلق داشت و سرانجام قیمت پایانی هر سهم آن با افزايش 97/4 درصدی به 234 تومان و 4 ریال رسید. پس از آن، ذوب آهن اصفهان با جابه‌جایی 13/9میلیون سهم به ارزش 46/8میلیارد ریال در رده دوم قرار گرفت. قيمت هر سهم از این شرکت هم با افزايش 55/4 درصدی، عدد 335 تومان و 6 ریال را در سیستم معاملات ثبت کرد. پتروشيمي خراسان، بانك حكمت ايرانيان و سرمايه‌گذاري شمالغرب از ديگر سهامي بود كه از حجم و ارزش بالايي در بازارهاي فرابورس برخوردار شدند. کمترین حجم مبادلات را دو شرکت بازار پایه‌ای بیمه ما و رهشاد سپاهان داشتند. البته در بازار روز دوشنبه بيشترين عرضه در حالي براي قند شيروان قوچان و بجنورد و بازرگاني توليدي مرجان كار بود كه بالاترين تقاضا براي ذوب آهن اصفهان و بهره‌برداري نيروگاه دز و از سويي نمادهاي ساختماني به ثبت رسيد.  
همچنين در معاملات اين روز بازارهاي فرابورس، كاهش ارزش بازار به امتياز تسهيلات مسكن در سررسيدهاي مختلف رسيد و نمادهاي ذوب آهن اصفهان، نفت ايرانول و تامين مواد اوليه صبا نور افزايش ارزش بازار را تجربه كردند. 
در دادوستدهاي اين روز، توكاريل و سرمايه‌گذاري مسكن تهران با 5 درصد بيشترين افزايش قيمت را در بازار ثبت كرد و البته به غير از ديگر نمادهاي ساختماني همچون سرمايه‌گذاري مسكن شمال شرق كه با اقبال سرمايه‌گذاران رو به رو شده بود، صنعتي معدني شمال شرق شاهرود و فولاد آلیاژی یزد با بیشترین رشد قیمت همراه بودند. قند شیروان قوچان و بجنورد با 16/6 درصد بيشترين كاهش را تجربه كردند و البته بيشترين افت نصيب مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن و همکاران سیستم شد. بيمه پاسارگاد نيز از ديگر سهامي بود كه با 62/2 درصد، كاهش قيمت محسوسي را مشاهده كرد.
در معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نيز، بیشترین حجم مبادلات را اجاره مپنا با 32 هزار و 90برگه، اجاره ماهان 2 با 21 هزار و940 برگه و اجاره سامان با20هزار و 700 برگه داشتند. افزون بر این، بیشترین افزایش قیمت به امتیاز تسهیلات مسکن اردیبهشت 90 تعلق گرفت و هر برگه با افزايش 3/3 درصد، قيمت 388هزار و 682 ریال را ثبت کرد. بیشترین افت قیمت را امتیاز تسهیلات مسکن آذر 91 داشت که با کاهش2 درصدی به مبلغ 390 هزار و 230 ریال رسید.
طبق پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت لیزینگ ایران و شرق، به منظور پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق در 11مرداد، متوقف شد. همچنین نمادهای معاملاتی شرکت‌های قند شیروان، قوچان و بجنورد، بانک سرمایه و مرجان کار پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد، معامله شدند.
دو فرابورسی، بورسی می‌شوند
همچنين در ديگر اخبار منتشر شده در خصوص پذيرش شركت‌ها، براساس گزارش روابط عمومی بورس اوراق بهادار تهران، اسماعیل درگاهی سرپرست پذیرش بورس تهران اظهار كرد: در جلسه هیات پذیرش ششم مرداد ماه، تقاضای پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) مورد بررسی قرار گرفت. تقاضای پذیرش این شرکت 2 هزار و 500 میلیارد تومانی متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی که در زمینه شرکت‌های سیمانی سرمایه‌گذاری می‌کند، مورد موافقت هیات پذیرش قرار گرفت و به این ترتیب شرکت در فهرست نرخ‌های بازار دوم پذیرفته شد.
وی در ادامه افزود: شرکت سیدکو پس از نهایی شدن اقدامات ثبت نزد سازمان بورس و افشای اطلاعات در سامانه کدال می‌تواند نسبت به درج و در نهایت عرضه سهام اقدام کند.
وی درخصوص تقاضای انتقال شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها گفت: این شرکت که از اسفند سال 1390 با نماد سکاب در بازار اول فرابورس عرضه شده است، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد بر اساس زمان‌بندی مورد توافق با بورس، بازگشایی نماد شرکت یاد شده در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران در آینده‌ای نزدیک انجام شود.
درگاهی یادآور شد: شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، با سرمایه يك هزار و 500 میلیارد ریال در زمینه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی و غیربورسی فعالیت دارد و اطلاعات آن در سامانه کدال در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
وی با اشاره به پرونده‌های در جریان هیات پذیرش گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارویی تامین و صدر تامین (از هلدینگ‌های شستا) و نیز شرکت نفت سپاهان اقدامات مربوط به اخذ برخی مجوزها از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز  افشای اطلاعات در سامانه کدال و درج امیدنامه در دست اقدام دارند که اميد است راس زمانبندی مقرر عرضه سهام شرکت‌های یاد شده، اتفاق بیفتد.
سرپرست پذیرش بورس تهران با اعلام خبر انتقال شرکت ارتباطات سیار از بازار فرابورس به بورس گفت: بازگشایی نماد شرکت یاد شده پس از تامین نظر سازمان بورس در مورد حداقل سهام شناور آزاد به میزان 10 درصد (الزامی بازار دوم بورس) انجام خواهد شد.
وی همچنين در مورد راه‌اندازی ETF‌ها در بورس اظهار كرد: دستورالعمل‌های مربوط به پذیرش و معامله در بورس آماده شده است، که پس از اخذ نظر هیات مدیره بورس جهت تايید و تصویب نهایی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر