بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۰
کد خبر : ۱۰۲۲۹۳
طبق الگوهای هواشناسی دمای کرمان در تابستان سال جاری در مقایسه با سالهای گذشته 1.5 درجه سانتیگراد افزایش یافته و افزایش هوا در کرمان به حدی است که 15 ایستگاه هواشناسی در استان دمای بالای 40 درجه سانتیگراد را ثبت کرده اند و گزارشها از افزایش دمای گندم بریان تا 70 درجه سانتیگراد خبر می دهد.

دمای هوای کرمان در سال جاری رکورد شکسته است طبق اصطلاح کرمانیها به خصوص در شرق و جنوب این استان تیرماه و اوایل مرداد ماه روزهای خرما پزان استان کرمان است به این معنی که در ایام این ماه کرمانیها شاهد گرمترین روزهای سال هستند.

اما گرمای کرمان در سالهای اخیر به حدی افزایش یافته که خرما ها بر روی درختان در حال خشک شدن است این پدیده در اکثر شهرستانهای شرقی و جنوبی کرمان طی روزهای اخیر نمایان شده است.

این درحالی است که خشکسالیهای ۱۷ ساله کرمان و کم آبی شدید در استان در بخشهای مختلف از جمله کشاورزی و شرب خودنمایی می کند بطوریکه بسیاری از کشاورزان شاهد کاهش محصول و خسارات شدید به محصول خود طی سال جاری هستند.

 

در سال جاری که در ماه رمضان نیز مصادف شده اما بنا به گزارش خبرنگاران مهر در شهرستانهای مختلف استان، گرما به شدت افزایش یافته است، بطوریکه دمای شهر کرمان نیز گاه به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد و دما در بسیاری از شهرهای جنوب کرمان از جمله رودبار، جیرفت، قلعه گنج، منوجان و عنبرآباد به نزدیک ۵۰ درجه سانتیگراد نیز می رسد این دما در فهرج ، ریگان، نرماشیر و بم در شرق کرمان نیز رکورد شکسته است و دمای شهداد که همیشه از گرمترین شهرهای استان کرمان بوده بنا به گزارش های دریافتی مهر و طبق گفته مردم محلی به ۵۰ و بالای ۵۰ درجه نیز می رسد هر چند که منابع رسمی هیچ گاه در این خصوص اطهار نظر نمی کنند و دمای هواشناسی کرمان به هر درجه ای می رسد به جز ۵۰ درجه!

کم آبی در کنار حرارات بالای هوا

بنا به گزارش مهر، کمبود آب و افت شدید دمای شرایط موجود در استان کرمان را طاقت فرسا تر از سالهای قبل کرده است در حال حاضر اکثر مناطق کلانشهر کرمان با افت شدید آب مواجه هستند این درحالی است که مسئولان شهر کرمان در این خصوص سکوت کامل پیشه کرده اند اما مشکل کم آبی در اکثر خانه های این شهر به خوبی توسط مردم حس می شود.

همچنان بیش از هزار روستای کرمان نیز توسط تانکر آبرسانی می شوند و این نشان از وخیم تر شدن اوضاع در زمینه مصرف آب دارد.

هم اکنون برخی از مشترکان در شهر کرمان تنها برای چند ساعت در طول روز آب دارند و گفته می شود اگر مصرف آب در شهر کرمان کاهش نیابد احتمال گیره بندی آب در شهر بسیار بالا است.

از سوی دیگر باید به گرمای شدید هوا در شهداد اشاره کرد شهری که در سال جاری چندین بار در صدر لیست شهرهای گرم کشور جا گرفته شهری که در چند کیلومتریش گرم ترین نقطه زمین جای گرفته است.

گرمای هوا در بسیاری از شهرهای گرمسیر کرمان به حدی رسیده است که مردم به انجام امور روزمره در طول شب روی آورده اند.

گرما میوه ها را روی درختان خشک کرد

اوضاع در شهداد به حدی گزارش شده است که آب در لوله های آب آشامیدنی این شهر به نقطه جوش نزدیک شده است و بسیاری از درختان به خصوص مرکبات شهر دچار ریزش شدید برگ شده اند.

همچنین از نرماشیر گزارش می رسد که طی روزهای اخیر بخش قابل توجهی از محصول کشاورزان بر روی درختان خشک شده است.

خشک شدن خوشه های خرما در اوج گرمای روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است.

 

ثبت دمای ۷۰ درجه در گندم بریان

همچنین گزارشها از افزایش دمای گندم بریان و چاله مرکزی کویر به ۷۰ درجه سانتیگراد خبر می دهند.

حمیده حبیبی، رئیس اداره پیش بینی هواشناسی کرمان اظهارداشت: بیشترین دمای هوا در استان کرمان طی روز گذشته در شهداد با دمای ۴۸ درجه ثبت شده است.

وی حداکثر دمای هوا در کرمان را نیز ۴۰ درجه اعلام کرد و پیش بینی کرد طی روزهای اخیر نوسان دمایی خاصی در کرمان روی ندهد.

افزایش متوسط گرما در کرمان

وی گفت: میانگین امسال دمای هوای استان کرمان بین نیم تا یک و نیم درجه در مقایسه با پارسال افزایش داشته است.

وی افزود: ۱۵ ایستگاه هواشناسی کرمان طی روزهای گذشته دمای بالای ۴۰ درجه را ثبت کرده اند.

حبیبی با این وجود از بارندگی ۱۲٫۶ میلیمتری باران در رابر نیز خبر داد و گفت: هم اکنون در برخی مناطق کرمان شاهد ابرناکی هستیم و نا پایداریهایی در جنوب و جنوب غرب استان کرمان روی داده است.

انتهای پیام/
اشتراک گذاری :
ارسال نظر