بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
کد خبر : ۱۰۲۳۱۳
مصطفی گوهربین، سرویس سیاسی «انتخاب»: تلویزیون را روشن می کنم، جناب احمدی نژاد رئیس جمهور محترم در آخرین روزهای خود، بار دیگر به تلویزیون آمده است. مقابلش دوباره همان مجری معروف «حیدری»، مجسمه وار نشسته و کوچکترین چالش و سئوالی در برابر سخنانش مطرح نمی کند. ظاهراً هماهنگی شده ، اما اینبار کمی جدی تر است، هر سئوالی که جناب مجری می پرسند، آقای رییس، فی الفور اولین کاغذ را از روی میز بر می دارند. یعنی حتی سئوالات بر همان اساسیست که باید!

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری «انتخاب» ؛ در مورد سخنان اخیر جناب احمدی نژاد - که گفت و گوی اخیرشان، بی شباهت به 20 دقیقه وقت اضافه ی صداوسیما به ایشان در سال 88 نیست - چند نکته به نظر می رسد:

یکم. جناب احمدی نژاد، عادت دارد در گفت و گوهای تلویزیونی خود، در مورد دهها مورد صحبت می کند، آمار می دهد و خود را موفق نشان می دهد. این دهها مورد، نه در مورد مسائل قطعی که در مورد مواردیست که، کارشناسان بایست خلاف و واقعیت آن را باید به بحث بنشینند. با این حال، تعداد مسائل بحث شده در مورد جناب ایشان آنقدر زیاد است که رسانه ها و تحلیلگران را مجال و فرصت بررسی آن نیست! آنقدر زیاد است که از دست آنان هم درمی رود و مجبور می شوند فقط چند مورد از سخنان ایشان را به بحث بگذارند! 

نگارنده مطمئن است، این مسئله روش کارآزموده ی جناب احمدی نژاد است، ایشان نیک می دانند که بررسی و پاسخگویی به دهها مورد از سوی تحلیلگران ، رسانه ها ممکن نیست و اگر ممکن باشد افکار عمومی تاب شنیدن آن را ندارد!

دوم. روش ایشان در برخی موارد، حجاب واقعیت هاییست که حقیقتاً عیان است! سخن گفتن در مورد کاندیدا نداشتن جناب رییس جمهور برای انتخابات اخیر، آمار و ارقام خاص ، مقایسه ی ارزانی مملکت با سیم کارت ایرانسل و بسیاری از موارد مطروحه در سخنرانی اخیر ایشان، از مصادیقی است که به کرات طی 8 سال، شنیده شده، و قطعاً نه نیازی به شنیدن دوباره ی آن است و نه افکار عمومی تا این اندازه گرفتار جهل مرکبند که حقیقیت را نبینند!

با این حال، چنین وضعیتی قطعاً برای مخاطبان میلیونی تلویزیون، حقیقتاً آزاردهنده است.

سوم. جناب احمدی نژاد تغییرات مکرر در کابینه و دولت را چنین توجیه فرمودند : «یک مربی فوتبال هم ممکن است همان دقیقه ی اول یکی از بازیکنانش را از زمین بیرون آورد یا ممکن است 5 دقیقه مانده به پایان دیدار»

نخست آنکه مقایسه ی مدیریت کلانی چون دولت با یک مسابقه ی فوتبال، هم عجیب است و در عین حال، گویای خیلی چیزها!

ضمن آنکه به قول یکی از بینندگان «انتخاب» ، «مربی که 5 دقیقه آخر بازیکن می آورد، دو دلیل داره یا اینکه می خواهد وقت کشی کند و هدفش کار تاکتیکی نیست یا اینکه به در بسته خورده و تمام بازیکنانش را بیرون انداخته تا حداقل از شکست سنگین چلوگیری کند..جناب دکتر! شما مصداق کدامید»

چهارم. موضوع رد نشدن از چراغ قرمز یا خط ویژه - که در سخنان تلویزیونی ایشان نیز شنیده شد - برای نخستین بار در مستند انتخاباتی ایشان در سال 88 شنیده شد. او که در ماشین نشسته بود، در پاسخ به سئوال فیلمبردار - که ظاهراً از پیش طراحی شده بود - که پرسید «آقای دکتر ! ترافیکه ! اجازه میدید از خط ویژه بریم»... پاسخ احمدی نژاد شنیدنی و البته قابل انتظار بود. او با همان لبخند معروفش  گفت: ای بابا ! خط ویژه برا از ما بهترونه ! ما هم مثل مردم پشت چراغ می ایستیم . ( نقل به مضمون ) . 

پاسخ این بخش از سخنان رییس جمهور را نیز یکی دیگر از بینندگان «انتخاب» در ذیل خبر «گفت و گوی تلویزیونی احمدی نژاد»، این چنین داده است : «این یکی از تاریخی ترین جملات پوپولیستی جناب دکتر بود، یکی نبود بگه آخه جناب دکتر، رئیس جمهور هر دقیقه وقتش میلیونها و میلیارد ها تومن ارزش داره . خط ویژه که هیچی . با هلی کوپتر باید اینور و اونور بره . ...»

این ادعا از سوی جناب احمدی نژاد مانند این می ماند که سوار شدن ایشان بر هواپیما و هلیکوپتر را هم از آن «از ما بهترون» بگذاریم و بگوییم «لطفاً با ماشین به سفرهای استانی بروید...» گو آنکه خود جناب دکتر نیز، در همین برنامه تلویزیونی ، و در میان خیل عظیم «من اولین رئیس جمهوری بودم....» چنین فرمودند که «اولین رئیس جمهوری که هلیکوپترش به کابل برخورد کرد من بودم»

پنجم. جناب رئیس جمهور برای چندمین بار ، برای اثبات ارزانی در کشور ، ارزانی سیم کارت ایرانسل را مثال زدند که قبلاً «یک میلون تومان بود، الان شما 2500 تومان می دهید و سیمکارت می خرید!» 

در این مورد نیز یکی از بینندگان نوشته است: «متاسفم که باز هم موضوع سیم کارتو مطرح می کنید، ولی نمی گویید که مدتهاست در کشورهای اطراف ما سیم کارت مجانیست! البته هیچوقت نگفت که سیم کارتهای همراه اول و کد یک و دو و... چرا همان قیمت سابق است !»

نکته ی مهمتر آنکه آقای احمدی نژاد در این بخش از بیاناتشان، دلیلی نمی بینند به رشد تکنولوژی اشاره کنند. با این اوصاف، احتمالاً آقای خاتمی رئیس جمهور اسبق نیز می توانند ادعا کنند که موبایل را ایشان به کشور آوردند ، در حالیکه اساساً در دوران اقای هاشمی، موبایلی وجود نداشت»....آقای هاشمی نیز می توانند ادعا کنند که تلویزیون رنگی را به کشور آوردند ، در حالیکه در دوران  شهید رجایی ، تلویزیون سیاه سفید بود!

بیش از این گفتن در باب این مصاحبه ، در حوصله ی مخاطبین است و نه مفید به فایده.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر