بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
کد خبر : ۱۰۲۳۷۰
جدیدترین اقدام کنگره آمریکا در وارد آوردن فشار اقتصادی به کشورمان درقالب تحریم های جدید بیش از هرجای دیگری در خود آمریکا انتقاداتی را به همراه داشته است.

یکی از اولین واکنش های منفی به طرح تشدید تحریم ها علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا که صادرات نفت ایران را نیز هدف قرار داده، متعلق به پروفسور پائول پیلار از آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا است که در قالب یادداشتی در وب سایت نشنال اینترست و لوبلاگ منتشر شد.

پیلار که 28 سال از عمر خود را در مسائل امنیتی گذرانده در مقاله خود نوشته است برخی مواقع رهبران سیاسی ما شدیدا در جهت خلاف اهداف اعلامی خود اقدام می کنند و این موضوع خیلی شرم آور است که هرچقدر برای آنها از بی نتیجه بودن و مخرب بودن این اقدامات سخن گفته می شود بازهم آنها دست از این اقدامات شرم آور خود بر نمی دارند و نمی آموزند که مسئولیت شناسانه امور خود را انجام دهند.

استاد مهان دانشگاه جورج تاون در مطالعات امنیتی با اشاره به اقدام اخیر کنگره آمریکا در تصویب این طرح جدید ضد ایرانی که از واردکنندگان نفت می خواهد خرید روزانه نفت از ایران را تا سال دیگر یک میلیون بشکه کاهش دهند می نویسد: با تصویب لایحه جلوگیری از اتمی شدن ایران به شماره H.R 850  آنهم با 400 رأی موافق در برابر 20 رای مخالف که در میان سایر فشارها به ایران تلاش می کند باقیمانده صادرات نفت ایران را نیز از طریق اعمال فشار به مشتریان برای نخریدن نفت از ایران را به پایان برساند درست با چنین وضعیتی مواجه شده ایم. "

او در ادامه با تاکید براینکه نمایندگان کنگره راه اشتباه را طی می کنند می نویسد:تصویب چنین طرح ها و لوایحی با نام جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح اتمی دقیقا طی کردن مسیری اشتباه است و بوضوح چشم اندازهای پدید آمده برای دست یابی به هر گونه توافقنامه اتمی با ایران را که به مراتب راه مطمئن تری برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح اتمی است را از بین می برد.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا  که روز چهارشنبه به این طرح رای مثبت دادند می گویند برای متوقف کردن روند فعلی برنامه اتمی ایران، تصویب تحریم های بیشتر علیه این کشور ضروری است.

پیلار با اشاره به این باور ضمن اشتباه خواند آن می نویسد: خیلی ساده باید بگویم اگر آنها فکر می کنند با گذاشتن تحریم روی تحریم می توانند ایرانیان را به التماس و گریه و " عمو" گفتن و رها کردن کلیه فعالیت های اتمی وادار کنند، تا حالا موفق شده بودند چرا که از خیلی پیشتر کنگره انواع و اقسام تحریم ها را علیه انها تحریم کرده است.

متخصص مسائل امنیتی و اطلاعاتی آمریکا با ذکر اینکه تحریم های تازه علیه ایران برای تبدیل شدن به قانون باید در مجلس سنا نیز تصویب شود و سپس به امضای ریاست جمهوری برسد، افراد سنا را باهوش و با فهم خوانده و گفته است در برخوردهای شخصی که با هریک از آنها داشته دیده است که این موضوعات را خوب می فهمند و ابراز امیدواری کرده است که این روش برخورد با ایران به پایان برسد.

پیلار در بخش دیگری از مقاله خود آورده است : مهم نیست که تحریم ها چقدر به ایران آسیب می زنند، رهبران ایران هیچ انگیزه ای برای اعطای امتیاز ندارند مگر اینکه با طرح هایی روبرو شوند که امتیازات در نظرگرفته شده در آن مشخصا و به طور شفاف در برگیرنده لغو تحریم ها باشد. از این رو این اقدام نمایندگان کنگره برای تهران به عنوان نشانه های بیشتری مبنی بر این تلقی خواهد شد که آمریکا در پی توافق نیست و بلکه تنها به دنبال تنبیه بیشتر ایران از طریق اعمال تحریم های بیشتر و نهایتا تغییر رژیم است.

پائول پیلار در ادامه با تاکید براینکه این اقدام کشتن هرگونه امید برای رسیدن به توافق و گرفتن هرگونه امتیازی از سوی ایران در عرصه هسته ای است می نویسد: این اقدام همچنین نشانه روشنی از نوعی دشمنی است که می تواند هرگونه انگیزه احتمالی ایران برای ساخت سلاح هسته ای را تشدید کند.

پائول پیلار در آخرین سطر از مقاله خود آورده است که نمایندگان کنگره امریکا باید از این اقدام خود احساس شرم کنند و ما همه باید از این کار آنها عصبانی باشیم .

 نشنال اینترست دوم اوت 2013


اشتراک گذاری :
ارسال نظر