بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۹
کد خبر : ۱۰۲۴۲۸
 همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه آخرین هفته کاری خود را در دولت دهم دکتر محمود احمدی‌نژاد به پایان رساند تا دراين هفته دوره فعالیت بورس در دولت یازدهم دکتر روحانی شروع شود.

نگاهی به تاریخچه بورس نشان می‌دهد هر چند شاخص کل در سال‌های دولت احمدی‌نژاد با تغییر محاسبات مواجه شده و هر گونه مقایسه نیازمند اصلاح شاخص براساس مدل یکنواخت و همگن سازی آن براساس تورم (شاخص قیمت)یا نرخ ارز است؛ اما به صورت عددی در سه دوره ریاست‌جمهوری (برمبنای اعداد تقریبی) سال‌های 70 تا 76 آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، شاخص از 189واحد تا 1653واحد معادل 75/8 برابر، دوره حجت‌الاسلام خاتمی از سال‌های 76تا 84 شاخص تا رقم 12113واحد معادل 33/7 برابر و در دوره دکتر احمدی‌نژاد شاخص تا رقم 57هزار و 168واحد تقریبا 72/4 برابر شد.
بورس در دوران دکتر احمدی‌نژاد با افت در دو سال نخست و رشد در سال آخر همراه شد؛ از این رو شروع ضعیف اولیه در نهایت به رشد مناسبی در بازار سرمایه منجر شد. هرچند که می‌توانست بازار با اتکا به ابلاغیه مقام معظم رهبری و قانون بازار سرمایه رشد بیشتری را به همراه داشته باشد، اما رکوردهای متعدد و در نهایت بازدهی 50درصدی بورس در سال جاری خاطره خوبی از دولت دهم برای بازار به جای گذاشته است.
در همین حال با تغییر دولت، بازار سرمایه به میزان قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر این تغییر و روند معرفی کابینه و بحث‌های مجلس شورای اسلامی در ارائه رای اعتماد به وزرا خواهد بود. هرچند که با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود کابینه بدون بروز مشکل از مجلس شورای اسلامي رای اعتماد را دریافت کند. در کنار وضعیت سیاسی داخلی که سهم مهمی در هفته جاری در تحولات سیاسی خواهد داشت، در حوزه خارجی همچنان روند فشار و تشویق برای مذاکره از سوی کشورهای غربی ادامه دارد. در حالی که منابع خبری از شروع دوباره مذاکرات در شهریور ماه خبر می‌دهند تلاش برای فشار توام با مذاکره با تصویب اولیه تحریم جدید آمریکا ادامه دارد. این تحریم تا رسیدن به مرحله اجرایی نزدیک به یکسال دیگر زمان دارد.
به گزارش منابع خبری و به نقل از نیویورک‌تایمز؛ نمایندگان کنگره با 400 رای موافق در برابر 20 رای مخالف به لایحه‌ای که به قانون «جلوگیری از ایران هسته‌ای‌» مشهور شد، رای دادند.
در کنار مسائل سیاسی در حوزه اقتصادی، بازار به دقت روند انتخاب اعضای اقتصادی کابینه و نظرات و برنامه‌های آنها را در مجلس شورای اسلامی دنبال خواهد کرد.
به نظر می‌رسد اسامی اولیه کابینه به ویژه احتمال پیشنهاد مهندس زنگنه و نعمت زاده به عنوان وزرای نفت و صنعت، معدن و تجارت خبر خوبی برای بازار باشد. در همین حال بازار با دقت روند انتخاب وزرای اقتصاد، مسکن و شهرسازی و رييس بانک مرکزی را به عنوان اعضاي اقتصادی مهم دولت برای بازار سرمایه دنبال می‌کند.
در مسائل اقتصادی، وضعیت ارزی کشور و مشکلات بروز کرده در روند واردات که در نهایت به دخالت شورای امنیت ملی و صدور مجوز ترخیص داروهای دپو شده در گمرک انجامید نیز از نگاه معامله‌گران به دور نیست. به نظر می‌رسد دولت جدید به سرعت بايد در مورد ارز و نرخ آن تصمیم عاجلی را اتخاذ کند. در همین حال ريیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون بیش از 60 میلیارد دلار سرمایه ایران در بانک‌های خارجی بلوکه شده و دسترسی به آنها وجود ندارد و این امر به تنهایی می‌تواند باعث بروز مشکلات مالی عدیده‌ای برای دولت و مردم باشد.
کاظم جلالی در گفت‌و‌گو با خبرگزاري مهر ضمن ترسیم مشکلات متعدد دولت فعلی و آن چه پیش روی دولت آینده است، افزود: از بودجه 142 هزار میلیارد تومانی سال 91 تنها 94 هزار و نیم میلیارد تومان محقق شد و این یعنی چیزی نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان کسری بودجه که دولت و ملت در این سال با آن دست و پنجه نرم کردند.در حوزه اقتصادی، بازارهای جهانی همچنان با نوسان‌هايي همراه است؛ در این بازار، بهای مس به 6هزار و 903دلار رسید. بهای فلزات آلومینیوم، سرب و روی به ترتیب یک هزار و 753دلار، دو هزار و 82دلار و یک هزار و 809 دلار رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بورس اوراق بهادار روز چهارشنبه شاهد جو مثبتی بود که دو گروه معدنی - فلزی و بانکی با یکدیگر بر سر صدر نشینی بازار در رقابت بودند. در این روز نمادهای شاخص این دو گروه در صدر بازار حاضر بودند.در گروه بانکی، بانک‌های ملت، تجارت و صادرات و در گروه معدنی- فلزی شركت‌هاي فولاد، ذوب و معادن و فلزات و چادرملو در صدر بازار قرار گرفتند.
در بازار روز چهارشنبه در گروه هلدینگی، نماد گروه توسعه ملی با جهش 8/8 درصدی همراه شد. «وبانک» سود هر سهم سال مالی جاری خود براساس عملکرد سه ماهه را براساس سرمایه جدید 70 تومان اعلام کرده است. در واقع «وبانك» سود جدید را با سرمایه قبلی 979 ریال اعلام کرده و توانسته سود خود را 5/29 درصد تعدیل دهد. این سود با پيش‌بيني سود 279 تومانی و جدید شازند و تقسیم سود 195 تومانی آن پیش‌بینی شده است.
در گروه هلدینگی، بازار در انتظار اعلام گزارش سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی است؛ انتظار می‌رود این شرکت با سود هر سهم یک هزار و 110ریال به تابلو بازگردد.
در گروه سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری نیرو بعد از شفاف‌سازی در مورد فروش ساختمان نیاوران با رشد قیمتی بیش از 22 درصد بازگشایی شد. شرکت از فروش این ساختمان 769 ریال به سود خود اضافه خواهد کرد. اما اوج تحولات شرکت‌های سرمایه‌گذاری روز چهارشنبه با انتشار اطلاعیه واگذاری بلوک 16درصدی صنایع شیمیایی ایران رقم خورد؛ جایي که آتیه دماوند قصد دارد در 23مرداد‌ماه این بلوک 123میلیون سهمی را در قیمت 42هزار ریال به صورت نقد و اقساط واگذار کند این بلوک که حداقل یک خریدار در حال حاضر دارد با توجه به بهای تمام شده 318تومانی این سهم برای آتیه دماوند برای هر سهم این شرکت، 479تومان تعدیل را به همراه خواهد آورد که نقش مهمی را در تسویه بدهی‌های آتیه دماوند و بهبود شرایط این شرکت و به تبع آن سرمایه‌گذاری صنعت و معدن خواهد داشت. در این گروه، سرمایه‌گذاری رنا نیز به دلیل شایعات مربوط به واگذاری بلوک ایران خودرو، این شرکت با صف خرید همراه بود.
در گروه تجهیزات رقابت بر سر بلوک، 49درصدی نیروگاه دز روز چهارشنبه میان غدیر و مپنا ادامه یافت؛ بهای هر سهم این بلوک به 32میلیون و 419هزار ریال رسید.
در گروه مخابرات، براساس اعلام اولیه  از ۱۵ مرداد هزينه جابه‌جایی و بین‌شهری سیم‌کارت‌های همراه اول حذف می‌شود و هزینه هر دقیقه مکالمه داخل شبکه با سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول بین ۵۱۵ تا ۶۱۸ ریال اعلام خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، سرانجام از روز 15 مردادماه جاری تعرفه همراه اول در سراسر کشور یکسان می‌شود.
به این ترتیب از روز 15 مرداد هزینه جابه‌جایی و بین‌شهری از مکالمات همراه اول حذف و تعرفه مکالمه در سراسر شبکه همراه اول مانند اپراتور دوم و سوم تلفن همراه یکسان خواهد شد.
هنوز خبری از تعرفه یکسان همراه اول در دست نیست. اما طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، باید عددی بین 515 ریال تا 618 ریال برای هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت‌های دائمی محاسبه شود. تعرفه‌ مکالمات سیم‌کارت‌های اعتباری نیز تغییر خواهد کرد.
در گروه شیمیایی، شرکت 9 میلیارد تومانی گلتاش برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 92 بر اساس عملکرد 6 ماهه واقعی 4786 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در دوره مورد بررسی موفق به تحقق 44 درصدی شده است.
این شرکت که گزارش اخیر خود را با تعدیل مثبت 16 درصدی همراه کرده علت تعدیل مثبت را بازنگری در مفروضات بودجه از جمله استفاده از نرخ دلار 3350 تومانی به‌جای 3750 تومانی در شش ماهه دوم با توجه به کاهش نرخ ارز و همچنین محاسبه نرخ میانگین مواد اولیه مصرفی در شش ماهه دوم بر اساس موجودی واقعی در 31 خردادماه، خریدهای بین راهی (سفارشات خارجی) و ارز استفاده شده از محل اتاق مبادلات عنوان كرده است.
در گروه غذایی، نمادهای روغن ساز بورسی با اتکا به حذف ارز مرجع و افزایش نرخ فروش، مجددا روز چهارشنبه با صف خرید همراه شدند.
در اين گروه، بهنوش در آستانه بازگشایی قرار گرفت، اين شرکت سود هر سهم امسال خود را بر اساس عملکرد واقعی دوره سه ماهه ابتدای سال همان 722 ریال قبلی پیش‌بینی کرده ولی در سه ماهه 346 ریال (معادل 48 درصد) پوشش داده است.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص با 768 واحد رشد به 57هزار و 168 واحد رسید که رکوردی جدید در تاریخ بورس به شمار می‌رود. ارزش معاملات نیز به 258میلیارد تومان رسید که 13درصد آن را معامله 74میلیون سهم وبانک تشکیل داد. با این کارنامه هفته گذشته که دارای یک روز تعطیلی نیز در میان هفته بود با افت متغیر‌های کمی مواجه شد. ارزش معاملات با 42درصد کاهش به 893میلیارد تومان و شمار خریداران نیز با 14درصد افت به 88هزار و 372 نفر رسید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر