بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰
کد خبر : ۱۰۲۵۳۶
مایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شرایط مثبتی را به‌رغم عرضه‌های سنگین و در همین حال تشکیل صف فروش برای نماد پر حاشیه هلدینگ خلیج‌فارس تجربه کرد.

در بازار دیروز شاخص در نهایت توانست با 229 واحد افزايش مواجه شود؛ رشدی که به میزان قابل ملاحظه‌‌ای مدیون دو گروه معدنی - فلزی و بانکداری بود که با رشد نمادهایي نظیر ملی مس، چادرملو و بانک ملت توانستند بر تاثیر منفی تشکیل صف فروش برای نماد هلدینگ خلیج فارس غلبه کنند.
در بازار دیروز معامله‌گران در انتظار برگزاری مراسم تنفیذ حکم ريیس‌جمهوری جدید و متعاقب آن برگزاری مراسم تحلیف ريیس‌جمهوری جدید در روز جاری (یکشنبه) بودند. کارشناسان بازار به دقت در انتظار برگزاری این مراسم و معرفی کابینه دکتر روحانی هستند؛ این معرفی و نحوه برخورد مجلس با کاندیداهای وزارت به ویژه در وزارتخانه‌های اقتصادی تاثیر مهمی را بر بازار خواهد داشت. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد مقاومت بانک‌ها در برابر عرضه‌های صورت گرفته بودند. بنابر شنيده‌ها، تقویت احتمال ریاست دکتر سیف بر بانک مرکزی وضعیت بانک‌های بورسی را تقویت کرده است.
در همین حال گروه معدنی نیز تحت تاثیر آمار صادرات مناسب شرکت‌های سنگ‌آهنی و مس تقویت شده‌اند. آمار 4ماهه نخست امسال گمرک نشان‌دهنده تقویت صادرات سنگ‌آهن و مس دارد، اگر چه صادرات اوره، سیمان و قیر تغییرات قبل ملاحظه‌‌ای را نشان نمی‌دهد اما در بخش پتروشیمی به ویژه صادرات گازهای مایع افت قابل ملاحظه‌‌ای گزارش شده است.
در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیروز همچنان بحث در مورد عرضه بلوک 16درصدی صنایع شیمیایی ایران توسط آتیه دماوند ادامه داشت. انتظار می‌رود پس از انجام این معامله مدیران آتیه دماوند نحوه مصرف منابع این فروش عمده را شفاف کنند.
در گروه پالایشی، همچنان انتظار برای بازگشایی نمادهای متوقف ادامه دارد؛ گفته می‌شود مسوولان بازار با ارسال نامه‌هایي به شرکت‌های پالایشی خواستار اعمال بندهای حسابرسی در صورت‌های مالی شرکت‌ها شده‌اند. در گروه پتروشیمی، برای دومین بار در طول یکسال گذشته تاکنون تولید در پتروشیمی اصفهان با ظرفیت 300 هزار تن در سال متوقف شد که عدم تسویه به موقع بدهی‌های معوق توسط پتروشیمی به پالایشگاه اصفهان علت اصلی توقف در این پتروشیمی خصوصی‌سازی شده، اعلام می‌شود.
در این بین، عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرده است: ارسال خوراک به پتروشیمی اصفهان به زودی از سر گرفته شده و این مجتمع پتروشیمی فعالیت مجدد خود را آغاز خواهد کرد.
در گروه معدنی، دیروز شنیده‌ها حکایت از احتمال افزایش حدود 20 درصدی نرخ فروش محصول زغال‌سنگ همراه با برگزاری جلسه‌‌ای میان سازمان ایمیدرو و شرکت‌های فعال در صنعت زغال‌سنگ طی سال جاری دارد. البته باید خاطر‌نشان کرد تاکنون این دستور از سوی سازمان ایمیدرو به شرکت‌های فعال در این حوزه اعلام و ابلاغ رسمی نشده است.
مدیر مالی شرکت زغال‌سنگ نگین طبس با بیان این مطلب در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های استخراج کننده زغال‌سنگ بر این باورند که با توجه به رشد نرخ تورم در سطح کشور، افزایش مجدد نرخ فروش این محصول امری لازم و ضروری است، به گونه‌‌ای که بايد بهای فروش زغال‌سنگ همانند سال گذشته طی دو مرحله افزایش یابد. حال آنکه شرکت ذوب‌آهن اصفهان به عنوان یکی از مشتریان این محصول تنها با افزایش 20 درصدی قیمت فروش آن طی یک مرحله موافق بوده است.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما دستخوش عرضه‌های سنگین بود که در آن ارزش معاملات به 343میلیارد تومان رسید که 2/13 درصد آن را معامله 5/82 میلیون سهم مپنا تشکیل داد همچنين از 276نمادی که روی تابلو رفتند نیز تعداد نمادهای مثبت و منفی برابر 136نماد بودند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر